-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9788772044910
- Titel
- Efterskolens praksis under lup : undersøgelser af dannende undervisning og samvær
- Författare
- Graf, Stefan Ting - Højmark Jensen, Ulla
- Förlag
- Aarhus : Klim
- Utgivningsår
- 2020
- Språk
- Danish
Klim Forlag 9788772044910 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144137094
- Titel
- Tidens socialpsykologi
- Författare
- Johansson, Thomas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 126 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 238 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De senaste 30 årens utveckling av medie- och kommunikationsteknologin har inneburit en revolution i hur människor kommunicerar och socialiserar med varandra. Under denna tidsperiod har också vår relation till tid och rum förändrats i grunden. Människan har anpassat sig snabbt till dessa förändringar, men samtidigt väcks en rad frågor kring hur det mänskliga psyket hanterar denna enorma omställning. Vi lever våra vardagsliv i tidens tecken. Även om vi inte längre har en stämpelklocka som jagar oss, består vardagen av en rad viktiga tidpunkter och tillfällen då vi förväntas göra vissa saker. Det kan handla om arbetsmöten, husvisningar, servicebesök hos kunder, tandläkartider, barnhämtning och andra saker som reglerar vårt vardagsliv. Det är i dag svårt att hitta människor som säger sig vara helt och hållet nöjda med sin tidstilldelning: tidens knapphet är ett återkommande tema i våra vardagliga samtal. Ofta handlar otillfredsställelsen om att vi känner oss stressade på jobbet, har för lite tid för barnen eller inte hinner återhämta oss efter jobbet. Dessa ”problem” kan, om vi för en stund zoomar ut och ser på de större frågorna om globala miljökatastrofer och människans hotade existens, te sig futtiga. Tidens fördelning och hur vi resonerar om tid i vardagslivet handlar om rättvisa, jämställdhet och ett värdigt liv; dessa frågor länkar samman med de större frågorna om människans överlevnad och ett värdigt liv för alla människor.
Syftet med denna bok är att skissera det författaren vill kalla tidens socialpsykologi. Särskilt fokus kommer att riktas mot hur människor upplever, uppfattar och orienterar sig i samtiden.
Studentlitteratur AB 1 9789144137094 -
Socialpsykologi och samtidsanalys - En introd...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2019. 144 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144129228
- Titel
- Socialpsykologi och samtidsanalys - En introduktion
- Författare
- Johansson, Thomas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 267 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Socialpsykologi och samtidsanalys utgör en introduktion till det socialpsykologiska tänkandet om vår samtid. Den socialpsykologi som presenteras i boken kan beskrivas som socialfilosofiskt inspirerad, kritisk och hermeneutisk. Socialfilosofiska teorier hjälper oss att analysera övergripande samhällsförändringar. Det kritiska perspektivet hämtar inspiration från bland annat feministisk teori, poststrukturalism och kulturteori. De hermeneutiska inslagen placerar boken inom en tradition där det handlar om att komma nära och att försöka förstå människors sociala handlande.
En annan viktig del i det socialpsykologiska tänkandet är den teoretiska fantasin. Med hjälp av denna fantasi närmar sig författaren en rad centrala frågor och diskussioner om till exempel rasism, ”normalitet”, terrorism, extrema kroppar och fejknyheter. I boken varvas teoretiska reflektioner med tankeväckande exempel och forskning. Målsättning är att visa läsaren hur man kan ”göra” socialpsykologi för vår tid.
Socialpsykologi och samtidsanalys riktar sig i första hand till studenter på grundnivå inom främst sociologi, psykologi, pedagogik samt lärarutbildning.
Studentlitteratur AB 1 9789144129228 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198434118
- Titel
- Körkortsboken på Kurdiska
- Författare
- Barazanji, Mohammad
- Förlag
- E4 Trafikskola
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 282 sidor
- Bandtyp
- Board book
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Kurdish
- Baksidestext
- Körkortsboken på Kurdiska är lättläst och ger en tydlig information om vad som gäller i trafiken. Den är indelad i kapitel med olika ämnesområden som t ex, trafikregler, försäkringar, bilens delar, olyckor och första hjälpen i boken hittar du allt du behöver för att fixa teoriprovet enligt trafikverkets krav. Boken är skriven av Mohammad Barazanji som har jobbar inom trafikskolebranchen i nästa 20 år. Han är trafiklärare och utbildningsledare i E4 Trafikskola. Boken är uppdaterad 2019 enligt trafikverkets plan.
