-
De sju intelligenserna
Inbunden bok. Jönköping : Brain Books. 1998. 399 sidor.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Ägarstämpel på inlagans första blad. Ett fåtal svaga understrykningar och markeringar i blyerts. I övrigt fin inlaga. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189250031
- Titel
- De sju intelligenserna
- Författare
- Gardner, Howard - Junker Miranda, Ulrika
- Förlag
- Jönköping : Brain Books
- Utgivningsår
- 1998
- Språk
- Svenska
Jönköping : Brain Books 9789189250031 -
Vygotskij och skolan - Texter ur Lev Vygotski...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1999. 300 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Namnad på pärmens framsida. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144007949
- Titel
- Vygotskij och skolan
- Författare
- Lindqvist, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Intresset för Vygotskijs idéer har under de senaste tjugo åren ökat i sökandet efter ett nytt perspektiv på lärande: ett socialt och kulturellt lärande. Även den senaste svenska läroplanen har påverkats av Vygotskijs kulturhistoriska teori.Denna bok innehåller texter av Vygotskij, hämtade ur hans lärobok Pedagogisk psykologi, och kommentarer till dessa. Texterna är valda utifrån en tematik som bör ha giltighet även i dagens pedagogiska debatt. Vygotskij diskuterar yrkesutbildningen, elevens intresse, tänkande och kreativitet, samt lärarens roll och lärande. Kommentarerna har flera syften. De vill placera texterna i sitt historiska sammanhang: ett dokument från en revolutionär tid och ett embryo till den kulturhistoriska teorin. Samtidigt vill de knyta an till de strömningar i väst som har kommit att prägla vår tids syn på pedagogik.Boken är lämplig som kurslitteratur inom lärarutbildningar och pedagogik, samt som litteratur vid fortbildning av skolans personal.Översättning: Lennart Magnusson
Studentlitteratur AB 1 9144007949 -
Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2006. 212 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Namnad på inlagans första blad. Några understrykningar och marginalanteckningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172274638
- Titel
- Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
- Författare
- Leif Strandberg
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 313 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Vygotskij (1896-1934) är ett stort namn på den internationella arenan och har idag många uttolkare, de flesta på engelska.
Leif Strandberg, leg psykolog och författare, redogör för första gången på svenska på ett begripligt sätt grundbegreppen i Vygotskijs kulturhistoriska psykologi. Bokens stomme är de många praktiska exempel på hur Vygotskij kan praktiseras i svenska förskolor och skolor. Den varvar teori och praktik, och innehåller spännande övningsuppgifter.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9172274638 -
Student hacks - Smarta tips som gör studentli...
Inbunden bok. Tukan Förlag. 2018. 192 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Nedre hörnet är aningen skavt. Boken verkar närmast oläst. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177833253
- Titel
- Student hacks
- Författare
- Dan Marshall
- Förlag
- Tukan Förlag
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
Tukan Förlag 9789177833253 -
Från datainsamling till rapport : att göra en...
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 2 uppl. 1996. 264 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår samt aningen skavda hörn och kanter på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144001111
- Titel
- Från datainsamling till rapport : att göra en statistisk undersökning
- Författare
- Dahmström, Karin
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 1996
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 2 9789144001111 -
Mer gjort - och tid över : lär dig arbeta eff...
Inbunden bok. Linköping : Affärslitteratur. 1997. 169 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187744280
- Titel
- Mer gjort - och tid över : lär dig arbeta effektivt och hinna allt du vill
- Författare
- Bengtsson, Anki
- Förlag
- Linköping : Affärslitteratur
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
Linköping : Affärslitteratur 9789187744280 -
Skola med kvalitet : att leda elever utan två...
Inbunden bok. Brain Books. 1996. 243 sidor.
Gott skick. Stötta hörn och ryggändar. Hundöron och vissa markeringar och anteckningar i några kapitel.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188410498
- Titel
- Skola med Kvalitet : att Leda Elever Utan Tvång
- Författare
- William Glasser
- Förlag
- Brain Books
- Utgivningsår
- 1996
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är kvalitet i skolsammanhang? Det kommer att bli den stora diskussionsfrågan i framtidens skola. William Glassers provokativa bok är självklar läsning för era diskussioner!
