Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 62 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
GERHARD RICHTER – Billede efter billede
GERHARD RICHTER – Billede efter billede GERHARD RICHTER – Billede efter billede GERHARD RICHTER – Billede efter billede GERHARD RICHTER – Billede efter billede GERHARD RICHTER – Billede efter billede GERHARD RICHTER – Billede efter billede

GERHARD RICHTER – Billede efter billede

Häftad bok Louisiana Museum for Moderne Kunst. 2005. 96 sidor.

Nära nyskick. – ABSOLUT NYSKICK på inlagan, lätt kantslitage på omslaget. – Se fler bilder! –– Louisiana Revy 45. –– "Den tyske konstnären Gerhard Richter som just nu ställer ut på Loisuiana är världens mest efterfrågade nu levande målare. Men han har också väckt irritation eftersom han med sina växlande stilar varit så svår att rubricera. Så har han också betraktats som en postmodernist utan kärna eller till och med som en virtuos kameleont, en målarmaskin.
Vad är det då som håller ihop detta måleri som har excellerat i så olika stilar? När man vandrar runt på den stora och mycket vackra utställningen möts man visserligen av avsevärd variation i uttryck, men utstrålningen från verken bär något enhetligt. Här växlar Richter obehindrat från suddig grå fotorealism till abstrakta kompositioner som kan erinra om orientaliska mattor eller Klimts mättade överdåd i färg och prakt. Här finns stränga minimalistiska färgkartor i lack och ett beslöjat romantiskt landskapsmåleri à la Caspar David Friedrich. Här finns depressivt monotona
blygrå verk och ett varmt kvinnoporträtt med Vermeersk innerlighet och lyster.
Men alla dessa så olika verk har en gemensam nämnare: de utstrålar alla ett allvar bortom ironier, en uppriktighet bortom cynisk virtuositet och en magisk lust och tilltro till måleriet. I en tid av orienteringskriser och skeptisk distansering finns hos Gerhard Richter ett påstående att måleriet är möjligt - som en utforskande lyhörd uppmärksamhet.

Hur kan en sådan tilltro vara möjlig? Kanske har det med Richters bakgrund att göra. Han föddes i Dresden 1932, i det som ännu inte var Östtyskland. Fadern var medlem av nazistpartiet, deltog i kriget liksom morbror Rudi. Efter studenten gick Richter i lära som scenograf och reklamtecknare och målade bland annat politiska baner, innan han kom in på Konstakademien där han inskolades i den socialrealistiska stilen. Vid 27 års ålder besökte Richter för första gången väst och mötte omtumlad verk av bland andra Pollock och Fontana. Inom honom mognade beslutet att hoppa av till väst,
vilket skedde två år senare.
Kanske är denna frihetschock grunden till hungern att pröva varje tänkbar stil utan ideologiska hämskor. Född inom censurerande begränsningar, vingklippt av en programmatisk estetisk norm, men samtidigt hantverksmässigt tränad och tekniskt skicklig, grep Richter möjligheten att beskriva världens mångfald. Ett amatörfotografi är ett bättre konstverk än ett verk av Cézanne, sa den unge Gerhard Richter utmanande. Med detta ville han möjligen säga att hans inspirationskällor snarare än andra konstnärers verk var den omgivande verkligheten. Amatörfotografierna med dess brist på komposition och ogenerade blickkontakt blev förlagor.
Frau Niepenberg ler lyckligt på ett verk - inspirationen var ett annonsfoto efter en lyckad bantning..." - Eva Ström. –– GLÖM INTE ATT TITTA PÅ ALLA MINA ANDRA BÖCKER! –– Samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer! (Gäller inom Sverige)

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK Betala med Swish