-
Ledarskap, sociala relationer och konflikthan...
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2021. 580 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127825253
- Titel
- Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 580 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 43 mm
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kursboken Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även med fördel läsas av verksamma inom de olika nivåerna i det svenska utbildningssystemet. Antologin täcker in följande delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan:
• Hur kan lärare skapa nödvändiga förtroendefulla relationer med sina elever?
• Hur kan lärare axla rollen som pedagogisk ledare i olika situationer?
• Hur kan lärare identifiera, hantera och förebygga mobbning?
• Hur kan inkludering och delaktighet skapas genom lärares ledarskap?
• Hur kan lärare uppleva och hantera konflikter?
Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.
Är du kursansvarig på högskola eller universitet? Beställ ett utvärderingsexemplar av Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127825253 -
Förskolepocket Värt att veta om försenad utve...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2022. 80 sidor.
Nyskick. Första upplagans andra tryckning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127457546
- Titel
- Förskolepocket Värt att veta om försenad utveckling
- Författare
- Carlsson Kendall, Gunilla
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 80 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 128 x 200 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 116 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En del barn har en generell utvecklingsförsening som kommer att visa sig tydligare ju äldre barnet blir. Med generell menas att den påverkar barnets intellektuella utveckling och att det i sin tur påverkar hur barnet utvecklas på många olika sätt. I boken får du en beskrivning av vilka svårigheter som kan uppstå för dessa barn. Du får också förslag på hur ni pedagoger kan göra och tänka när ni söker lösningar samt stöd för hur ni får till en bra kommunikation med föräldrarna. I boken finns också en beskrivning av diagnosen Intellektuell funktionsnedsättning.
Sagt om boken:
"Försenad utveckling är en lättläst, tydlig bok som guidar, stöttar och ger pedagoger viktig kunskap med syfte att göra det så bra som möjligt för alla barn. Mycket läsvärd för alla som arbetar i förskolan. Helhetsbetyg: 5."
Gunilla Essén, BTJ-häftet nr 4, 2021
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127457546 -
Kulturmöten i matematikundervisningen : exemp...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:7 uppl. 2022. 287 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054889
- Titel
- Kulturmöten i matematikundervisningen : exempel från 41 olika språk
- Författare
- Kilborn, Wiggo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 411 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Talens uppbyggnad skiljer sig avsevärt mellan olika språk och kulturer. I många stycken kan vi se det som andra sätt att tänka och tala matematik. För lärare i den svenska skolan kan detta vara problematiskt eftersom de inte känner till de metoder som eleverna och deras familjer har erfarenhet av och kunskap om från tidigare skolgång i sina hemländer.
I boken lyfter författarna fram likheter och skillnader när det gäller skolans matematikundervisning i relation till elever med utländsk bakgrund. Områden som behandlas är bl.a. tal och begrepp, talens namn, grundläggande aritmetik samt klockan och kalendern. Bland språken finner läsaren arabiska, bosniska, dari, engelska, kinesiska, pashto, somaliska, spanska, tigrinska och vietnamesiska.
Kulturmöten i matematikundervisningen vänder sig i första hand till lärare som undervisar elever med en annan kulturbakgrund. Den har sin givna plats som kurslitteratur i lärarutbildning och kompetensutveckling av verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1:7 9789144054889 -
Arbeta formativt med digitala verktyg
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2019. 208 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144131597
- Titel
- Arbeta formativt med digitala verktyg
- Författare
- Diaz, Patricia
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 312 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Var befinner du dig nu? Vart är du på väg? Hur kan du ta dig dit? Detta är återkommande frågor som lärare behöver ställa till sina elever. Svaren på frågorna är nämligen nyckeln till ett formativt arbetssätt som enligt aktuell forskning leder till ett ökat lärande. Genom att använda digital teknik som ett naturligt verktyg i undervisningen kan man förbättra förutsättningarna för att lyckas med detta formativa arbete.
Patricia Diaz delar med sig av sina kunskaper och inspirerar till nya sätt att arbeta formativt och digitalt med elever i grundskola och gymnasium. Boken är strukturerad kring Dylan Wiliams nyckelstrategier för ett formativt arbete: att tydliggöra lärandemål, att synliggöra lärande, att ge effektiv återkoppling som utvecklar lärandet samt att låta elever fungera som resurser för varandra och ansvara för sitt eget lärande. Alla dessa strategier kan stödjas av digitala verktyg som tilltalar och utmanar eleverna.