E4 Trafikskola 13 9789198434118 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198512076
- Titel
- Körkortsboken på somaliska 2019
- Författare
- Carlstedt, Vanessa
- Förlag
- Svea Trafikutbildning AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 645 g
- Språk
- Somali
- Baksidestext
- Körkortsboken på Somaliska är en lärobok för dig som ska ta B-körkort. Boken utgår från Transportstyrelsens kursplan och täcker alla delar av körkortsteorin som behövs inför teoriprovet. Innehållet uppdateras regelbundet med de senaste trafikreglerna så att du kan vara säker på att du lär dig rätt saker. Boken är utformad för att vara lättläslig med förklarande bilder från olika trafiksituationer.
Svea Trafikutbildning AB 9789198512076 -
Sundhed, Omsorg og Paedagogik
Häftad bok. Munksgaard. 2 uppl. 2013. 349 sidor.
ISBN 9788762811850
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKMunksgaard 2 9788762811850 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789173339537
- Titel
- MER EL 19 : mät- och ersättningsregler - eltekniska arbeten med mall till mängdförteckning
- Författare
- Svensk byggtjänst
- Förlag
- Svensk Byggtjänst
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 326 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 740 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- MER EL 19, mät- och ersättningsregler för elarbeten är det senaste tillskottet i AMA EL familjen. Reglerna används när förfrågningsunderlaget ska innehålla mängdförteckning kopplad till teknisk beskrivning upprättad med AMA EL.
Svensk Byggtjänst 9789173339537 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789173339520
- Titel
- RA EL 19 : råd och anvisning till AMA EL 19
- Författare
- Svensk byggtjänst
- Förlag
- Svensk Byggtjänst
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 766 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- RA EL 19 riktar sig framför allt till projektörer som upprättar tekniska beskrivningar i anslutning till AMA EL 19. Verket innehåller en omfattande erfarenhetsbaserad checklista över de uppgifter som är relevanta att föra in under koder och rubriker i en teknisk beskrivning.
Svensk Byggtjänst 9789173339520 -
Reading Development and the Teaching of Readi...
Häftad bok. Blackwell Publishers. 1999. 238 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780631206828
- Titel
- Reading development and the teaching of reading : a psychological perspective
- Författare
- Oakhill, Jane - Beard, Roger
- Förlag
- Oxford : Blackwell
- Utgivningsår
- 1999
- Språk
- English
Blackwell Publishers 9780631206828 -
Didactic classroom studies
Inbunden bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2018. 244 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188661456
- Titel
- Didactic classroom studies : a potential research direction
- Författare
- Osbeck, Christina - Ingerman, Åke - Claesson, Silwa
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 244 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 154 x 228 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- In Didactic classroom studies a group of researchers from the University of Gothenburg who are working in the Scandinavian didactics tradition show how pupil perspectives, teacher priorities, content and context interrelate, and have different didactical consequences for teaching and learning.Using practical examples the authors examine the nature of classroom work at various levels of education and in the full range of subject areas, including mathematics, science, languages, social science, and home economics. The editors then single out the importance of classroom studies as a potential research direction in didactic studies. Finally, the essays are placed in an international and historical context by Professor Kirsti Klette, University of Oslo.The authors of this volume all active at the Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies set out to show the strong contribution made by classroom studies to didactic research. At the same time, their empirical studies contribute concretely to the further development of didactic classroom studies as a research area. Editors
Christina Osbeck, University of Gothenburg
Åke Ingerman, University of Gothenburg
Silwa Claesson University of Gothenburg Contributors
Shirley Booth University of Gothenburg
Sylvana Sofkova Hashemi University of Gothenburg
Anna Maria Hipkiss University of Gothenburg
Britt Holmberg University of Gothenburg
Cecilia Kilhamn University of Gothenburg & Uppsala University
Kirsti Klette Oslo University
Angelika Kullberg University of Gothenburg
Annika Lilja University of Gothenburg
Rimma Nyman University of Gothenburg
Miranda Rocksén University of Gothenburg
Elisabeth Rystedt University of Gothenburg & Stockholm University
Christina Skodras University of Gothenburg Svensk informationstext:Genom konkreta studier som sätter klassrumsarbetet i fokus visar en grupp didaktikforskare vid Göteborgs universitet hur klassrummets händelser och möjligheter ramas in av givna förutsättningar och på så sätt får olika didaktiska konsekvenser för undervisning och lärande i olika ämnen. I sina texter undersöker skribenterna klassrummens karaktär på olika utbildningsnivåer och i skiftande ämnen såsom matematik, svenska, samhälls- och naturvetenskap samt hem- och konsumentkunskap. Redaktörerna diskuterar och analyserar betydelsen av klassrumsstudier i ett övergripande och framåtsyftande kapitel där de skissar denna orientering som en möjlig forskningsinriktning. Bokens innehåll sätts även i ett internationellt och historiskt sammanhang. Författarna i Didactic classroom studies har ambitionen att på ett praktiknära sätt visa på styrkan i klassrumsstudiernas bidrag till didaktisk forskning. Samtidigt vill de med utgångspunkt i sitt empiriska material bidra till en vidare utveckling av just didaktiska klassrumsstudier som forskningsinriktning.
Nordic Academic Press 1 9789188661456 -
Distans, disciplin och dogmer - Om lyssnande...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2018. 160 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147128280
- Titel
- Distans, disciplin och dogmer : om lyssnande i Reggio Emiliainspirerad pedagogik
- Författare
- Folkman, Sara
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 159 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den Reggio Emiliainspirerade pedagogiken har under det senaste decenniet fått stort genomslag och blivit tongivande i den svenska förskolan. Därmed får pedagogikens föreställningar om barn och barndom i allt större utsträckning effekter på förskolans verksamhet. Dessa effekter är viktiga att synliggöra och diskutera.
I boken Distans, disciplin och dogmer - Om lyssnande i Reggio Emiliainspirerad pedagogik granskar författaren ett av pedagogikens mest centrala begrepp - lyssnandet. Vad innebär det egentligen att vara en lyssnande pedagog? Vilka av barnens alla skiftande intressen får pedagogernas gensvar och vilka får det inte? Vilka erfarenheter har barnen av att bli lyssnade till och av att ha inflytande i förskolan - och vad är för pedagogerna "möjligt att tänka" när det gäller förskolepedagogik?
Boken handlar om pedagogers och barns inordning i ett givet förskolesystem och om nödvändigheten av att diskutera och problematisera den rådande diskursen. Författaren diskuterar tankefrihet, direktiv och styrning, betydelsen av att lyfta barns åsikter och pedagogers möjligheter att förändra pedagogikens villkorsramar.
Boken vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare men även till andra som arbetar inom förskoleverksamheten.
Sagt om boken
"[...] Boken vänder sig blivande förskollärare och till alla som arbetar inom förskolan. Den är ett perfekt underlag för en debatt om hur pedagogiken i den svenska förskolan kan utvecklas så att barnens tankar och åsikter bättre tas tillvara." Publiceras i BTJ-häftet nr 22, 2018. Lektör Maj-Britt Claesson
Om författarna
Sara Folkman är legitimerad lärare från förskola till gymnasiet, fil. lic. i förskoledidaktik och verksam som pedagog inom förskolan.
Liber 1 9789147128280 -
Den romska minoriteten i majoritetssamhällets...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 2006. 201 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566138
- Titel
- Den romska minoriteten i majoritetssamhällets skola
- Författare
- Christina Rodell Olgaç
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 201 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 436 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från att ofta ha betraktats som ett hot om att på olika sätt förlora sina barn, börjar skolan nu ses som en möjlighet av minoriteten. Gensvaret från majoritetssamhället är dock fortfarande svagt och kunskapen om den romska minoriteten är begränsad. Studien framhåller betydelsen av ett interkulturellt förhållningssätt till bilden av Sverige, så att också de nationella minoriteternas perspektiv kan bli en del av denna bild. Ett sådant förhållningssätt kan också utgöra majoritetssamhällets möjlighet att närma sig minoriteten och öka sin kunskap och självkännedom.
Studien riktar sig särskilt till personer som är verksamma inom förskola, skola och lärarutbildning eller som arbetar med minoritetsfrågor och mänskliga rättigheter.
Pressklipp
"Själv är Rodell Olgaç ödmjuk i sin roll som forskare. Genom hela boken märks hur engagerad och kunnig hon är i sitt ämne. (...) mycket tankeväckande och lärorikt att läsa hennes avhandling. Genom att ta exemel från andra minoriteter och andra länder problematiserar Rodell Olgaç många invanda begrepp och får läsaren att genomskåda egna stereotyper. (...) Slutligen kan jag bara hoppas att myndigheter, politiker, skolledare, pedagoger, studeranden och föräldrar kommer studera den här avhandlingen - och låta sig påverkas till handling."
Gunilla Lundgren, É Romani Glinda nr 4/2006
"I ljuset av detta är Rodell Olgacs avhandling ett viktigt inslag i dagens svenska romaforkning och en tillgång och inspirationskälla för alla oss andra som delar hennes forknings- ochj kunskapsprocess."
Recension av Hans-Erik Hermansson och Thomas Winman i Invandrare och minoriteter, "i&m" nr 2/2007
Stockholms Universitets förlag 9789176566138 -
Nycklar till skolframgång - Om rektorers koll...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 120 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144127439
- Titel
- Nycklar till skolframgång : om rektorers kollegiala lärande och internationella utblickar
- Författare
- Johansson, Olof
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 118 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 184 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att lära av varandra är en nyckel till skolframgång. Den här boken fokuserar på sådana lärprocesser i dubbel bemärkelse. Det handlar dels om hur rektorer kan utveckla sitt kollegiala lärande, dels om hur svenska skolor kan lära av andra framgångsrika skolkulturer. Nycklar till skolframgång beskriver de samlade lärdomarna av ett utvecklingsprojekt som genomfördes som ett samarbete mellan skolforskare och verksamma rektorer i Stockholms stad. Målsättningen var att få till ett möte mellan teori och praktik för att på så vis utveckla rektorernas kollegiala lärande. Förutom fördjupade samtal och reflektion resulterade projektet i en rad lärdomar från andra skol- kulturer. Det handlar bland annat om Singapore och Ontario/Kanada, som har presterat väl i internationella kunskapsmätningar. Men även om skolkulturer som utmärkt sig inom ett visst delområde. Till exempel Washington/USA som kommit långt i fråga om konstnärliga inslag i utbildning, samt Skottland och Danmark som har intressanta erfarenheter av att arbeta med IKT i underisningen. Varje land visar på sina specifika nycklar till skolframgång. Läsaren får även insikter om den grundläggande nyckel som utgörs av lärandet: möjligheten att infoga andras erfarenheter i den egna kunskapsprocessen.
Boken riktar sig till verksamma skolledare och lärare men är även lämplig som litteratur på det statliga rektorsprogrammet.
Studentlitteratur AB 1 9789144127439 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789140695390
- Titel
- Upphandla för utveckling
- Författare
- Björn, Kristina
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Upphandla för utveckling är en bok i serien Digital skola – från vision till verklighet. Den vänder sig i huvudsak till skolledare, rektorer, IKT-pedagoger som har övergripande ansvar för skolans digitalisering. Det är också en bok för IT-strateger och upphandlingsansvariga som på ett eller annat sätt är inblandade i upphandlingsprocesser kring digitala pedagogiska verktyg i skolan. Upphandla för utveckling är ett konkret verktyg i upphandlingsprocessen, men med ett tydligt fokus på skolutvecklingsfrågor.
Skolans digitalisering innebär stora investeringar. Samtidigt är det en stor utmaning för verksamheten att agera beställare. Särskilt när dessa inte bara ska lösa försörjningsproblem, utan också bidra till måluppfyllelse och verksamhetsutveckling. När Kristina Björn som IT-strateg för Falkenbergs skolor första gången fick ansvar för en sådan upphandling hade hon god kännedom om verksamheten, men få kunskaper om hur man genomför en upphandling med utveckling och effektmål i fokus. Det krävdes mycket ödmjukhet, samarbete och lärande för att lösa uppdraget. Idag hör Kristina till de som verkligen gått på djupet kring upphandling
för digital skola ur ett verksamhets- och utvecklingsperspektiv.
Upphandla för utveckling ger dig den grundläggande orientering kring upphandling för digital skola
som Kristina själv en gång saknade. Boken sätter upphandling som medel för utveckling i fokus och
behandlar bland annat ledarskaps- och kompetensfrågor, upphandlingsarbetets olika faser och förfrågningsunderlagets innehåll. Allt kryddat med konkreta tips om vad man kan och bör tänka på när man vill upphandla för utveckling.
Författaren Kristina Björn tillhör pionjärerna kring skolans digitalisering. Med erfarenhet som bland annat IT-strateg och kvalitetschef verkar hon idag som processledare, rådgivare och föreläsare med fokus på digitalisering, upphandling, strategiskt ledarskap och skolutveckling.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140695390 -
Nyckeltexter i utbildningsvetenskap : skolfor...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2018. 300 sidor.
