Handledning i lärarutbildning : Att utforska undervisningssituationer
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2002. 184 sidor.
Nyskick. Portot gäller oavsett antal böcker. - Handledning i lärarutbildning har fokus på hur handledaren kan bidra till att den handledde får syn på det sammanhang hon befinner sig i. Det är viktigt att den handledde förstår växelspelet mellan sig själv och dem hon arbetar med. Ofta är det just detta vi missar i betraktandet av ett skeende: ”Hur är jag själv indragen i detta?” Författarna väcker angelägna frågor kring handledning med utgångspunkt i den verksamhetsförlagda utbildningen. Boken behandlar handledningen ur den handleddes perspektiv såväl som ur handledarens. Vidare tas frågor om synen på lärande upp och hur man kan skapa förståelse för lärandeprocesser. Författarna redovisar också metoder för handledning och visar hur man kan analysera undervisningssituationer.Boken är avsedd för blivande och verksamma lärare samt för utbildning av handledare.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144022093
- Titel
- Handledning i lärarutbildning : Att utforska undervisningssituationer
- Författare
- Peter Emsheimer - Inger Göhl
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 265 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Metoderna för att utveckla den handleddes kompetens inom ett visst yrkesområde skiftar. Boken lägger fokus på hur handledaren ska kunna bidra till att den handledde får en insikt i vilket sammanhang hon befinner sig i, att hon förstår växelspelet mellan sig själv och dem hon arbetar med. En viktig handledaruppgift är att vidga och fördjupa den handleddes seende. Det vi ofta missar i betraktandet av ett skeende är oss själva. ”Hur är jag själv indragen i detta?”
Boken behandlar praktikhandledning ur den handleddes perspektiv såväl som ur handledarens. Den syftar till att väcka nya frågor kring handledning med utgångspunkt i den nya lärarutbildningens verksamhetsförlagda utbildning. Vidare tas frågor om synen på lärande upp och hur man kan skapa förståelse av lärandeprocesser. Författarna redovisar också metoder för handledning och visar hur man kan analysera undervisningssituationer.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare samt för utbildning av handledare.
Andra upplagan