I denna reviderade upplaga har många beskrivningar av digitala verktyg som är kopplade till de formativa strategierna uppdaterats. En del digitala resurser har tagits bort för att ge plats åt andra. De reviderade läroplansformuleringarna och forskningsreferenserna har även de uppdaterats. Det har även lagts till nya tankar om verktygens användningsområden för olika formativa syften under respektive strategi.
Arbeta formativt med digitala verktyg vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasiet, IKT-pedagoger och skolledare.
Studentlitteratur AB 2 9789144131597 -
Utbildning i migrationens tid : viljor, organ...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 213 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144143255
- Titel
- Utbildning i migrationens tid : viljor, organisering och villkor för inkludering
- Författare
- Fejes, Andreas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En av samtidens stora samhällsutmaningar handlar om att skapa förutsättningar för människors inkludering. I den här boken riktar vi uppmärksamhet mot utbildning och dess betydelse för inkludering av migranter i nutidens Sverige.
I Utbildning i migrationens tid undersöks ett flertal utbildningssammanhang för unga vuxna och vuxna migranter. Baserat på berättelser från migranter, lärare och annan personal diskuteras verksamheternas organisering, villkor och pedagogik. Inte minst diskuteras migranters strävan efter, och starka vilja till, inkludering. Utifrån sitt rika empiriska underlag bidrar boken till en djupare förståelse för vad inkludering innebär och dess villkor i såväl dagens som morgondagens Sverige.
Boken vänder sig till både blivande och yrkesverksamma lärare samt studie- och yrkesvägledare, liksom andra med intresse för frågor om utbildning för och inkludering av migranter.
Studentlitteratur AB 1 9789144143255 -
Glittrig diamant dansar - Små barn och språkd...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:3 uppl. 2017. 185 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144115207
- Titel
- Glittrig diamant dansar - Små barn och språkdidaktik
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 185 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 227 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om små barns kreativa språklek och lärande i form av poesi.
Upprepning, metaforer, rytm, onomatopoetiska ord – mycket av det som utmärker poesi finns naturligt i barns språklek. I själva verket kan man se poesi som ett ”svar” på utmaningen att vilja uttrycka något som ens språk inte riktigt räcker till för. Genom diktskapandet får barnen använda bekanta ord på nya sätt och skapa nya ord på basis av andra, bekanta ord.
För första gången i Sverige beskrivs ingående hur lärare och barn i åldrarna 3–7 arbetar med diktskapande. Hur kan man arbeta medvetet med poesi i verksamheten och vad händer i sådana situationer? I Glittrig diamant dansar studeras såväl barnens egna dikter som det pedagogiska, kommunikativa arbetet med att skapa dessa. Vidare introduceras ”poesins redskap” med vilka man kan betrakta och skapa dikter. Boken vänder sig till alla som är intresserade av barns språkliga utveckling och lek: forskare, lärarutbildare, lärarstudenter samt verksamma lärare för yngre åldrar.
Studentlitteratur AB 2:3 9789144115207 -
Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet : di...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2021. 103 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127825246
- Titel
- Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet : digitala medier i förskolan
- Författare
- Moberg, Emilie
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 103 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 180 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet visar hur teorier kan användas för att analysera olika former av empiriskt material inom ramen för uppsatsarbeten, rapporter eller självständiga arbeten. Fokus i boken ligger på undersökningar av förskolebarns möten med digitala medier.
Bokens första del beskriver varför teori behövs och hur teoretiska begrepp kan bli viktiga verktyg i analysarbetet. Den andra delen tar upp fyra teorier:
sociokulturell teori
socialsemiotisk teori
affektteori
aktör–nätverksteori
Författaren Emilie Moberg belyser också centrala begrepp inom teorierna och visar samtidigt hur dessa begrepp konkret kan användas som analysverktyg.
Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet riktar sig till studenter, på förskollärarprogrammet och andra lärarprogram, som söker handledning vid val och användning av teori för analys av empiriskt material.
Emilie Moberg är universitetslektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, och undervisar på förskollärarprogrammet.
Sagt om boken:
"Författaren hänvisar till många pedagoger och forskare inom olika områden. Boken är teoretisk och kräver fokusering av läsaren. Den ger mycket bra och konkret vägledning för studenter som behöver hjälp med rapport- eller uppsatsskrivande."