Nyskick. mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818903
- Titel
- Nyckeltexter i utbildningsvetenskap : Skolforskares originaltexter i översä
- Författare
- Hjelm, Sara - Kornhall, Per - Hartell, Eva
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 540 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 235 mm Ryggbredd 32 mm
- Vikt
- 1030 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den svenska skoldebatten är frågan om forskningsförankring högaktuell och det hänvisas flitigt till utländska skolforskares texter och artiklar. Lärare och pedagoger som har fått upp ögonen för de här forskarna har hittills haft små möjligheter att ta del av deras texter i original. För att råda bot på detta har tre tongivande svenska skolutvecklare, i samråd med några av originalförfattarna själva, gjort ett urval av viktiga texter. Här publiceras de i svensk översättning med introduktioner som förankrar dem i ett svenskt sammanhang.
Boken inleds med ett specialskrivet förord av den världsledandeskolforskaren Dylan Wiliam. Den riktar sig i första hand till lärarstudenter, yrkesverksamma lärare och skolutvecklare.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127818903 -
Fritidshemmets uppdrag : ett helhetsperspekti...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2015. 172 sidor.
Mycket gott skick. namnteckning
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147106615
- Titel
- Fritidshemmets uppdrag : ett helhetsperspektiv på elevens utveckling och lärande
- Författare
- Schröder, Margareta
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarna vill synliggöra fritidshemmet och dess pedagogik. I boken beskriver de fritidshemmets komplexa uppdrag på ett konkret och tydligt sätt och sammanlänkar vardagens praktik med aktuell forskning. Tanken är att boken ska kunna användas direkt i den dagliga verksamheten.
Fritidshemmens olika uppdrag såsom de framgår av läroplanen och styrdokumenten tas upp och tolkas samt hur fritidslärarens yrkesidentitet och roll har utvecklats fram till idag. Författarna fördjupar sig särskilt i det professionella bemötandet och hur det påverkar barns utveckling och lärande. Det handlar om att möta eleverna utifrån en etisk och demokratisk värdegrund som gör att eleverna känner sig trygga, upplever omsorg och meningsfullhet. Hur ett praktiskt och enkelt kvalitetsarbete kan integreras i vardagsarbetet samt betydelsen av ett effektivt teamarbete beskrivs även.
Boken vänder sig till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, till anställda på fritidshem, ledare inom skola och fritidshem och politiker som är intresserade av fritidshemmets pedagogik och verksamhet.
Sagt om boken
[...] I varje kapitel finns det exempel från verkligheten och de avslutas med reflektionsfrågor som man med fördel kan använda både inom utbildning och i arbetslag i fritidshem och skola. Jag tycker författarna lyckas mycket bra med sin intention att väva samman teori från styrdokument och forskning med praktik från vardagssituationer. En angelägen, lättläst och användbar bok för fritidshemmens personal och ledning." Marianne Ericson, lektör, BTJ-häftet nr 19, 2015.
Om författarna
Författarna Margareta Schröder och Jarko Tuisku är båda fritidspedagoger och har många års erfarenhet som utbildare för pedagoger och lärare inom fritidshem.
Liber 1 9789147106615 -
The Woman´s Health Big Book of Yoga
Häftad bok. Rodale. first första uppl. 2012. 408 sidor.
ISBN 9781609618407
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKRodale first första 9781609618407 -
Blivande lärare och deras lärare - introdukti...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2018. 240 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147128464
- Titel
- Blivande lärare och deras lärare : introduktion till lärarutbildningen
- Författare
- Persson, Anders, sociolog
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok skriver forskande lärare och lärarutbildare om sina erfarenheter av att undervisa blivande lärare. Här tas en rad inifrånperspektiv där författarmetoden i flera fall är det bearbetade självupplevda. I andra fall beskrivs olika undervisnings- och arbetssätt och i åter andra analyseras olika aspekter av att vara blivande lärares lärare. Distanserade utifrånperspektiv anläggs också på de samhälleliga och sociala förhållanden som formar skola, lärarutbildning och deras olika aktörer.
Blivande lärare och deras lärare formas i ett spänningsfält mellan bland annat eleverfarenheter, egna och andras förväntningar på läraryrket, visioner om skolans och undervisningens både konserverande och förändrande kraft, diskurser om skolans och lärarutbildningens möjligheter och tillkortakommande samt strukturella förhållanden som lärarbrist, löner, kriser och söktryck till lärarutbildningen.
Boken vänder sig till både lärarstudenter och lärarutbildare.
