Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Ett fönster öppnades : från enhetsskola till valfrihet och mångfald

Ett fönster öppnades : från enhetsskola till valfrihet och mångfald

Inbunden bok. Förlaget Näringslivshistoria. 1 uppl. 2022. 138 sidor.

Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Förlagsny.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789198516142
Titel
Ett fönster öppnades : från enhetsskola till valfrihet och mångfald
Författare
Johnson, Anders
Förlag
Förlaget Näringslivshistoria
Utgivningsår
2022
Omfång
138 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
180 x 206 mm Ryggbredd 18 mm
Vikt
484 g
Språk
Svenska
Baksidestext
När friskolereformen genomfördes 1992 upplevde många i skolvärlden det som att ett fönster öppnades och frisk luft blåste in. Efter decennier av offentligt monopol växte en mångfald av skolor med olika pedagogiska inriktningar fram. Den skolpeng som knöts till varje elev gjorde att landets föräldrar fick större frihet att själva bestämma vilken skola deras barn skulle gå i. Och för pedagoger och skolledare innebar förändringen att de nu kunde välja mellan olika arbetsgivare. Den här boken berättar om friskolornas framväxt och utveckling och i ett längre perspektiv än bara de 30 år som gått sedan friskolereformen. Skriftställaren Anders Johnson inleder med att beskriva den svenska skolan från den första folkskolestadgan 1842, via nydanande privata flick- och samskolor och det offentliga skolmonopolet, fram till friskolereformen 150 år senare. Därefter beskriver vetenskapsjournalisten Nils Johan Tjärnlund tiden efter friskolereformen, i en essä där han intervjuat aktiva inom skolan de senaste 30 åren. I ett avslutande kapitel resonerar sedan skolledare och pedagoger inom friskolan om sina erfarenheter, om framtiden för den svenska skolan och om att alltid ha elevernas bästa för ögonen.