Marianne Ericson, BTJ-häftet nr 7, 2021
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127825246 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144035222
- Titel
- Läsa högt för barn
- Författare
- Dominkoviæ, Kerstin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 169 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 295 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn föds idag till en värld fylld av texter och bilder - skyltar, reklam, böcker och tidningar, tabeller och varudeklarationer. Hur tillägnar sig barn denna text- och bildvärld? Vilka erfarenheter kan ge dem verktyg att hantera all information och få makt över sitt språk? Läsa högt för barn betonar betydelsen av att vuxna läser högt för alla barn och speciellt för små barn. Samspelet mellan barnet, den vuxne och boken öppnar möjligheter för goda boksamtal, vilka i sin tur har visat sig ge effekter på barns literacyutveckling. Författarna visar med en beskrivning av två högläsningssituationer samt med teoretiska resonemang hur högläsningen gynnar barns tänkande och språkliga utveckling. Boken vill inspirera alla vuxna som umgås med barn att ofta läsa högt för barnen och därigenom också få stunder som berikar dem själva. Boken vänder sig främst till lärarstuderande och till verksamma inom förskola, fritidshem och skola. Den erbjuder också intressant läsning för föräldrar och alla andra som vill fördjupa sina kunskaper om högläsningens betydelse för små barns lärande och språkutveckling.
Studentlitteratur AB 1 9789144035222 -
Ämnesdidaktik - en undervisningskonst
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:3 uppl. 2016. 156 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144113876
- Titel
- Ämnesdidaktik - en undervisningskonst
- Författare
- Bronäs, Agneta
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 156 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 200 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ämnesdidaktik − en undervisningskonst är en grundbok som svarar mot det behov av ämnesdidaktiska kunskaper som tydligt uttrycks i intentionerna i den nya lärarutbildningen. Författarna, Agneta Bronäs och Niclas Runebou, presenterar en modell för ämnesdidaktik som både stödjer lärare och blivande lärare i deras undervisning och ger en systematisk grund för ämnesdidaktiska studier. Modellen är nyskapande och kan bli det analysverktyg som hittills har saknats. Modellens delar exemplifieras med verkliga undervisningssituationer och den visar hur viktigt samspelet mellan det konkreta och det abstrakta är för att lärande ska ske.
Boken, som omfattar såväl ett teoretiskt som praktiskt perspektiv, syftar till att lärarstuderande ska uppnå en tydlig professionalisering. Ämnesdidaktik − en undervisningskonst vänder sig till lärarstuderande, lärarutbildare, yrkesverksamma lärare samt forskare och forskarstuderande i ämnesdidaktik.
Studentlitteratur AB 2:3 9789144113876 -
Socionomutbildningen : då, nu och i framtiden
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 423 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144153070
- Titel
- Socionomutbildningen : då, nu och i framtiden
- Författare
- Swärd, Hans
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 423 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Socionomer arbetar med välfärdsstatens mest svårlösta problem. De arbetar med insatser inom den sociala barn- och ungdomsvården, missbruksvården och äldre- och omsorgsverksamheten. Socionomer finns inom kommunerna, i statliga verk, inom kyrkliga och ideella organisationer.
För att utföra sitt samhällsmandat behöver de blivande socionomerna utbildning, kunskaper och senare också fortbildning. De måste hantera grundläggande etiska principer, bevaka frågor om alla människors lika värde, slå vakt om ett kritiskt tänkande och ha förmåga att hantera komplexa problem.
I antologin ges en helhetsbild av den historiska bakgrunden och den moderna utvecklingen av landets socionomutbildningar. Den första högskoleanknutna utbildningen startades av Centralförbundet för Socialt Arbete år 1921. Under efterkrigstiden tillkom flera nya utbildningar och de har ytterligare expanderat under 2000-talet.
Bokens författare guidar läsarna genom en dramatisk historia och riktar blickarna mot framtidens utmaningar.
Socionomutbildningen - då, nu och i framtiden vänder sig till studenter och lärare vid socionomutbildningarna, till yrkesverksamma, politiker och förtroendemän och en socialt intresserad allmänhet.
Studentlitteratur AB 1 9789144153070 -
Skolämnet svenska : en kritisk ämnesdidaktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2007. 198 sidor.
Nyskick. detta ex. är ett omtryck 2021
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144019987
- Titel
- Skolämnet svenska : en kritisk ämnesdidaktik
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 198 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 292 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisar du på samma sätt idag som du gjorde under dina första år som lärare? Om ditt svar är nej, vad har förändrats och varför? Om svaret är ja, varför har inget förändrats? Båda svaren pekar mot en fråga som den här boken behandlar - hur lärare kan reflektera över sin egen undervisning. Att lärare diskuterar och analyserar sina val kring undervisningens form och innehåll ur ett didaktiskt perspektiv är inte alldeles vanligt. Men när så sker kan de tankar som finns bakom den litteraturpedagogik och den kunskapssyn som formar lärarens undervisning lyftas fram. Boken visar på olika bakomliggande undervisningstraditioner, vars styrka vi kanske inte alltid är medvetna om. Men den visar också hur svenskämnet i framtiden kan formas utifrån skolans dubbla uppdrag: kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i svenska.
Studentlitteratur AB 1 9789144019987 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144074405
- Titel
- Den fria tidens lärande
- Författare
- Jensen, Mikael
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärande är centralt i det mesta vi gör. Kanske särskilt under vår fritid. Den här boken handlar huvudsakligen om hur vi människor lär oss och tar samtidigt med tiden som en väsentlig faktor för lärande. Vårt sätt att förhålla oss till tid påverkar hur vi lär. Det som kallas den fria tiden skapar förutsättningar för lärande som skiljer sig från lärande inom ramen för mer styrd tid. Relaterade begrepp som informellt och formellt lärande diskuteras. Flera teorier om lärande beskrivs. Författaren använder en mängd exempel för att illustrera olika sätt att se på tid och lärande. De mest centrala delarna berör barns lärande inom fritidshem, förskola och skola, men även lärande i hemmiljö och platser där barn befinner sig på sin fritid. Boken vänder sig i första hand till lärare och andra professionella som arbetar med barn under deras fritid. Fritidshemmet diskuteras i ett eget kapitel men alla delar av boken är relevanta för fritidshemsverksamhet.
Studentlitteratur 1 9789144074405 -
Läranderonder i skolan : skolutveckling med f...
Häftad bok. Gothia Kompetens AB. 1 uppl. 2021. 138 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177412557
- Titel
- Läranderonder i skolan : skolutveckling med fokus på undervisning och lärande
- Författare
- Kjellén, Johanna
- Förlag
- Gothia Kompetens AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 138 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 213 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läranderonder är ett arbetssätt för att förstå ett problem på djupet och ett verktyg för att driva skolutvecklingen vidare. Läranderonder i skolan – skolutveckling med fokus på undervisning och lärande är den första svenska boken om arbetssättet. Författare är Johanna Kjellén, gymnasielärare och biträdande rektor.
Det kollegiala lärandet ses idag ofta som en förutsättning för skolutveckling. Men när lärare förväntas samarbeta alltmer kan nya utmaningar uppstå. Vem ska leda alla dessa möten? Hur får vi till en bra struktur? Hur undviker vi att tappa fokus eller samtala om sådant vi inte kan förändra?
Läranderonder är ett verktyg för att nå fokus och ökad systematik i det kollegiala samarbetet. Med stöd av läranderonder kan verksamheten bygga en reflekterande och utforskande kultur där man lär med och av varandra. Arbetssättet bygger på en process där lärare identifierar problem de vill undersöka, besöker varandras klassrum, bearbetar observationerna och formulerar möjliga vägar framåt. Författaren menar att läranderonder kan haka i det systematiska kvalitetsarbetet och bidra till en samsyn i förbättringsarbetet.
I boken visar Johanna Kjellén på många olika sätt att genomföra läranderonder. Hon beskriver hur lärare kan utgå från behoven och kulturen på den egna skolan och använda ronderna som ett viktigt redskap i utvecklingsarbetet.
I boken beskrivs arbetssättets fyra centrala steg:
Steg 1 – Identifiera och formulera ett problem i praktiken.
Steg 2 – Genomföra observationer i klassrum.
Steg 3 – Bearbeta och analysera observationerna.
Steg 4 – Formulera nästa steg i arbetet.
Boken Läranderonder i skolan riktar sig till skolledare, lärare, specialpedagoger, skolchefer och tjänstemän på förvaltningsnivå som har ett intresse av systematiskt kvalitetsarbete och skolutveckling genom kollegialt lärande.
Johanna Kjellén är gymnasielärare i ryska och franska, utbildad specialpedagog och arbetar nu som programrektor på Värmdö gymnasium. Hon har under en längre tid fördjupat sina kunskaper om läranderonder, bland annat genom utvecklingsinsatser i nära samverkan med grundarna av läranderonder vid Harvard Graduate School of Education. Detta arbete utmynnade i hennes bok som beskriver hur man med stöd av läranderonder kan utveckla undervisningen och lärandet i skolan.
