Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att övertyga mellan raderna : en retorisk studie om underförståddheter i modern politisk argumentation

Att övertyga mellan raderna : en retorisk studie om underförståddheter i modern politisk argumentation

Häftad bok. Rhetor förlag. 2 uppl. 2001. 420 sidor.

Gott skick. Läsveck på ryggen. Små bruksspår på pärmarna.Inlagan bra.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9197407801
Titel
Att övertyga mellan raderna : en retorisk studie om underförståddheter i modern politisk argumentation
Författare
Sigrell, Anders
Förlag
Rhetor förlag
Utgivningsår
2001
Omfång
420 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 218 mm Ryggbredd 27 mm
Vikt
673 g
Språk
Svenska
Baksidestext
"När vi låter oss övertygas av andra eller själva lyckas övertyga sker det inte alltid tydligt och rationellt. Ofta är argumenten dolda mellan raderna."

Det är denna förtäckta retorik som är fokus för Anders Sigrells undersökning av språkets verktyg och fällor: hur effektiv är egentligen dold argumentation, går det att ställa upp en etisk norm för kommunikation?
Boken tar retoriken på allvar som en sökande och problemlösande kunskap: en kunskap som griper in i grundläggande frågor om demokrati, vardagligt sunt förnuft och det komplicerade sambandet mellan vår omgivande verklighet och det språk vi är hänvisade till för att förhålla oss till denna verklighet. Retoriken handlar med Aristoteles ord om "det som kan vara på annat sätt" - och om hur vi väljer, förstår och handlar i en värld utan entydiga moraliska eller praktiska facitlistor.