Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Journalistikens kommersialisering - mera myt än sanning? : Innehållets förändring i svensk dagspress 1960-2010
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789197889483
Titel
Journalistikens kommersialisering - mera myt än sanning? : Innehållets förändring i svensk dagspress 1960-2010
Författare
Ingela Wadbring
Förlag
Mediestudier
Utgivningsår
2012
Omfång
156 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
155 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Kommersialisering anges ofta som orsak till journalistikens och mediernas förflackning. Såväl i vetenskapliga artiklar som i allmän debatt hävdas att ökad konkurrens leder till slätstruket innehåll för att locka en stor publik.

Finns det en självklar koppling mellan mediemarknadens förändring och journalistikens utveckling? Medieforskaren Ingela Wadbring analyserar ämnet utifrån en granskning av Dagens Nyheter, Norrländska Socialdemokraten, Nya Wermlands-Tidningen och Smålandsposten åren 1960-2010. En slutsats är att diskussionen snarare bör handla om professionaliseringens effekter än om kommersialisering.

Ingela Wadbring är professor i medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall. Hennes huvudsakliga forskningsområde handlar om hur mediestrukturer, medieinnehåll och mediekonsumtion förändras över tid.