Gothia Kompetens AB 1 9789177412557 -
Att undervisa för hållbar utveckling
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2020. 220 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144137438
- Titel
- Att undervisa för hållbar utveckling
- Författare
- Bränberg, Agneta
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 333 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Arbetar du som lärare på universitet eller högskola och vill bidra till en hållbar utveckling i samhället? Då är den här boken för dig. Den erbjuder en introduktion till området hållbar utveckling med utgångspunkt i universitetslärarens fastslagna uppdrag.
Författarna till Att undervisa för hållbar utveckling har en mångårig erfarenhet av att undervisa tvärvetenskapligt. De tar sig i denna bok an fältet undervisning i, om och för hållbar utveckling. De presenterar inspirerande och konkreta undervisningsupplägg utifrån metodiska och didaktiska överväganden. Sådana undervisningsupplägg knyts också till de viktiga, generiska förmågor som studenter inom högre utbildning förväntas utveckla, som kritiskt tänkande, självmedvetenhet, samarbetsförmåga, systemtänkande, problemlösningsförmåga och strategisk skicklighet. Även andra förmågor, som tidigare haft en tillbakadragen plats i många utbildningar - som normskicklighet och förmåga att föreställa sig framtida samhällen - lyfts fram.
Att undervisa för hållbar utveckling utgår från Unesco:s policy rörande utbildning för hållbar utveckling. Bokens övergripande målsättning är att stimulera lärare på universitet och högskola att ta sig an detta spännande och livsviktiga kunskapsfält, och att anpassa det till sitt ämnesområde
Studentlitteratur AB 1 9789144137438 -
Objektorienterad analys och design
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2001. 501 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144017969
- Titel
- Objektorienterad analys och design
- Författare
- Mathiassen, Lars
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 501 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 700 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken presenteras en modern objektorienterad metod för analys och design i systemutveckling. Arbetet beskrivs från den första idén om ett datasystem, via kravspecifikationen till en övergripande design.Boken bygger en bro mellan teori och praktik, genom att den innehåller såväl begrepp, principer och mönster som checklistor, standarder, förebilder och exempel. Den standardiserade notationen Unified Modelling Language, UML används.Boken lämpar sig både som lärobok i utbildningen av professionella systemutvecklare och som praktisk handbok inom systemutvecklingsorganisationer.
Studentlitteratur AB 2 9789144017969 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789121218808
- Titel
- Upptäck Sverige Biologi Grundbok
- Författare
- Ottosson, Mats
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 108 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 225 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 258 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lär känna djur och växter i vår härliga natur! Sverige är ett fantastiskt land med alla sina spännande djur och växter att upptäcka. Upptäck Sverige Biologi Grundbok berättar om Sveriges olika naturtyper från äng till fjäll och om hur djur och växter är anpassade till att leva i så olika miljöer. Eleverna får viktiga biologiska kunskaper om hur vi människor, djur och växter fungerar tillsammans. Ordförklaringar nere på sidorna, många artbeskrivningar och en matnyttig uppslagsdel i slutet av boken gör den lätt att använda. Uppslagsdelen ger basfakta om däggdjur, groddjur, kräldjur, fiskar, insekter, spindlar, växter och svampar.
Liber 1 9789121218808 -
Utmana och stötta : undervisning i förskolan
Häftad bok. Lärarförlaget. 1 uppl. 2019. 191 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188149442
- Titel
- Utmana och stötta : undervisning i förskolan
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 215 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 449 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisningen i förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utvecklas i sitt lärande. Förskollärare har ansvar för att hela arbetslaget medvetet stöttar och utmanar barnen.I tolv kapitel delar förskollärare och forskare med sig av goda exempel, erfarenheter och kunskap utifrån aktuella vetenskapliga rön. De diskuterar frågor som:Vilka möjligheter ger digitaliseringen för att skapa och lära? Hur kan man arbeta mot läroplanens mål med hjälp av populärkultur? På vilket sätt stödjer man bäst flerspråkiga barns språkutveckling? Hur kan bedömning och systematiskt kvalitetsarbete leda till en mer genomtänkt och inkluderande utbildning?"Vi önskar att den här boken ska stötta er, utmana er och förbättra, förändra och fördjupa er syn på vad undervisning i förskolan kan vara."
- Redaktörerna Malin Andersson & Therés ÅkerblomRECENSIONER"Jag har med glädje läst boken Undervisa och stötta: undervisning i förskolan med Malin Andersson och Therés Åkerblom som redaktörer. Det är en både lärorik och underhållande läsning. Här tar förskolans samtida pedagogiska idéer form och blir till användbar praktik i kapitel skrivna av förskollärare och forskare. Boken bjuder både konkreta tips och kopplar dessa till forskningsrön och teorier på ett begripligt sätt. Boken är en värdefull källa för den som vill utveckla sin pedagogik."