Brain Books 9789188410498 -
Visionen : ett ledningsinstrument i lärsamhäl...
Inbunden bok. *BookHouse Publishing. 2001. 204 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Oläst bok. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189388079
- Titel
- Visionen : ett ledningsinstrument i lärsamhället
- Författare
- Lars Wiberg
- Förlag
- *BookHouse Publishing
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 516 g
- Språk
- Svenska
*BookHouse Publishing 9789189388079 -
Rinkebyskolan : Framtidstro, ledarskap, helhe...
Häftad bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2003. 208 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. Verkar närmast oläst. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127093425
- Titel
- Rinkebyskolan : Framtidstro, ledarskap, helhetssyn
- Författare
- Yvonne Busk - Börje Ehrstrand
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 276 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilken roll ska skolan ha i framtiden? Vilket samhälle fostras
unga människor till? Det är frågor som Rinkebyskolans
rektor Börje Ehrstrand har burit med sig från sitt yrkeslivs början.Sedan ett tiotal år är han rektor och har med
Rinkebyskolan som bas kunnat förverkliga sina idéer om
ledarskap,helhetssyn och ansvarstagande. Genom ett
målmedvetet arbete har Rinkebyskolan förvandlats från
en skola i upplösningstillstånd till den skola i Stockholmsområdet där eleverna trivs bäst. Regler och gemensamma
normer är viktiga redskap i denna utveckling, liksom
långsiktiga strategier för att motverka mobbning, våld
och trakasserier.
Varje barn följer en individuell utvecklingsplan från
förskolan till grundskolans sista år. Planen bygger på en
helhetssyn,ett paket av handfasta lösningar där grundbultarna är maximal utmaning för varje barn, regler och
normer samt att föräldrarna ses som en resurs i skolarbetet.
Rinkebyskolan arbetar dessutom idag med tre profilinriktningar – europaenheten, idrottsenheten och scienceprofilen.
Frilansjournalisten Yvonne Busk har intervjuat Börje
Ehrstrand och hans kollegium och skrivit en bok som
handlar lika mycket om skolan som om ledarskap.
Rinkebyskolans fantastiska utveckling från perifert kaos
till en skola mitt i samhället angår varje svensk skolledare,
lärare och inte minst förälder.
Börje Ehrstrand och Rinkebyskolan har mottagit en rad
utmärkelser, bland annat European Crime Prevention
Award för sitt brottsförebyggande arbete samt Nordiska
Skolledarepriset för ”ett synnerligen framgångsrikt lyssnande och förhandlande ledarskap”. I det långsiktiga
arbetet ingår också att skaffa eleverna förebilder. Därför
kommer det bland annat framgångsrika företagsledare
och politiker på besök till skolan. Varje år får eleverna
dessutom möta årets Nobelpristagare i Litteratur.
Yvonne Busk har arbetat som frilansjournalist
och informatör sedan 70-talet. Hon arbetar
i dag som lärare på Grafiskt Utvecklingscenter
i Uppsala.
Börje Ehrstrand är rektor för Rinkebyskolan.
Natur & Kultur 1 9127093425 -
Pedagogiskt ledarskap
Häftad bok. Liber. 2008. 256 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Siffermärkning på pärmens framsidas övre hörn. Före detta biblioteksbok med namnad klisteretikett på pärmens insida. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147080168
- Titel
- Pedagogiskt ledarskap
- Författare
- Ohlson, Liselotte
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 403 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I många sammanhang kan man ha nytta av att kunna vara en bra pedagogisk ledare. Men hur blir man en bra pedagog? Vad bör man tänka på och vilka fallgropar finns det? Pedagogisk ledarskap ger svaren.
Läs mer
Att leda andra är både utmanande och roligt, men för att bli en bra ledare måste man känna till grunderna för lärande. Pedagogiskt ledarskap tar upp detta och vad man ska tänka på i en ledarskapsituation för att gruppmedlemmarna ska motiveras och stimuleras.
Boken ger praktiska tips för hur man leder både individer och grupper i olika vardagsnära situationer. Här tas också upp vad man bör tänka på vid val av metodik och hur viktigt det är med självkännedom och empati. Dessutom diskuteras olika ledarstilar och vilka pedagogiska ledarroller som finns i samhället.