Sagt om boken
"I den här boken ger ett antal lärarutbildare vid Lunds universitet, alla forskare inom det utbildningsvetenskapliga fältet, sina bilder av den nuvarande lärarutbildningen. De förtydligar, förklarar –och även försvarar – utbildningens grunder och tillämpning med lite olika infallsvinklar. Författarna gör det på ett personligt sätt och refererar gärna till egna forskningsstudier. Det personliga anslaget gör boken lättläst och varierad och bidrar till att höja läsvärdet." Publiceras i BTJ-häftet nr 21, 2018. Lektör Elisabeth Sörhuus
Om författarna
Bokens alla författare är med ett undantag tidigare lärare i grund- och gymnasieskolan och merparten är lärarutbildare vid Lunds universitet.
Redaktör: Anders Persson, professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet. Han har lång erfarenhet som forskare och universitetslärare. Han har skrivit en rad böcker: Skola & makt (Carlssons), Social kompetens (Studentlitteratur), Ritualisering och sårbarhet (Liber) och Framing Social Interaction (Routledge).
Liber 1 9789147128464 -
Machinery for Horticulture - sec. edition
Inbunden bok. Farming Press. Sec. edition 2 uppl. 1997.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780852363690
- Titel
- Machinery for horticulture
- Författare
- Bell, Brian - Cousins, Stewart
- Förlag
- Ipswich : Farming
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- English
Farming Press Sec. edition 2 9780852363690 -
Unga inför arbetslivet - - om utanförskap, lä...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 384 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144119298
- Titel
- Unga inför arbetslivet : om utanförskap, lärande och delaktighet
- Författare
- Olofsson, Jonas - Wikström, Fredrik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 384 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan man se på ungas etableringsförutsättningar i ljuset av långsiktiga förändringar i arbetslivet? Hur skapas förutsättningar för lärande och delaktighet? Hur motverkas att grupper av unga lämnas i utanförskap? Vad betyder egentligen begrepp som etablering och utanförskap?
Den här boken handlar om villkoren för ungdomsgruppen som helhet liksom för enskilda grupper av unga, t.ex. ensamkommande ungdomar och unga med funktionsnedsättning. Förutsättningar för utbildning uppmärksammas i flera kapitel. Det handlar inte bara om vilka utbildningskrav som ställs på unga för att matcha arbetsgivares förväntningar. Frågorna gäller också hur bättre förutsättningar för lärande kan ge unga större möjligheter att påverka sin egen livssituation, arbetslivet och samhällsutvecklingen i stort. Sammantaget ger antologin en aktuell bild av kunskapsläget gällande ungas vägar in i arbetslivet, både i ett svenskt och i ett europeiskt perspektiv.
Boken vänder sig till studenter, forskare och utredare som är intresserade av frågor kring ungas förhållanden och arbetslivets villkor. Men boken bör också kunna intressera den som jobbar med ungdomsinsatser i såväl myndigheter och kommuner som i frivilligorganisationer.
Studentlitteratur AB 1 9789144119298 -
Undervisningens dynamik : Att skapa optimala...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2017. 250 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127817555
- Titel
- Skapa optimala förutsättningar för lärande : om undervisningens dynamik
- Författare
- Robertson, Cristina
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 382 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 158 x 229 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 650 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur formar vi en skola som tillgodoser alla elevers behov av utveckling och lärande? Och hur skapar vi livslång lust att lära?
Kan lärares vardagsarbete utgå ifrån en dynamisk undervisning där elevers lärande främst prioriteras, då är en högkvalitativ svensk skola inte långt borta. I boken Skapa optimala förutsättningar för lärande - om undervisningens dynamik blandas relevant forskning om lärande, inklusive teorier om mindset och aktuell hjärnforskning, med konkreta strategier om undervisningsarbete. Läsaren får djup kunskap och förståelse för både forskningens och undervisningens möjligheter, begränsningar och utmaningar. Lärarens undervisande roll och yrkeskunnande tydliggörs, och arbetssättet att optimera förutsättningarna för alla elevers lärande blir möjlig.
Boken vänder sig främst till verksamma lärare och lärarstudenter men läses med behållning även av skolledare på olika nivåer.
Cristina Robertson problematiserar den evidensbaserade skolan och inspirerar mycket konkret till förändringsarbete på vetenskaplig grund. Hon avslutar med att knyta ihop resonemanget med hjälp av teorin KASAM (känsla av sammanhang). Det är ett ambitiöst projekt som tar undervisningens och lärandets komplexitet samt lärarens uppdrag på allvar. Boken kan vara mycket användbar både för blivande och verksamma lärare i alla stadier.