Ann S. Pihlgren, forskningsledare"Boken är full av aktuell forskning, utmanande tankar och konkreta tips. Den känns fräsch och väldigt aktuell ... jag har satt lappar och strukit under texter på väldigt många ställen ... Som ni säkert redan märkt så gillar jag den här boken mycket och kan varmt rekommendera alla som jobbar inom eller har med förskolan att göra. Även som kurslitteratur i utbildning skulle den passa. Boken både bekräftar tankar jag redan har och utmanar mig att tänka nytt.
Maria Högberg, förskollärare på Äventyrets förskola och utbildare i digitala verktyg, Pedagog Örebros bokblogg "... föredömligt verksamhetsnära ... Erfarenheter och kompetenser ger en inspirerande bild av vad undervisning i förskolan kan vara och bli ... Boken, som är rikt illustrerad, inspirerar och ger många bra och användbara tips för undervisningen. Utmana och stötta vänder sig till förskollärare i verksamhet och i utbildning samt alla som är verksamma inom förskolan. Helhetsbetyg: 4."
- Ulf Malmqvist, Bibliotekstjänst"... ett angeläget bidrag till den aktuella diskussionen om undervisning i förskolan ... Antologin möter ett behov av fördjupning och samtal om förskolans och förskollärares förändrade uppdrag. Den gör det utifrån ett professions- och praktiknära erfarenhetsperspektiv och rekommenderas varmt till läsning och som underlag för vidare diskussioner."
- Ingegerd Tallberg-Broman, professor vid Malmö universitet INNEHÅLLFörord 1. Therés Åkerblom: Det lärande barnet i förskolans utbildning och undervisning2. Malin Andersson: Arbetslaget i undervisningen3. Ann Kronberg Larsson: Kan alla barn lyckas i förskolan?4. Sara Persson: Digitala verktyg för de yngsta barnen5. Sara Bergström & Linda Bjällerstedt ("Fantasifröknarna"): Lek och estetik som den röda tråden6. Therés Åkerblom: Högläsning är vägen till språket7. Simon Melin: Digitalt skapande och lärande med barnen8. Farzaneh Moinian: Att omfamna skillnader och göra mångfalden till en resurs9. Anniqa Sandell Ring: Att stötta flerspråkiga barns språkutveckling och lärande10. Therés Åkerblom: Släpp in populärkulturen i undervisningen11. Ulrika Jonson & Ann Kronberg Larsson: Bedömning som verktyg för att utveckla undervisningen12. Malin Andersson: Om vi gör som vi alltid har gjort kommer inget att förändras
Lärarförlaget 1 9789188149442 -
Språkbytesexperimentet i svensk skola - engel...
Häftad bok. Språkförsvaret. 1 uppl. 2020. 150 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151969176
- Titel
- Språkbytesexperimentet i svensk skola - engelska till varje pris?
- Förlag
- Språkförsvaret
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 140 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 215 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- (Ur förordet)
Författarna i denna antologi är inga gammaltestamentliga profeter utan sansade och eftertänksamma människor som ser ett illavarslande mönster som liknar just det vi kan se i före detta kolonier. Är det i själva verket fråga om en självkolonialiseringsprocess som pågår och vars konsekvenser vi inte kan förutse? Finns det en risk för att svenska språket också marginaliseras? Är det så att våra politiker själva befinner sig i ackulturation och inte förmår se vilka oerhörda risker som ligger i vågskålen?
Denna antologi handlar om engelska i skolan och framför allt om de skolor där man hart när uteslutande undervisar på engelska och där svenskan förpassats till en marginell företeelse.
Antologin är den fjärde i ordningen efter ”Svenskan – ett språk att äga, älska och ärva” (2011), ”Såld på engelska? Om språkval i reklam och marknadsföring” (2013) och ”Guld i strupen, rötter och relationer till svenska språket” (2014)
Förutom skribenter från Språkförsvaret har vi glädjen att erbjuda spännande läsning från författare och kulturskribenter som utifrån olika perspektiv behandlar språkets betydelse som grund för individens möjligheter till att aktivt delta i samhällsdebatten och vikten av ett kollektivt deltagande i demokrati och kultur på språkets grund.
Språkförsvaret 1 9789151969176 -
Att förstå föräldrar - - till barn med funkti...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2019. 160 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144125480
- Titel
- Att förstå föräldrar - - till barn med funktionsnedsättning
- Författare
- Lundström, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 287 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför just jag? Varför just vårt barn?