I den här tredje upplagan har processorienterat arbete lyfts fram, bland annat med praktiska övningar och metoder att prova. Nyskrivna texter är till exempel avsnitten kring kommunikation, att tillämpa det mötande ledarskapet, jämställdhet och genusperspektiv.
I kapitlen finns uppgifter insprängda i texten som innebär att man får fundera kring eller ta ställning till en konkret fråga. Varje kapitel avslutas med övningsuppgifter.
Boken finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Liselotte Ohlson är idrottslärare och har lång erfarenhet från ledarutbildning inom fritidssektorn.
Liber 9789147080168 -
Interkulturellt ledarskap : förändring i mång...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 122 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår samt skavning på pärmen. Fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144007878
- Titel
- Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
- Författare
- Lahdenperä, Pirjo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 122 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 190 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens globaliserade och mångkulturella samhälle förutsätter ny kunskap om ledarskap i mångkulturella och multietniska sammanhang. Boken handlar om gränsöverskridande och inkluderande ledarskap - interkulturellt ledarskap - med utgångspunkt i forskning om rektorers arbete i mångkulturella skolor. Konstruktionen av förebilder och betydelsen av ledarens personliga kvaliteter är ett centralt tema, som författaren belyser med exemplen Nelson Mandela och rektor Tage Nodemalm.Utifrån bred, praxisnära aktionsforskning i olika skolutvecklingsprojekt ger boken tips och idéer om hur skolan kan utvecklas till en god interkulturell lärandemiljö. Modellerna kan med fördel också användas i andra verksamheter än skolan. Boken vänder sig till ledare inom skolan och i andra verksamheter, till blivande och verksamma lärare samt till andra som är intresserade av mångkulturella och interkulturella samhällsfrågor relaterade till ledarskap.
Studentlitteratur AB 1 9789144007878 -
Organisation och administration av frivillig...
Häftad bok. Svenska gymnastikförbundets bokserie N:r 20. 7 uppl. 1940. 170 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Namnad på inlagans första blad. I övrigt fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSvenska gymnastikförbundets bokserie N:r 20 7 -
Mentorn : en praktisk vägledning
Inbunden bok. Stockholm : LT. 1994. 76 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 913603181x
- Titel
- Mentorn : en praktisk vägledning
- Författare
- Hultman, Jöran - Sobel, Lena - Ekros, Per
- Förlag
- Stockholm : LT
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Stockholm : LT 913603181x -
Forskningsmetodikens grunder : att planera, g...
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 1994. 127 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Namnad på pärmens insida. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914430952x
- Titel
- Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
- Författare
- Patel, Runa - Davidson, Bo
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 914430952x -
Introduktion till forskningsmetodik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2000. 201 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och ryggändar. Namnad på inlagans första blad. Vissa anteckningar i blyerts samt enstaka färgöverstrykningar. [rum 1] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144013957
- Titel
- Introduktion till forskningsmetodik
- Författare
- Judith Bell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 201 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 3 9144013957 -
Elevens värld
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 1993. 431 sidor.
Gott skick. Skavd längs kanterna. Namnad på inlagans första blad. I övrigt fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144258522
- Titel
- Elevens värld
- Författare
- Gunn Imsen
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 431 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 650 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 2 9789144258522 -
Lärarens handbok : läroplaner, skollag, yrkes...
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 8:1 uppl. 2008. 227 sidor.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054612
- Titel
- Lärarens handbok : läroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 8:1 9789144054612 -
Juridik för pedagoger
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 4 uppl. 2007. 133 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048543
- Titel
- Juridik för pedagoger
- Författare
- Erdis, Mare
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2007
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 4 9789144048543 -
Faktisk fantasi : barns språkutveckling genom...
Inbunden bok. Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice . 2003. 87 sidor.
Gott skick. Ett kapitel har understrykningar och hundöron. I övrigt fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185128129
- Titel
- Faktisk fantasi [Elektronisk resurs] : barns språkutveckling genom skapande
- Författare
- Sverige. Myndigheten för skolutveckling
- Förlag
- Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- Svenska
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice 9789185128129 -
Det leksamma allvaret : fyra språkutvecklande...
