-
Mentorskap i skola och förskola; Andra upplag...
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2021, 174 s.,
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144159089
- Titel
- Mentorskap i skola och förskola
- Författare
- Ståhle, Ylva
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 174 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Möjligheter med det nya mentorskapet
Vad innebär det att vara en professionell lärare eller förskollärare? Mentorn som kollega och bedömare, hur går det ihop? Vilket ansvar har rektor och förskolechef under introduktionsåret?
Dessa och många andra frågor tas upp i Mentorskap i skola och förskola. Författarna diskuterar olika sätt att organisera mentorskapet under introduktionsåret och visar vilka utvecklingsmöjligheter som finns för både individ och verksamhet.
Med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras och problematiseras relationen mellan mentorn och de nya lärarna och de konsekvenser ett mentorskap kan medföra. Boken avslutas med en diskussion kring lämplighetsbedömning av den nyutexaminerade läraren.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
9789144159089 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789140664136
- Titel
- Didaktiska studier - från förskola och skola
- Författare
- Niklas Pramling (red.) - Ingrid Pramling Samuelsson (red.
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 337 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna boken finns inom kort att köpa som e-bok med ISBN 9789140685841 via nätbokhandeln.
Idag ökar kraven på att förskolan ska vara en pedagogisk verksamhet. Förskollärare förväntas arbeta med att utveckla olika sorters förmågor och kunskaper hos små barn. Förskolan har också en läroplan med strävansmål som ska vägleda verksamheten.
Hur kan lärare i förskolan, förskoleklassen och skolans första år arbeta målmedvetet pedagogiskt för att utveckla barns förståelse för olika aspekter av omvärlden? Hur utmanar och hjälper lärare barn att lära och hur svarar barnen på dessa utmaningar?
I den här boken beskrivs en teori (variationsteori) om barns lärande, och en modell för hur man kan arbeta med att utveckla barns olika förmågor. Ett antal fallstudier beskriver hur lärare försöker utveckla barns kunnande inom en rad olika områden eller "kunskapsämnen": matematik, skrift, musik, fonetik, naturvetenskap och sociala förmågor. De möjligheter och svårigheter som lärare stöter på då de försöker arbeta systematiskt och målinriktat med att utveckla små barns kunnande diskuteras.
Boken är främst tänkt för lärarstudenter med inriktning mot tidigare åldrar samt för redan verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans första år.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot tidigare åldrar och Niklas Pramling är doktor i pedagogik, båda är verksamma vid Göteborgs universitet.
9789140664136 -
Konsten att navigera mellan individ och grupp...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Gleerups, 2011, 176 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140676382
- Titel
- Konsten att navigera mellan individ och grupp : lärares uppdrag i skola, förskola och fritidshem
- Författare
- Monica Hansen Orwehag - Marita Lundström - Eva M. Johansson - Cecilia Nielsen - Inga Wernersson - Ragnhild Vikström
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 322 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärare har i sin verksamhet ansvar både för barngruppen eller klassen som helhet och för varje enskilt barn eller elev. Många lärare upplever att balansen mellan individ och grupp är svår att hantera, medan andra ser den som en stimulerande utmaning. Detta dubbla ansvar har också lyfts fram i den aktuella skoldebatten, där bland annat elevens eget arbete och katederundervisning har ställts mot varandra.
I den här antologin belyser författarna frågan om hur lärare förhåller sig till individen och gruppen, både ur ett övergripande samhällsperspektiv och ur ett verksamhetsperspektiv, och diskuterar den med hjälp av exempel från lärares vardagspraktik. Hur har förhållandet mellan individ och grupp hanterats historiskt? Vilka distinktioner finns mellan individualism och individualisering? Vilka möjligheter och begränsningar ger ramarna för de olika verksamheterna? Författarna belyser detta också med utgångspunkt från arbetet med barn i behov av särskilt stöd och de speciella förhållanden som styr ämnena svenska och matematik.
Bokens författare är: Cecilia Nielsen, Monica Hansen Orwehag, Eva M. Johansson, Marita Lundström, Inga Wernersson och Ragnhild Vikström.
Eva M. Johansson är adjunkt i specialpedagogik vid Högskolan Väst.
Marita Lundström är doktorand i pedagogik och adjunkt i barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan Väst.
Cecilia Nielsen är lektor i pedagogik vid Högskolan Väst.
Monica Hansen Orwehag är lektor i pedagogik vid Högskolan Väst.
9789140676382 -
FÖRSKOLAN - barns första skola!
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2015, 200 s., uppl. 1:14
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
9789144042220 -
LIVET VI LEVER NU - Om språkutveckling i va...
Häftad bok.
Nyskick. Förlag Kastanjen, 2003, 149 s., 3:e tryckn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197385905
- Titel
- Livet lever vi nu : om språkutveckling i vardagen i en mångkulturell skola
- Författare
- Nordheden, Inger
- Förlag
- Norsborg : Kastanjen
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
9197385905 -
FÖRSKOLAN – barns första skola!
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur, 2009, 200 s., upplaga 1:9; medverkande författare är: Ulla Mauritzson - Siv Benn - Siv Anstett - Camilla Öhberg - Elisabeth Doverborg - Anette Emilson - Lise-Lotte Bjervås - Roger Säljö - Elisabeth Björklund - Annika Elm Fristorp - Cami läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
9789144042220 -
Tvärkulturell kommunikation i förskola och sk...
Studentlitteratur, 2003, 135 s., hft., mkt. gott skick; boken bygger på 15 fallbeskrivningar som var och en presenterar ett tvärkulturellt möte ...
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144026854
- Titel
- Tvärkulturell kommunikation i förskola och skola
- Författare
- Dora Kós-Dienes - Eva Hedencrona
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 135 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 204 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok innehåller 15 fallbeskrivningar, som var och en presenterar ett tvärkulturellt möte. Fallbeskrivningarna är baserade på författarnas egna pedagogiska erfarenheter samt på samtal med pedagoger om deras arbete på förskolor och skolor i invandrartäta områden. Pedagogerna berättar om svårigheter i samspelet med elever eller föräldrar där de trott att problemen berott på kulturella skillnader, ”det brukar inte hända med svenska barn”.
De 15 fallbeskrivningarna är tematiskt ordnade i tre kapitel. Fallen framställs enligt ”critical incidents”– en metod där läsaren aktivt deltar i problemets analys och förklaringar. Varje kapitel avslutas med en teoretisk del som anknyter till fallen och ger ytterligare diskussionsfrågor. Detta gör boken lämplig för grupparbeten.
Inledningsvis presenterar boken en kort förklaring till begreppen kultur och kommunikation, avslutningsvis ger den förslag på extra arbetsuppgifter.
Boken är framför allt avsedd för utbildning och fortbildning av blivande och verksamma pedagoger. Den kan också användas av övrig personal i förskolor och skolor samt av alla som är intresserade av tvärkulturella möten i skolans värld.
9144026854
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn