Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
Häftade böcker. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 226 sidor.
Elever kan bara lära sig nya saker genom att bygga på det de redan vet och sina tidigare erfarenheter. Detta är en viktig utgångspunkt i konstruktivismen. Samtidigt är naturvetenskapen ofta abstrakt till sin karaktär. Hur kan vi som lärare skapa miljöer och situationer i naturvetenskapsundervisningen där våra elever ges möjlighet att dra nytta av sina tidigare kunskaper och inneboende resurser? Ett sätt att åstadkomma detta är att använda sig av modeller, analogier och metaforer i undervisningen. I denna antologi presenteras forskning och undervisningsexempel kring hur man kan använda modeller, analogier och metaforer, samt elevers egna representationer i undervisningen i fysik, kemi och biologi. Antologin vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i naturvetenskap med fokus på grundskolans senare år och gymnasiet, samt lärarutbildningen i naturvetenskapliga ämnen och deras didaktik.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144090009
- Titel
- Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning
- Författare
- Haglund, Jesper - Jeppsson, Fredrik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 226 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska