-
Hitlers första nederlag : anfallet mot Moskva
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Inb med skyddsomslag, 352 sidor. Norstedts (Stockholm, 2011). Ur baksidetexten: I Hitlers första nederlag ger Anders Frankson och Niklas Zetterling en levande och välunderbyggd redogörelse för vad som skulle bli Nazitysklands förs läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113028385
- Titel
- Hitlers första nederlag : anfallet mot Moskva
- Författare
- Niklas Zetterling - Anders Frankson
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 352 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 161 x 232 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 726 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om något enskilt slag under andra världskriget kan betecknas som avgörande bör det rätteligen vara slaget om Moskva. De händelser som därefter följde kan betraktas som steg längs en redan utstakad väg.
Före slaget om Moskva hade den tyska armén en lång rad segrar. När den hejdades i december 1941 var det första gången som Hitler tvingades avbryta en för honom betydelsefull offensiv. Slaget om Storbritannien sommaren 1940 hade visserligen varit en motgång, men Hitler hade aldrig engagerat sig särskilt mycket i det företaget. Anfallet mot Sovjetunionen var däremot något av kulmen på hans karriär och när detta misslyckades utanför Moskvas portar var det ett långt svårare nederlag.
Det är naturligtvis svårt att otvetydigt bestämma vilket som är det största slaget i historien, men få, om ens något, kan mäta sig med slaget om Moskva. Det nederlag som de sovjetiska förbanden tillfogades i slagets inledningsskede saknar motstycke i historien.
Så svåra förluster har aldrig drabbat en stor militär styrka på så kort tid, som den katastrof som drabbade de sovjetiska försvararna de två första oktoberveckorna 1941. Panik uppstod i den sovjetiska huvudstaden, men regnväder förvandlade vägarna mot Moskva till lervälling. Det gav Stalin tid att mobilisera förstärkningar, samtidigt som tyskarna fick stora svårigheter att föra fram bensin, ammunition och andra förnödenheter. Trots det valde tyskarna att pressa sig fram mot Moskva och i början av december hade de nått dess utkanter. Det hårdnande sovjetiska motståndet och den tilltagande kylan gjorde emellertid att den tyska offensiven körde fast utanför den sovjetiska huvudstaden.
Hitlers försök att erövra Stalins huvudstad hade oåterkalleligen misslyckats, vilket dömde den tyske diktatorn till ett långt utnötningskrig som han inte kunde vinna.
9789113028385 -
Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Inb med skyddsomslag, 319 sidor. Santérus Förlag (Stockholm, 2016). Anders Carlberg arbetar med säkerhetsfrågor samt är operasångare. Hans intresse för klassisk musik fick honom att undersöka dess position i Nazityskland oc läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173591058
- Titel
- Hitlers lojala musiker : hur musiken blev ett vapen i Tredje rikets propaga
- Författare
- Carlberg, Anders
- Förlag
- Santérus Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 730 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmonikerna. Tillsammans med andra briljanta musiker och sångare kom han att till stor del, medvetet eller omedvetet, acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och indirekt bli verktyg i nazismens tjänst. De var verksamma och gjorde karriär i en totalitär stat, där kulturen underkastades diktaturen och raspolitiken. De stora tyska musikskatterna betraktades som nationella klenoder som nazisterna använde för propaganda och påverkan. Richard Wagners operor spelades vid festspel och fick en hedersroll i den nyväckta nationalismen.
Genom att inordna sig i den totalitära kulturen bidrog musikerna till att torgföra den nazistiska ideologin, och artisternas eftermäle är därför nedsmutsat. Vilka alternativ hade de? Förstod de vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen?
Dessa frågeställningar blir särskilt intressanta när man beaktar de musiker som reagerade och vågade opponera sig, som de icke-judiska dirigenterna Erich Kleiber och Arturo Toscanini, samt alla de judiska musiker som förföljdes och de som mördades i Förintelsen.
Berättelsen börjar i Berlin och fortsätter till Nordens huvudstäder och till delar av det nazistiskt ockuperade Europa.
9789173591058
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn