Historia som kunskap : innehåll, mening och värden i möten med historia
Inbunden bok. Nordic Academic Press. 2013. 173 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Bruks och lagerspår, främst på omslaget. Inlagan i nära nyskick.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789187351372
- Titel
- Historia som kunskap : innehåll, mening och värden i möten med historia
- Författare
- Ammert, Niklas
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 230 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad kan man när man kan något om historia? Vad är viktigt att kunna och hur lär man sig det? Ungdomar möter historia överallt: i skolan, familjen, media och samhället runtom. Men hur uppfattar eleverna mening och värden i relation till historiska förhållanden och händelser?
I Historia som kunskap belyser historiedidaktikern Niklas Ammert dessa frågor, såväl teoretiskt som empiriskt. Han studerar svenska ungdomar och lärare och de situationer i vilka kunskap om historia kommuniceras och brukas, framför allt i skolsammanhang. Eleverna själva, deras uppfattningar om och möten med historia är hans primära fokus. Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter, forskare och alla med intresse för historia och didaktik i kombination. Ammert gör nedslag längs den didaktiska kedjan från kursplaner via läroböcker till den enskilda elevens värld. Vad är meningsfullt för ungdomar när det gäller historia? Hur arbetar de med historia i skolan och hur kan de bäst tillgodogöra sig kunskapen?
Niklas Ammert, f. 1968, är docent i historia och lektor i historia med inriktning utbildningsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Ammert undervisar främst i historiedidaktik inom lärarutbildningen.