Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Pys, pinngas och oljerök : lättviktsmotorcykeln i folkhemmet

Pys, pinngas och oljerök : lättviktsmotorcykeln i folkhemmet

Inbunden bok. Sundsvall : Hæggström. 1999. 79 sidor.

Gott skick. Text på baksidan: se nedan. Professionellt inplastad, har tillhört ett bibliotek, men är i gott skick och har stämpel på försättsblad och etikett längst bak, dock inget som påverkar läsningen.
Text på baksidan: Må de aldrig glömmas… ”Man sätter sig upp på cykeln som vanligt och trampar tio eller femton meter, varefter kopplingshandtaget eller ventilhandtaget sakta släppes upp. Motorn går nu igång. Efter 10-15 meters körning frikopplas motorn åter, och gasen strypes något. Så lägges tvåan in, och kopplingen släppes upp, varefter gasen åter ökas tills man uppnår önskad hastighet. Nybörjaren är ofta benägen att”släppa på”, men det skall han icke göra, förrän han kört åtminstone några veckor, ty ett möte eller ett trafikhinder av något slag kommer honom lätt att tappa koncepterna, och då kan olyckan vara framme”, varnade handboken milt den nya lättviktsåkaren.
Idag, 70 år senare, anser allt fler att lättviktaren var ett häftigare fordon än den senare introducerade mopeden. Den var starkare och gick mer än dubbelt så fort vid fullgaskörning. Den var också utan jämförelse först som folkfordon i Sverige. Men visst, paralleller fanns, bägge typer blev oerhört populära under förra seklet. Mopeden har överlevt. Lättviktaren är det glömda fordonet och återstår nu mer eller mindre endast som en teknikhistorisk lämning.
För bondesamhällets daglönearbetare blev lättviktaren emellertid en efterlängtad transporthjälp. Den mödosamma pedalkraften kunde ersättas med motorkraft. Senare, för industrins arbetare, blev mopeden en billig transportör för körkortslösa personer. Vad dagens datanördar i sin cybervärld kommer att minnas vet ingen. Ett är säkert, inte är de oljeblandad bensin och 2-taktsknatter i varje fall.
Mellan pärmarna i denna bokliga roadmovie ligger emellertid den oljeblandade röken tät. Förutom berättelsen om lättviktsmotorcykelns uppgång och fall bjuds gammal som ung på en kunskapsresa om 2-taktsmotorns konstruktion, bränsleblandning, skötsel och körteknik.
Intressanta lättviktsmärken, renoveringstips och annat matnyttigt bjuds det frikostigt på för den vetgirige. Det blir en 2-taktsresa och samtidigt en pilgrimsfärd genom en fordons- och motortekniskt spännande period under förra seklet, främst 1930-talet. Ärade läsare, ganska snart kommer era näsborrar att vidgas av uppiggande oljerök. Passa på och njut!

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen