Socialpedagogik. Integration och inklusion i det moderna samhället
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:6 uppl. 2011. 301 sidor.
Hyggligt skick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 460 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med fåtal sv/v figurer. Danska originalets titel: Socialpedagogik - integration og inklusion i det moderne samfund. Översättning: Per Larson. Faktagranskning: Elsebeth Fog och Has-Erik Hermansson. INNEHÅLL: Förord till svenska utgåvan. Inledning - The excluded strike back 1. Socialpedagogiken i dialog med sitt samhälle 2. Socialpedagogisk teori- och metodutveckling 3. Socialpedagogik i samhällets konfliktfält 4. Normalitet och avvikelse 5. Integration, marginalisering och utstötning 6. Social inklusion och exklusion 7. Socialpedagogik och social inklusion 8. Socialpedagogiska bildningsprocesser 9. Socialpedagogiska bildningsgemenskaper. Litteratur.
// OBS! frekvent med understrykningar och marginalanteckningar i bläck och blyerts, hundöron förekommer, pärmarna har hanteringsmärken, ryggen har läsveck, bläddermärken finns i hörnen. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [0984]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144004815
- Titel
- Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället
- Författare
- Madsen, Bent
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 301 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 431 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bent Madsen ger en grundlig introduktion till det socialpedagogiska området. Boken beskriver socialpedagogiken som ämnesområde, begrepp och verksamhetsfält, samt presenterar en rad förutsättningar och perspektiv för socialpedagogikens framtida utveckling. Socialpedagogik är ett uttryck för en önskan att aktivt integrera och inkludera andra människor i gemenskaper oavsett livsstil, särskilda behov eller fysiska och mentala förmågor. Den professionella utmaningen består i att förena individuell utveckling med utvecklingen av differentierade gemenskaper. Samhällets modernisering har skapat en ökad polarisering mellan de "normala", som befinner sig innanför gemenskapens trygga väggar, och dem som befinner sig utanför. Med benämningar som de marginaliserade, de utsatta och de sårbara, ökar denna uppdelning och behovet av en väl förankrad socialpedagogik ökar. Boken vänder sig till studenter och lärare vid lärar- och socionomutbildningar samt till alla yrkesverksamma som arbetar med barn, ungdomar och vuxna i utsatta positioner.