Marie Leijon, BTJ-häftet nr 8, 2018
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127817555 -
Montessoris pedagogiska imperium : kulturkrit...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2017. 499 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171735126
- Titel
- Montessoris pedagogiska imperium : kulturkritik och politik i mellankrigstidens Montessorirörelse
- Författare
- Quarfood, Christine
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 499 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 230 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 945 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1900-talets första decennier vann den italienska läkaren Maria Montessori berömmelse som pedagogisk förnyare. Den frihetliga andan och mönstergilla disciplinen i hennes förskolor och skolor slog omvärlden med häpnad.
Men Montessori skulle inte bara lansera en ny pedagogik. Under mellankrigstiden, när hennes metod fick stort genomslag internationellt, påtog hon sig rollen som kulturkritisk rörelseledare. Med paroller om barnets frigörelse och samhällets rekonstruktion värvade rörelsen många entusiastiska anhängare. I dåtida press talades det om montessorism i liknande ordalag som man talade om feminism, freudianism och marxism. Förväntningarna på vad montessorismen skulle kunna åstadkomma också utanför skolportarna var höga.
I "Montessoris pedagogiska imperium" belyser Christine Quarfood, utifrån ett omfattande historiskt källmaterial, Montessorirörelsen som kulturkritisk och opinionsbildande strömning. Boken lyfter fram det mångfasetterade i rörelsens budskap, utöver den psykopedagogiska tematiken också den politiskt och socialt laddade problematik kring makt- och auktoritetsfrågor, krig och fred som adresseras i rörelsens skrifter. Huvudfokus ligger på mottagandet i de länder där rörelsen fick störst genomslag, USA vid tiden kring första världskriget, England under 1920-talet, samt Mussolinis Italien, där Montessorirörelsen fick fascistregimens stöd från 1926 till 1934.
Christine Quarfood är professor i idé- och lärdomshistoria vid Göteborgs universitet.
Bokförlaget Daidalos 9789171735126 -
Läsning, läsvanor och läsundersökningar
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2012. 236 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144058238
- Titel
- Läsning, läsvanor och läsundersökningar
- Författare
- Fredriksson, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 236 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Resultaten från stora internationella läsundersökningar som PISA och PIRLS får ofta braskande rubriker i svensk massmedia. Länder rankas och ställs mot varandra, skolans roll värderas och politiker uttalar sig. Frågan är hur det egentligen förhåller sig.
Läsning, läsvanor och läsundersökningar handlar om hur vi läser och vad vi läser. Författarna diskuterar bland annat hur faktorer som ålder, kön, socioekonomisk bakgrund och modersmål spelar in. De belyser också frågor som rör läsvanor och skolfaktorer i relation till barns och ungdomars läsutveckling samt resonerar kring de frågor som vi ofta söker ett mer nyanserat svar på: Hur läser svenska elever jämfört med elever i andra länder? Läser dagens elever sämre än vad elever gjorde tidigare? Vad kan skillnaderna bero på?
Boken ger en sammanhållen, populärvetenskaplig översikt över hur barn, ungdomar men även vuxna läser i Sverige enligt resultat från olika läsundersökningar. Den vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i grundskola, gymnasium och vuxenundervisning.
Studentlitteratur 1 9789144058238 -
Professionell kompetens för arbete med barn
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2010.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140664068
- Titel
- Professionell kompetens för arbete med barn
- Författare
- Kenneth Forslund - Marianne Jacobsen
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2010
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 422 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det professionella arbetet med barn är komplext. Barngrupper består av barn som har kommit olika långt i sin personliga utveckling, såväl fysiskt som känslomässigt, intellektuellt, socialt och språkligt. Det mångkulturella samhället påverkar också arbetet i barngrupperna. Dessutom har behovet av samverkan inom och mellan olika yrkesgrupper ökat, vilket ställer nya krav på dem som arbetar inom exempelvis barnomsorg och skola.
Genom hela boken framträder pedagogernas egna röster om hur arbetet med barnen bedrivs. Författarna visar på olika pedagogiska överväganden och arbetssätt som kan tillämpas för att stimulera och stödja barns lärande och utveckling. De visar också hur pedagogerna beskriver och förstår sin egen och andras professionella kompetens.
Boken handlar om professionell kompetens i vid mening men med direkta tillämpningar för arbete med barn. De flesta konkreta exemplen är hämtade från en förskoleverksamhet där flera lärargrupper, specialister och barnskötare samarbetar med gruppintegration av funktionshindrade barn.
