Medier, genus och makt
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 168 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något kantstött. Förstrykningar. Illustrerad.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144038230
- Titel
- Medier, genus och makt
- Författare
- Jarlbro, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ser genusrepresentationen ut i nyhetsmedier? Det är lika viktigt att studera hur ofta kvinnor respektive män representeras i medierna som att studera hur de gestaltas. I boken diskuteras hur denna gestaltning ser ut. Framställs kvinnor respektive män på olika sätt och tillåts de göra olika saker i nyhetsmedierna?
Förutom nyhetsmedier diskuteras reklam och populärkultur ur ett genusperspektiv och utifrån representation. Frågor som ställs är bl.a. huruvida reklam och populärkulturens innehåll påverkar unga människors identitetsuppfattning. I boken presenteras aktuell svensk och internationell forskning inom fältet medier och genus. Boken är även rikt illustrerad med aktuella svenska exempel.
Boken är lämplig för universitetsstudier i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik och genusvetenskap. Den är också av intresse för personer som i sin yrkesverksamhet arbetar med journalistik, medier och kultur.