Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Elevhälsa. Samverka, förebygga, bygga

Elevhälsa. Samverka, förebygga, bygga

Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2017.

Nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789140694911
Titel
Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
Författare
Runström Nilsson, Petra
Förlag
Gleerups Utbildning AB
Utgivningsår
2017
Omfång
136 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
Vikt
220 g
Språk
Svenska
Baksidestext
För att skolans förebyggande arbete ska fungera väl och erbjuda alla elever vägledning och stimulans samt tillgång till en trygg och utvecklande skolmiljö behöver hela skolan involveras.
Elevhälsans viktiga roll lyfts fram i skollagen, och på skolorna arbetar rektorer med sin personal för att möjliggöra en samlad elevhälsa. Elevhälsan ska arbeta både hälsofrämjande och förebyggande samt stödja alla elevers utveckling mot målen i kursplanerna. I elevhälsan ingår skolsköterskor, skolläkare, kuratorer, socionomer och specialpedagoger. Det är viktigt att skolan hittar former där alla dessa yrkesgrupper, med olika utbildningar och kompetenser, kan samarbeta. Vad dessa olika yrkesgrupper ska göra inom sina respektive områden finns det mycket litteratur om. Den här boken handlar om hur de i vardagen kan lägga grunden för ett fungerande samarbete.
Författaren visar på en rad framgångsfaktorer för att skolan så långt som möjligt ska lyckas i sitt uppdrag att stödja eleverna i deras utveckling och inlärning. Med hjälp av exempel visas här hur elevhälsoteamet kan arbeta främjande och förebyggande genom sin samlade yrkeskompetens. Boken avslutas med ett kapitel om hur skola och socialtjänst kan samverka för att nå längre i sin strävan att stödja de barn och unga som har det allra svårast.
Petra Runström Nilsson är universitetsadjunkt i specialpedagogik vid Mälardalens högskola.