Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Tonåringars tänkande och utveckling : kognition, moral och identitet

Tonåringars tänkande och utveckling : kognition, moral och identitet

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2012. 312 sidor.

Nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144078809
Titel
Tonåringars tänkande och utveckling : kognition, moral och identitet
Författare
Moshman, David
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2012
Omfång
312 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm
Vikt
447 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Ungdomsåren är ett populärt forskningsområde, där resultaten ofta visar att tonåringars liv handlar om tre saker: föräldrar, problem och hormoner. Med ökad fokusering på kontext, diversitet och biologi minskade studiet av den psykosociala utvecklingen – av identitet, autonomi och intimitet. Moshmans huvudtes är att en ökad fokusering på logiskt tänkande och identitets- och moralutveckling kan åstadkomma en mer sammanhängande bild av tonåringars utveckling, med mera positiva förtecken.
Tonåringars tänkande och utveckling tar upp kärnområdena i ungdomsårens psykologiska utveckling: tänkande, social kognition, moralkognition och identitet.
Boken inleds med en introduktion till begreppen ungdomstid, rationalitet och utveckling. Del I Kognitiv utveckling tar upp tänkande och reflektion, samt metakognition och epistemisk kognition. Del II Moralutveckling handlar om moralprinciper och perspektivtagning, men även om åsiktsskiljaktigheter när det gäller hur moraluppfattning grundläggs. Del III Identitetsbildning handlar om personlig identitet ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv i relation till den sociala identiteten som den studeras inom samhälls- och humanvetenskap. I Del IV Utvecklingen efter barn-domen tar författaren upp aktuella stridigheter ifråga om rationalitet, mognad och intelligens hos ungdomar i övre tonåren.
Boken vänder sig till studenter inom psykologi, pedagogik och övriga beteendevetenskaper, men även lärare och andra grupper som i sitt arbete möter ungdomar i tonåren.