Boken vänder sig främst till grundutbildning, vidareutbildning och fortbildning för förskollärare, lärare för de lägre skolåldrarna och fritidspedagoger men är även av stort intresse för socionomer, psykologer, speciallärare, fritidsledare, barnsköterskor, skolledare och andra professioner med ansvar för barns lärande och utveckling. Boken är också avsedd att medverka till fördjupning av interprofessionell samverkan mellan de skilda yrkesgrupper som arbetar med barn.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140664068 -
Tunggung : lek med språket i förskolan!
Inbunden bok. Sveriges Utbildningsradio AB. 1 uppl. 2007. 82 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789125070389
- Titel
- Tunggung : lek med språket i förskolan!
- Författare
- Gottberg, Jessica
- Förlag
- Sveriges Utbildningsradio AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 82 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 215 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 412 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn leker naturligt med språket och funderar över hur orden låter, vad de betyder och vad de rimmar på. Men hur skapar man situationer i förskolan där barnen utvecklas och lär sig något nytt utifrån sin lust till språket och dess möjligheter? I boken möter vi författare, pedagoger och andra inspiratörer som delar med sig av sina kunskaper kring barns språkutveckling.
Boken är en fristående del av ett utbildningspaket om språk för barn i förskoleåldern som också består av tv, radio och webb.
Sveriges Utbildningsradio AB 1 9789125070389 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144106670
- Titel
- Svenskan 8 Lärarpaket - Digitalt + Tryckt
- Författare
- Andersson, Petra
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 97 sidor
- Bandtyp
- Spiral
- Mått
- 210 x 297 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 355 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenskan är ett basläromedel i svenska för årskurserna 6-9, med utgångspunkt i nyskriven och klassisk litteratur.
I lärarpaketet ingår digitala resurser, elevens digitala läromedel samt en tryckt lärarhandledning.
Den tryckta Lärarhandledningen är din bok för inspiration och hjälp. Den innehåller bland annat:
• lektionsplaneringar
• översikter över arbetsgången i kapitlen
• litteraturförslag
• värderingsövningar.
Lärarhandledningen innehåller också digitala resurser med:
• förberedda genomgångar
• bedömningsstöd i form av avprickningslistor, matriser och exempeltexter att tolka och analysera
• kopieringsunderlag.
Studentlitteratur AB 2 9789144106670 -
Klassens tysta språk - Att förstå det som ing...
Häftad bok. Epago. 2009. 176 sidor.
Nära nyskick. bok + häfte 31 sidor : lektionsförslag för år 6-9, gymnasiet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140665270
- Titel
- Klassens tysta språk : [att förstå det som ingen säger]
- Författare
- Ekstrand, Gudrun - Ekstrand, Henric
- Förlag
- Malmö : Epago
- Utgivningsår
- 2009
- Språk
- Svenska
Epago 9789140665270 -
Hållbar skolutveckling : rektorns arbete i te...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2012. 213 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144078021
- Titel
- Hållbar skolutveckling : rektorns arbete i teori och praktik
- Författare
- Hanö, Torbjörn
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 319 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ökar en skola måluppfyllelsen med tjugo procent, får beröm av Skolinspektionen samtidigt som skolledningen får högsta betyg i personalens trivselenkät? Jo, personalen arbetar tillsammans för att skapa en hållbar skolutveckling! Och hur går det till? Den här boken handlar om just det.
Författaren tar utgångspunkt i både de senaste årens skolforskning och praktiken. Teoretiska modeller förklaras lättöverskådligt och pedagogiskt och de kopplas ihop med skolans verklighet. Arbetsmetoder och tänkesätt som författaren själv varit med om att skapa och genomföra hjälper dig som skolledare att förverkliga en hållbar skolutveckling som passar din skola. Det gäller att hitta nya, ibland överraskande, vägar för att nå fram till och engagera de anställdas utvecklingsförmåga.
Boken vänder sig till verksamma skolledare och lärare med vilja till varaktig förändring.
Studentlitteratur 1 9789144078021 -
Sustainable Event Management
Häftad bok. Earthscan Publ. f uppl. 2010. 404 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKEarthscan Publ. f -
Tox - info handboken, del 9 - Färger och la...
Inbunden bok. ToxInfo AB, Lund. första uppl. 1996. 586 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188889033
- Titel
- Tox-info handboken
- Författare
- Johansson, Henry - Zimerson, Erik - Toxinfo
- Förlag
- Lund : Toxinfo
- Utgivningsår
- 1996
- Språk
- Svenska
ToxInfo AB, Lund första 9188889033
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn