Minecraft : block, pixlar och att göra sig en hacka : historien om Markus "Notch" Persson och spelet som vände allt upp och ned
Pocketbok. Norstedts. 1 uppl. 2014. 232 sidor.
Nyskick.
För tre år sedan var Stockholmsbon Markus "Notch" Persson en okänd och uttråkad programmerare. Idag är han en världskändis. Allt tack vare ett märkligt litet hobbyprojekt som blev större än någon kunnat ana. Minecraft, spelet Markus skrev ihop på fritiden, har trollbundit mer än 30 miljoner spelare och gjort Markus till mångmiljonär. Det har också fått flera av vår tids mest framstående teknikprofeter och investerare att spärra upp ögonen. För spelet är inte bara en ytterst lönsam internetfluga, utan också en skapelse som vänder upp och ned på flera vedertagna sanningar om nätkultur, ekonomi och marknadsföring. Markus själv är lika delar nörd och superstjärna. I boken berättar han för första gången historien om sitt liv. Om den gamla skolbänken full med Lego som han har kvar än idag. Om den första datorn som pappa Birger en dag kom hem med till lägenheten i Salem utanför Stockholm. Men också om att växa upp i en familj som präglats av konflikter. Minecraft i sig kan tyckas simpelt för den oinvigde. Mest av allt liknar det en digital version av Lego - klossar staplas ovanpå varandra med allt mer komplicerade konstruktioner som resultat. Ingenting kunde vara mer annorlunda än de bombastiska krigsspel som storföretagen plöjer ned miljarder i. Men Minecraft utövar ändå en sällsam dragningskraft på sina miljontals spelare. Minecraft: Block, pixlar och att göra sig en hacka, är en historia om osannolika framgångar, halsbrytande summor pengar och ett skolexempel på den digitala utvecklingens kraft att skaka om affärsmodeller i grunden. Men det är också en personlig berättelse om skapande, utanförskap och känslan av att inte passa in. Och framförallt om hur en kreativ galning som tillåts vara just det ibland kan uträtta storverk.
Linus Larsson och Daniel Goldberg är journalister och författare. De bevakar vad som sker i gränslandet mellan teknik, kultur och ekonomi för tidningar som Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Computer Sweden och Café. De har tidigare skrivit böckerna Svenska hackare och Minecraft: Block, pixlar och att göra sig en hacka. Rättigheterna till Minecraft är sålda i USA, Danmark, Korea och Japan.
Linus Larsson, född 1979, är svensk journalist, författare och techredaktör vid Dagens Nyheter. Larsson var tidigare redaktionschef på Internetworld och nyhetschef på Computer Sweden. Han utkom med sin första bok Svenska hackare i april 2011 tillsammans med Daniel Goldberg.
Daniel Goldberg, född 19 januari 1982, är en svensk journalist och författare. Goldberg utkom, tillsammans med Linus Larsson, i april 2011 med sin första bok, Svenska hackare.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789113049250
- Titel
- Minecraft : block, pixlar och att göra sig en hacka : historien om Markus "Notch" Persson och spelet som vände allt upp och ned
- Författare
- Goldberg, Daniel
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 231 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För tre år sedan var Stockholmsbon Markus "Notch" Persson en okänd och uttråkad programmerare. Idag är han en världskändis. Allt tack vare ett märkligt litet hobbyprojekt som blev större än någon kunnat ana.
Minecraft, spelet Markus skrev ihop på fritiden, har trollbundit mer än 30 miljoner spelare och gjort Markus till mångmiljonär. Det har också fått flera av vår tids mest framstående teknikprofeter och investerare att spärra upp ögonen. För spelet är inte bara en ytterst lönsam internetfluga, utan också en skapelse som vänder upp och ned på flera vedertagna sanningar om nätkultur, ekonomi och marknadsföring.
Markus själv är lika delar nörd och superstjärna. I boken berättar han för första gången historien om sitt liv. Om den gamla skolbänken full med Lego som han har kvar än idag. Om den första datorn som pappa Birger en dag kom hem med till lägenheten i Salem utanför Stockholm. Men också om att växa upp i en familj som präglats av konflikter.
Minecraft i sig kan tyckas simpelt för den oinvigde. Mest av allt liknar det en digital version av Lego - klossar staplas ovanpå varandra med allt mer komplicerade konstruktioner som resultat. Ingenting kunde vara mer annorlunda än de bombastiska krigsspel som storföretagen plöjer ned miljarder i. Men Minecraft utövar ändå en sällsam dragningskraft på sina miljontals spelare.
Minecraft: Block, pixlar och att göra sig en hacka, är en historia om osannolika framgångar, halsbrytande summor pengar och ett skolexempel på den digitala utvecklingens kraft att skaka om affärsmodeller i grunden. Men det är också en personlig berättelse om skapande, utanförskap och känslan av att inte passa in. Och framförallt om hur en kreativ galning som tillåts vara just det ibland kan uträtta storverk.