Häftad bok. Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör. 115 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185128112
- Titel
- Det leksamma allvaret : fyra språkutvecklande miljöer
- Författare
- Sverige. Myndigheten för skolutveckling
- Förlag
- Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör
- Språk
- Svenska
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör 9789185128112 -
Barn och leksaker i lek och lärande
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 160 sidor.
Gott skick. Några överstrykningar i färg i ett par kapitel. Inlagan är vågig i nederkant på de första sidorna. I övrigt fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052783
- Titel
- Barn och leksaker i lek och lärande
- Författare
- Nelson, Anders
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 236 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens barn är storkonsumenter av leksaker, och i denna bok belyser författaren ur ett praktisk pedagogiskt perspektiv leksakens roll i barns lek och lärande i ljuset av samhällsutvecklingen.
Läs mer
Områden som behandlas är leksakens historia, konstruktionen av det lärande och lekande barnet samt teoretiska perspektiv och forskning om leksaker. Frågor som diskuteras är t.ex. om leksaker kan vara ”pedagogiska” och bidra till barns utveckling och om leksaker kan ha negativa effekter på barn. Här tas områden som leksakers representation av genus och våld upp.
Leksaksvärldens och lekens form och innehåll relateras till läroplanernas och läsaren får perspektiv och exempel på hur leksaker kan integreras i den pedagogiska praktiken. Regelverken kring leksakers säkerhet behandlas också.
Om författarna
Anders Nelson är universitetslektor vid Högskolan i Halmstad och Krister Svensson leder SITREC, Stockholm International Toy Research.
Liber 1 9789147052783 -
Pedagogik och barns utveckling
Häftad bok. Stockholm : Utbildningsförl. 1989. 150 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda kanter. Gåvoskrift på inlagans första blad i blyerts. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147029412
- Titel
- Pedagogik och barns utveckling
- Författare
- Westin-Lindgren, Gunilla - Östmar, Jan-Erik - Hägglund, Per
- Förlag
- Stockholm : Utbildningsförl
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
Stockholm : Utbildningsförl 9147029412 -
Det tänkande klassrummet
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2013. 280 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147105441
- Titel
- Det tänkande klassrummet
- Författare
- S. Pihlgren, Ann
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 364 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur gör ämnesläraren för att undervisa och planera för tänkande och kreativitet? Hur kan elever lära sig gott tänkande i klassrummet, och hur kan systematiskt tänkande användas för att utveckla lärandet? Kritiskt värderande och kreativt tänkande räknas till de viktigaste framtidskompetenserna och framhålls i läroplanen som förmågor som eleverna bör tillägna sig i samtliga ämnen.
Boken visar hur arbetet i ”det tänkande klassrummet” kan byggas upp för att det ska resultera i det främsta lärandet. Begrepp som intelligens, tänkande, kreativitet och lärande belyses genom aktuell forskning och relateras till den läroplansbundna verksamheten i klassrummet. Lärarens planering och uppföljning, arbetsformer, gynnsamt lärklimat genom dialog, rutiner och stödjande miljö behandlas, såväl på ett teoretiskt plan och genom forskningsresultat som med praxisnära och åskådliggörande exempel från olika ämnen och klassrum på högstadiet och gymnasiet.
Boken vänder sig främst till ämneslärare och lärarstuderande med inriktning mot högstadiet och gymnasiet men den kan också vara av intresse för lärararbetslag, lärare på andra stadier, skolledare, föräldrar och andra som intresserar sig för undervisningens kärna. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor, tips för fortsatt fördjupning och förklaringar till de av kapitlets begrepp som läraren kan dra nytta av att ha i sin professionella verktygslåda.
