Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Handledning i lärarutbildning : Att utforska undervisningssituationer

Handledning i lärarutbildning : Att utforska undervisningssituationer

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2002. 184 sidor.

Nyskick. Portot gäller oavsett antal böcker. - Handledning i lärarutbildning har fokus på hur handledaren kan bidra till att den handledde får syn på det sammanhang hon befinner sig i. Det är viktigt att den handledde förstår växelspelet mellan sig själv och dem hon arbetar med. Ofta är det just detta vi missar i betraktandet av ett skeende: ”Hur är jag själv indragen i detta?” Författarna väcker angelägna frågor kring handledning med utgångspunkt i den verksamhetsförlagda utbildningen. Boken behandlar handledningen ur den handleddes perspektiv såväl som ur handledarens. Vidare tas frågor om synen på lärande upp och hur man kan skapa förståelse för lärandeprocesser. Författarna redovisar också metoder för handledning och visar hur man kan analysera undervisningssituationer.Boken är avsedd för blivande och verksamma lärare samt för utbildning av handledare.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144022093
Titel
Handledning i lärarutbildning : Att utforska undervisningssituationer
Författare
Peter Emsheimer - Inger Göhl
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2002
Omfång
184 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
265 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Metoderna för att utveckla den handleddes kompetens inom ett visst yrkesområde skiftar. Boken lägger fokus på hur handledaren ska kunna bidra till att den handledde får en insikt i vilket sammanhang hon befinner sig i, att hon förstår växelspelet mellan sig själv och dem hon arbetar med. En viktig handledaruppgift är att vidga och fördjupa den handleddes seende. Det vi ofta missar i betraktandet av ett skeende är oss själva. ”Hur är jag själv indragen i detta?”
Boken behandlar praktikhandledning ur den handleddes perspektiv såväl som ur handledarens. Den syftar till att väcka nya frågor kring handledning med utgångspunkt i den nya lärarutbildningens verksamhetsförlagda utbildning. Vidare tas frågor om synen på lärande upp och hur man kan skapa förståelse av lärandeprocesser. Författarna redovisar också metoder för handledning och visar hur man kan analysera undervisningssituationer.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare samt för utbildning av handledare.
Andra upplagan