Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 1997. 360 sidor.
Mycket gott skick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 515 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA upplagan, illustrerad med tabeller och figurer i sv/v. Norska originalets titel: Metodevalg og metodebruk. Översättning: Björn Nilsson. INNEHÅLL: Förord * DEL I Forskningsmetoder 1. Metod - bara teknik? 2. Forskningsprocessen - ett exempel * DEL II Grunder 3. Går det att bedriva samhällsvetenskap? 4. Modell och verklighet: samhällsvetenskapliga tolkningar 5. Val av metod * DEL III Kvalitativa metoder 6. Kvalitativt inriktad samhällsforskning 7. Kvalitativ intervju 8. Observation 9. Källanalys 10. Analys av information * DEL IV Kvantitativa metoder 11. Kvantitativt inriktad samhällsforskning 12. Från teori till empiri 13. Urval av enheter 14. Från obearbetad till bearbetad information 15. Analys av information 16. Tolkning av informationen * DEL V Vetenskapskritik 17. Samhällsvetenskap och sanning: ett vetenskapsteoretiskt perspektiv * DEL VI Forskningsrapporten 18. Forskningsrapportens form och innehåll. Litteratur. Sakregister.
// Inga anteckningar, små hanteringsspår förekommer främst på pärmkanterna och hörnen, prislapp finns på bakre pärmen. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN för beställning av flera av mina böcker samtidigt. [0384-2]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144002114
- Titel
- Forskningsmetodik - Om kvalitativa och kvantitativa metoder
- Författare
- Holme, Idar Magne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 360 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna grundbok i forskningsmetodik behandlar utförligt såväl kvantitativa metoder baserade på statistisk bearbetning av data som kvalitativa metoder som intervju, observation och dokumentanalys. I boken beskrivs forskningsprocessens olika faser och metodernas för- respektive nackdelar diskuteras, liksom de sätt på vilka de kan komplettera varandra. Författarna hävdar att det är forskarens frågeställningar som bör vara avgörande i valet av metoder. De behandlar också relationen mellan metoddiskussionen och olika vetenskapsteoretiska perspektiv och resonerar om vad man bör tänka på vid valet av metod. Boken innehåller vidare särskilda avsnitt om problemformulering och om utformningen av forskningsrapporter. I denna nya upplaga har framför allt avsnitten om dataanalys reviderats. Den kvalitativa dataanalysen är samlad i ett kapitel och i avsnitten om kvantitativ analys har författarna minskat antalet formler och uträkningstekniker och i stället lagt ökad tonvikt på vad användandet av olika tekniker innebär. Boken vänder sig i första hand till samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar vid universitet och högskola.
Andra upplagan