Sagt om boken
”I detta arbete vill Ann S. Pihlgren, forskare i pedagogik och skolutvecklare med stor erfarenhet av skolans värld, verka för att skolan stimulerar och utvecklar sättet att tänka hos eleverna, så att lärandet blir så bra som möjligt. […] Det är många och stora ämnesområden som boken behandlar, till exempel grunderna för intelligens och kreativitet, samspelet mellan lärande och tänkande, betydelsen av sociala processer, lärarens roll och klassrumsmiljön, betydelsen av lärande dialog samt de viktiga lärande momenten i bedömning och återkoppling. Vart och ett av de tolv kapitlen avslutas med nya begrepp som är användbara för lärarna.” BTJ häfte 13122019 Lektör Anders Weidung
Om författaren
Ann S. Pihlgren är fil.dr i pedagogik och arbetar för närvarande som forskare, lärarutbildare och skolutvecklare bland annat vid Stockholms universitet, i ett antal av Sveriges kommuner och utomlands. Hennes huvudintressen är tankeutveckling, samspel, elevinflytande och vilka didaktiska konsekvenser det får. Hon har tidigare arbetat som lärare, skolledare, förvaltningsledare, skolpolitiker och kvalitetsutvecklare inom svensk skola och är författare till flera böcker i pedagogik och didaktik.
Liber 1 9789147105441 -
Pedagogik - En grundbok
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2000. 608 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Brytveck på pärmens framsidas övre hörn. Färgöverstrykningar på några sidor i bokens mitt. I övrigt fin inlaga. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049547
- Titel
- Pedagogik - en grundbok
- Författare
- Bjerg, Jens - Larson, Per
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 608 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 1002 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En bok med brett upplägg som behandlar den aktuella skandinaviska och europeiska diskussionen om pedagogiken och angränsande ämnesområden.
Läs mer
I 18 kapitel belyser boken pedagogik och modernitet, pedagogisk psykologi, pedagogiska områden, pedagogisk sociologi samt pedagogik och politik. Tonvikten ligger på pedagogiken i förhållande till de förändringar inom familjen, samhället och kulturen som den moderna utvecklingen har medfört. Det historiska perspektivet finns också med i bokens första del.
Om författarna
Jens Bjerg, professor i pedagogisk psykologi vid Roskilde Universitetscenter, har engagerat några av de mest framstående pedagogerna i Skandinavien och Europa som författare i denna bok.
Liber 1 9789147049547 -
Erövra yrkesrollen : Att växa som förskollära...
Häftad bok. Runa Förlag / Utbildningsradion. 1999. 95 sidor.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Oläst bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188298447
- Titel
- Erövra yrkesrollen : att växa som förskollärare
- Författare
- Wallskog, Christina - Schollin-Borg, Kristina
- Förlag
- Hässelby : Runa
- Utgivningsår
- 1999
- Språk
- Svenska
Runa Förlag / Utbildningsradion 9789188298447 -
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och i...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 173 sidor.
Mycket gott skick. Varsamt läst bok. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144033358
- Titel
- Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
- Författare
- Löfdahl, Annica
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 263 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolebarns gemensamma meningsskapande kommer till uttryck i deras lek. Barn är sociala aktörer som utmanar sin omgivning och prövar nya mönster i leken. Den här boken visar att sammanhang och helheter är viktiga för barnen och att de är medvetna om lekens förutsättningar både materiellt, socialt och emotionellt.
Boken hjälper läsaren att förstå hur leken ter sig ur barnens perspektiv och hur vi ska tolka dess mening och innehåll. I lekens kulturella teman reflekterar barnen om livet och de handskas med maktrelationer både i familjen och i samhället. I leken visar barnen att de kan ta ansvar för sin situation genom att skapa lösningar på olika problem. Barnen använder också kommunikationen i leken som ett redskap för att utveckla och upprätthålla status och positioner i kamratkulturen.
Till grund för boken ligger en etnografisk studie av leksituationer bland förskolebarn i åldrarna 3–6 år. Fältanteckningar, videoobservationer och samtal med barnen redovisas, liksom analyser med stöd i sociokulturella teorier och perspektiv, där språket och sociala interaktioner betonas.
Förskolebarns gemensamma lekar – mening och innehåll vänder sig till studerande inom lärarutbildningen och yrkesverksamma pedagoger i förskolan och skolans lägre skolår. Den erbjuder också intressant läsning för föräldrar och andra med intresse av att förstå de processer som sker i barngrupper när kulturella och sociala händelser tolkas och blir meningsfulla för barnen.