En longitudinell studie visar hur det nya föräldraskapet inledningsvis präglades av existentiella frågeställningar. Men efter en tid beskrev de flesta samvaron med barnen som glädjefyllda år och att det inte blivit så svårt som de först befarat. Trots detta kan upplevelsen av föräldraskapet sägas vara ett utökat föräldraskap med särskilda utmaningar, kanske den främsta var att förhålla sig till det som betraktas som normalt och det som betraktas som annorlunda i samhället. Andra utmaningar var att hantera barnets utveckling och sätt att lära och vara, olika förutsättningar syskon emellan, att bevaka barnets skolplacering, att kämpa för rättigheter, omgivningens bemötande och oro för framtiden. Föräldrarna blev arrangörer, informatörer och talespersoner för sina barn i en strävan att ”skapa” en plats i världen för barnen.
Pedagoger kan i mötet med barn och föräldrar ha en betydande roll. Vikten av att skapa delaktighet, att kunna samtala med både barn och föräldrar, att hålla ett öga på syskon, att samarbeta med habiliteringen och förhålla sig till träningsinsatser samt att möta sorg och egna existentiella frågor är exempel på vad som diskuteras i boken.
Boken vänder sig inte bara till pedagoger, utan till alla professionella i vård, skola och omsorg som möter barn med funktionsnedsättning. Förhoppningen är också att föräldrar i samma situation ska ha glädje av boken.
Studentlitteratur AB 1 9789144125480 -
Lär för din framtid - så lyckas du med högsko...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2015. 202 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144110332
- Titel
- Lär för din framtid - så lyckas du med högskolestudier
- Författare
- Andersson Chronholm, Jannika
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 202 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur 9789144110332 -
Examensarbeten : att skriva uppdragsbaserade...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2020. 114 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144133973
- Titel
- Examensarbeten : att skriva uppdragsbaserade uppsatser och rapporter
- Författare
- Paulsson, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 114 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 183 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- På många utbildningar är det idag vanligt att det finns en uppdragsgivare som står bakom ett examensarbete. Det kan vara ett företag, en förvaltning, en branschorganisation eller liknande. Denna nya situation kan vara både utmanande och stimulerande.
Boken Examensarbete tar sin utgångspunkt i boken Uppsatser och rapporter – med eller utan uppdragsgivare av samma författare vilken uppdateras och utvidgas.
I Examensarbete presenteras på ett enkelt sätt olika metodfrågor och logiken bakom olika metodkrav förklaras. Frågor som: varför måste det finnas källhänvisningar och varför måste de se ut på ett visst sätt besvaras. Boken innehåller exempel, handfasta beskrivningar och rekommendationer, och utgår från ett standardupplägg som man, om man så önskar, kan göra avvikelser från. En viktig utgångspunkt för boken är att se skrivandet som en effektivitetsfråga där det gäller att utifrån givna resurser skapa så mycket ny relevant kunskap som möjligt.
Boken kan användas på alla nivåer på högskolor, universitet och annan eftergymnasial utbildning inom områden där det förekommer uppdragsgivare.
Författaren har även tillsammans med Maria Björklund skrivit Seminarieboken (ISBN: 9789144059853). Boken Examensarbeten är specifikt inriktad på uppsatser med uppdragsgivare. Om du skriver en uppsats där det finns en extern uppdragsgivare är därför detta boken för dig. Om du däremot är intresserad av uppsatsskrivande och seminarier i allmänhet så rekommenderas Seminarieboken.
Studentlitteratur AB 1 9789144133973 -
Nyanlända i skolan, 2 uppl : Myndigheters ans...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2017. 184 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140696229
- Titel
- Nyanlända i skolan, 2 uppl : Myndigheters ansvar och elevers rättigheter
- Författare
- Andersson, Anderz
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den ökade invandringen, och särskilt då av barn och unga, har inneburit en stor utmaning för det svenska samhället, och inte minst för skolan. Trots att Sverige har en lång tradition av invandring är det först efter millennieskiftet som frågan om skola och migration fått aktualitet. Den här boken behandlar nyanlända barns och ungdomars rättigheter i asylprocessen och de nya bestämmelserna i skollagen om nyanlända elevers rätt till utbildning, som gäller från den 1 januari 2016.
