Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att publicera : etik och juridik för journalister och publicister

Att publicera : etik och juridik för journalister och publicister

Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2016. 502 sidor.

Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Fd Biblioteksbok i perfekt skick

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144109725
Titel
Att publicera : etik och juridik för journalister och publicister
Författare
Funcke, Nils
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2016
Omfång
502 sidor
Bandtyp
Kartonnage
Vikt
852 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Att offentliggöra yttranden som inte går över lagens gränser och som håller sig inom det etiskt försvarbara kräver kunskap och omdöme. Det gäller alla som använder sin yttrandefrihet, oavsett om det sker professionellt eller har karaktären av fritidsverksamhet.
I Att publicera ges en djupgående beskrivning av de juridiska och etiska frågor och överväganden som uppstår vid insamling av uppgifter och publicering i massmedier som omfattas av tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Boken tar bland annat upp grundläggande fri- och rättigheter, anskaffning, publicitet och ansvar, moral och etik samt upphovsrättsliga frågor. Lagar och etiska regelverk gås igenom och med avstamp i konkreta exempel beskriver författaren hur de tillämpas.
Boken sätter in yttrandefriheten och regleringen av den i sitt historiska sammanhang. Att publicera vänder sig inte enbart till de professionellt verksamma utan är också en allmänbildande bok om yttrandefrihetens framväxt och betydelse.