-
Att lära sig vårda : med stöd av handledning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 216 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144044712
- Titel
- Att lära sig vårda : med stöd av handledning
- Författare
- Margaretha Ekebergh
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 312 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den livsvärldsdidaktiska forskningen har fokus på hur lärandet kan optimeras med betoning på hur teoretisk praxisrelaterad kunskap kan sammanflätas med den lärandes livsvärld. Reflexionens betydelse i denna lärandeprocess är central i forskningen. Forskningen syftar till att utveckla lärandestöd, såsom handledning, som kan öka vårdstudenters och vårdares möjligheter att möta och förstå patientens värld. Detta är en grundförutsättning för god vård. Avsikten med denna bok, som bygger på resultat av just denna forskning, är att klargöra vad lärande innebär, dess villkor och förutsättningar men också hur lärande om och i vårdsammanhang kan stödjas ur ett livsvärldsdidaktiskt perspektiv. Nyckelfenomenen är reflexion och handledning.Boken är användbar som kurslitteratur i alla former av vårdutbildningar och handledarutbildningar, även om exemplen främst är hämtade från sjuksköterskeutbildning. Den är användbar på såväl grundnivå som avancerad nivå. Den är även användbar som underlag för att stödja lärandet hos patienter och deras anhöriga.
Studentlitteratur AB 1 9789144044712 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144011776
- Titel
- Vetenskaplig handledning
- Författare
- Roland S Persson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 87 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 150 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Aldrig är en student så aktiv och självständig i sin kunskapsprocess som i skrivandet av egna vetenskapliga arbeten, uppsatser och avhandlingar. Och aldrig blir en student så medvetandegjord om vikten av en kritisk grundsyn och ett vetenskapligt förhållningssätt som i en forskningsprocess. Hur handleder man en sådan forskningsprocess för att få studenter på olika nivåer att utveckla förmågan till självständigt arbete och kritisk bedömning? I denna bok diskuteras bland annat:
Vikten av uppsatsformalia
Samspelsdynamik och ömsesidiga förväntningar
Konflikter
Inlärningsstil, personlig läggning och val av ämnesområde
Handledaren som mentor
Särskilt begåvade studenter och deras speciella behov
Forskning som en utvecklings- och socialisationsprocess
Boken vänder sig till alla som på olika sätt handleder vetenskapliga arbeten på grundutbildningsnivå och forskarutbildningsnivå och upplever ett behov av att bättre förstå samspelet mellan handledare och student.
.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144011776
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn