Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789144113487
Titel
Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
Författare
Arnér, Elisabeth
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2018
Omfång
120 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 8 mm
Vikt
184 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Har barnets röst betydelse för förskolans ledarskap? Den här boken handlar om vad ledarskap i förskolan kan betyda för såväl barn som pedagoger, förskolechefer och föräldrar. Boken fokuserar på för­skolechefens och förskollärarens pedagogiska ledarskap och ansvar med särskild inriktning mot barnet och förskolans demokratiuppdrag. Vi disku­terar ledarskapets betydelse för barnets villkor och de värden som ska prägla barnets barndom i förskolan.

Förskolans pedagogiska arbete ska vila på vetenskaplig grund och be­prövad erfarenhet. Vi har i boken särskilt understrukit pedagogens professionella uppdrag som är tänkt att genomsyra förskolans vardag. Att leda ett sådant uppdrag kan ses som både intressant och svårt. Vår förhoppning är att boken bidrar till ett ökat intresse för såväl det pedagogiska ledar­skapet som för yrkesmässigheten i förskolan.
Vi illustrerar bokens innehåll med berättelser om händelser i förskolan. Att dokumentera i form av berättelser synliggör den vardag som pågår och gynnar möjligheten att betrakta det som händer ur olika pedago­giska perspektiv.

Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap riktar sig till all personal i förskolan, främst till förskolechefer och förskollärare som ansvarar för det pedagogiska arbetet i förskolan. Den riktar sig också till utbildning och fortbildning av förskollärare. Bokens innehåll har betydelse för politiker och tjänstemän som har att realisera barns möjligheter till delaktighet och inflytande i samhället. Boken utgör dessutom ett viktigt diskussionsunderlag för föräldrar och andra intresserade som vill fördjupa sin kunskap om barns liv i förskolan.