Studentlitteratur AB 1 9789144033358 -
En kompetent förskolepersonal - Om personal o...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 242 sidor.
Mycket gott skick. Aningen böjd av förvaring. Varsamt läst bok utan anteckningar och understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144040679
- Titel
- En kompetent förskolepersonal
- Författare
- Kjell-Åke Gotvassli
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 242 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9144040679 -
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och i...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 173 sidor.
Mycket gott skick. Aningen böjd av förvaring. Varsamt läst bok utan anteckningar och understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144033354
- Titel
- Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
- Författare
- Löfdahl, Annica
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 263 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolebarns gemensamma meningsskapande kommer till uttryck i deras lek. Barn är sociala aktörer som utmanar sin omgivning och prövar nya mönster i leken. Den här boken visar att sammanhang och helheter är viktiga för barnen och att de är medvetna om lekens förutsättningar både materiellt, socialt och emotionellt.
Boken hjälper läsaren att förstå hur leken ter sig ur barnens perspektiv och hur vi ska tolka dess mening och innehåll. I lekens kulturella teman reflekterar barnen om livet och de handskas med maktrelationer både i familjen och i samhället. I leken visar barnen att de kan ta ansvar för sin situation genom att skapa lösningar på olika problem. Barnen använder också kommunikationen i leken som ett redskap för att utveckla och upprätthålla status och positioner i kamratkulturen.
Till grund för boken ligger en etnografisk studie av leksituationer bland förskolebarn i åldrarna 3–6 år. Fältanteckningar, videoobservationer och samtal med barnen redovisas, liksom analyser med stöd i sociokulturella teorier och perspektiv, där språket och sociala interaktioner betonas.
Förskolebarns gemensamma lekar – mening och innehåll vänder sig till studerande inom lärarutbildningen och yrkesverksamma pedagoger i förskolan och skolans lägre skolår. Den erbjuder också intressant läsning för föräldrar och andra med intresse av att förstå de processer som sker i barngrupper när kulturella och sociala händelser tolkas och blir meningsfulla för barnen.
Studentlitteratur AB 1 9144033354 -
Hämta kraft : när pedagoglivet är svårt
Häftad bok. Sveriges Utbildningsradio AB. 2008. 184 sidor.
Mycket gott skick. Aningen böjd av förvaring. Varsamt läst bok utan anteckningar och understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789125080005
- Titel
- Hämta kraft : när pedagoglivet är svårt
- Författare
- Dahlöf, Annamaria
- Förlag
- Sveriges Utbildningsradio AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 149 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 317 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Som förskolepedagog står man ibland inför stress, konflikter på arbetsplatsen, oro för barn som har det svårt, stor arbetsbelastning, tidsbrist och andra problem. Den här boken visar vägen när det känns svårt. Den handlar om att orka fortsätta, om att hantera problem och att få tillbaka arbetsglädjen. Boken ingår i UR:s satsning på hälsa under 2008.
Sveriges Utbildningsradio AB 9789125080005 -
Utagerande och inåtvända barn - Det pedagogis...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 1998. 208 sidor.
Mycket gott skick. Aningen böjd av förvaring. Varsamt läst bok utan anteckningar och understrykningar. Namnad på inlagans första blad. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298396
- Titel
- Utagerande och inåtvända barn - Det pedagogiska samspelets möjligheter i förskolan
- Författare
- Folkman, Marie-Louise
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 281 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I förskolan möter barn vuxna som kan få avgörande betydelse för deras utveckling. Med exempel visas hur relationen till en viktig vuxen bidrar till att hjälpa barnet ur ett negativt beteende. Kopplingar till Daniel Sterns teorier fördjupar kunskaperna.
Läs mer
Den här boken ger många exempel på hur man kan arbeta med både aggressiva, utagerande barn och tysta, inåtvända barn. Genom att knyta samman förskolepersonalens erfarenheter med reflektion och teori ger författaren en struktur till ett utvecklande arbetssätt.
Om författarna
Marie-Louise Folkman är legitimerad psykolog med specialistbehörighet i pedagogisk psykologi med lång erfarenhet som psykolog i både skola och förskola.
Liber 1 9188298396
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn