Värdegrunden - finns den?
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2010. 232 sidor.
Mycket gott skick. Pärmens nedre kant närmast snittet har nagg. Inlagan är i det närmaste nyskick ///Förlagets beskrivning: BEGREPPET VÄRDEGRUNDEN riskerar att enbart bli ett retoriskt flaggskepp. Kan det överhuvudtaget i vår postmoderna tid finnas en gemensam värdegrund i skola och samhälle? Vad är grundläggande värden? Och vad innebär till exempel allas lika värde? Utifrån en rad exempel belyser författaren begreppen etik och värden och hur de kan komma till uttryck i förskola och skola. Boken vill bidra till att synliggöra den komplexa pedagogiska verkligheten samt ge läsaren redskap (i form av begrepp och teorier) för att förstå och för att kunna stödja barn och ungdomar i deras moraliska kompetensutveckling. KENNERT ORLENIUS är professor i pedagogiskt arbete. Han har varit lärare i grundskolan i drygt femton år och därefter arbetat med kompetensutveckling och lärarutbildning i tjugo år, numera vid Högskolan i Borås.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147020904
- Titel
- Värdegrunden - finns den?
- Författare
- Orlenius, Kennert
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken vill bidra till att synliggöra den komplexa pedagogiska verkligheten och ger begrepp och teorier som hjälp i värdegrundsarbetet, i syfte att stödja barns och ungdomars moraliska kompetensutveckling.
Kan det överhuvudtaget i vår postmoderna tid finnas en gemensam värdegrund i skola och samhälle? Vad är grundläggande värden? Och vad innebär till exempel allas lika värde? Utifrån en rad exempel belyser författaren hur etik och värden kan komma till uttryck i förskola och skola.Boken vill bidra till att synliggöra den komplexa pedagogiska verkligheten och ger begrepp och teorier som hjälp i värdegrundsarbetet, i syfte att stödja barns och ungdomars moraliska kompetensutveckling.
Kan det överhuvudtaget i vår postmoderna tid finnas en gemensam värdegrund i skola och samhälle? Vad är grundläggande värden? Och vad innebär till exempel allas lika värde? Utifrån en rad exempel belyser författaren hur etik och värden kan komma till uttryck i förskola och skola.
Om författarna
Kennert Orlenius är fil.dr i pedagogik. Han har varit lärare i grundskolan i drygt femton år och arbetat med kompetensutveckling och lärarutbildning lika länge, numera vid Högskolan i Skövde.