Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 59 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Medierna och etiken

Medierna och etiken

Häftad bok Sanoma Utbildning. 2017. 190 sidor.

Nyskick. FÖRLAGSNY

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 59 SEK Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789152339398
Titel
Medierna och etiken
Författare
Martin Ahlqvist - Tommy Borglund
Förlag
Sanoma Utbildning
Utgivningsår
2017
Bandtyp
Häftad
Mått
150 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
Vikt
314 g
Språk
Svenska
Baksidestext
En helt ny bok om medieetik och dess roll i det framtida samhället skriven av Martin Ahlquist och Tommy Borglund. "Det behövs en förnyad diskussion om medieetikens funktion i ett nytt mediesamhälle. Den diskussionen vill vi vara med och bidra till. Vi hoppas och tror att den här boken ska vara till nytta, inte bara för journalister och studerande av kommunikation och journalistik, utan också för alla som i sitt jobb eller i sin vardag på något sätt påverkas av mediernas rapportering – både de ansvariga och de oansvariga utgivarna." Martin Ahlquist och Tommy Borglund Boken innehåller intervjuer med: • Hanna Stjärne, VD Sveriges Television • Thomas Peterssohn, mediechef med tidigare positioner som VD på MittMedia, TT och chefredaktör för Affärsvärlden • Lisa Bjurwald, journalist och chefredaktör för Författaren • Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet och författare • Sofia Olsson Olsén, chefredaktör Aftonbladet • Ola Sigvardsson, Allmänhetens pressombudsman (PO) • Jesper Strömbäck, professor i journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet • Nicklas Lundblad, adjungerad professor i innovation vid KTH och chef för Googles europeiska samhällspolitiska avdelning Författare: Martin Ahlquist är politikchef på Expressen. Han är medgrundare och f.d. chefredaktör för tidskriften Fokus. Martin var ledamot i Pressens Opinionsnämnd (PON) i sex år. Tommy Borglund är lektor vid Örebro universitet och rådgivare inom CSR-frågor. Han har doktorerat i företagsetik vid Handelshögskolan i Stockholm och är tidigare ekonomijournalist på Ekot och Finanstidningen. Avsedd för: Journalister, publicister och redaktörer inom medieföretag samt studerande inom medie- och kommunikation och journalistik. Under 2016 fyllde vår tryckfrihetsförordning 250 år och det pressetiska systemet 100 år. Med internet och sociala medier har gamla sanningar vänts upp och ned. Nya aktörer har kapat åt sig läsare och annonsörer. Vad blir medieetikens roll i det medielandskap som växer fram? Kan en etisk hållning bli en konkurrensfördel för de traditionella medierna när konkurrensen om publiken ökar? Hur ska den enskilda, eller blivande, journalisten se på sin egen roll ur ett etiskt perspektiv? Det försöker denna bok ta reda på. Boken innehåller fall från Pressombudsmannen (PO), yrkesetiska regler, diskussionsfrågor och ett flertal intervjuer med ledande personer i branschen.