I denna andra upplaga behandlas framför allt två stora förändringar. Den första är de förändringar av lag (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl. som trädde i kraft den 1 juli 2016. Den andra är lag (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige. Därtill behandlas förändringar avseende myndigheters ansvar i migrationsprocessen. Samtliga kapitel har reviderats och uppdaterats.
Boken inleds med en bakgrundsbeskrivning av invandringen till Sverige och nyanländas skolsituation. Därefter beskrivs de i migrations- och mottagandeprocessen ingående parterna och deras ansvarsområden. Författarna redogör också mer allmänt för asylprocessen för att därpå fördjupa sig i reglerna beträffande barn och ensamkommande barn. De två avslutande kapitlen kopplar samman de tidigare kapitlen. Här presenterar författarna skollagens tillämpliga bestämmelser ur ett mer allmänt perspektiv. Det handlar bland annat om inflytande över utbildningen, diskriminering och kränkande behandling, skolplikt, extra anpassning och särskilt stöd. Därefter behandlas bestämmelserna om nyanländas rätt till utbildning, till exempel reglerna om kunskapsbedömning, om placering i årskurs och undervisningsgrupp samt planering av undervisning.
Anderz Andersson, Sara Lyrenäs och Lina Sidenhag är verksamma vid Juridiska institutionen vid Umeå universitet och knutna till Centrum för skolledarutveckling, som ansvarar för befattningsutbildning för rektorer.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140696229 -
Litteraturundervisning och interkulturella mö...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 123 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144114842
- Titel
- Litteraturundervisning och interkulturella möten
- Författare
- Bergman, Lotta
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 123 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett välgenomtänkt arbete med skönlitteratur kan få oss att utmana våra egna föreställningar och tankemönster. Både elever och lärare kan lockas att gå utanför sina bekvämlighetszoner i mötet med det som är främmande och annorlunda, och kritiskt granska både sig själva och det egna samhället.
I Litteraturundervisning och interkulturella möten ger författarna både konkreta undervisningsexempel på arbete med skönlitteratur i heterogena klassrum och resonerar kring teoretiska perspektiv på läsande och lärande. Särskild uppmärksamhet ägnas åt lärarens viktiga roll i valet av texter, arbetsformer och i relationen till eleverna. Målet är att skapa en trygg arena som ger utrymme för en mångfald av engagerade röster och kritisk reflektion.
Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i svenska och svenska som andraspråk i grundskolans senare år och gymnasiet.
Studentlitteratur AB 1 9789144114842 -
Glädje, lust och motivation : det livslånga l...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 144 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144144146
- Titel
- Glädje, lust och motivation : det livslånga lärandet
- Författare
- Cronqvist, Marita
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det lilla barnets envisa upprepande av nyfikna och kluriga frågor om allt möjligt är en tillgång i skolans värld. Ibland verkar dock elevers nyfikenhet ha försvunnit och det är svårt att motivera dem. Vad är det som utmärker glädjen i lärandet och hur kan vi gå tillväga för att främja glädje, lust och motivation så att eleverna behåller sin nyfikenhet och lust att lära under resten av sina liv?
I den här boken tas dessa frågor upp utifrån elevernas egna erfarenheter och upplevelser. Genom många konkreta exempel, teorier och reflektionsfrågor diskuteras hur undervisning kan utformas för att främja glädjen. Konkreta didaktiska förslag ges i slutet på kapitlen.
Glädje, lust och motivation – det livslånga lärandet vänder sig främst till studenter som läser till grundlärare och ämneslärare, och kan även fungera som diskussionsunderlag för verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144144146 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789171049520
- Titel
- Cyberbullying : transformation of working life and its boundaries
- Författare
- Cowen Forssell , Rebecka - Malmö universitet Urbana studier
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- English
- Baksidestext
- Diss. (sammanfattning) Malmö : Malmö universitet, 2018
Malmö Univ. 9789171049520 -
Læring med digital teknologi : teorier og utv...
Häftad bok. Cappelen Damm. 2021. 217 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9788202454548
- Titel
- Læring med digital teknologi : teorier og utviklingstrekk
- Författare
- Kluge, Anders
- Förlag
- Cappelen Damm
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 217 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 476 g
- Språk
- Norwegian
- Baksidestext
- Hvordan endrer digital teknologi læringsprosesser? Med utgangspunkt i de viktigste læringsteoriene går forfatteren i denne boka gjennom sentrale tema og viser hvordan teknologien gir nye muligheter og nye utfordringer for læring. Tema som vektlegges er samarbeidslæring, programmering i skolen, læring med digitale spill og interaktive digitale representasjoner, læringsanalyse og kritisk tenkning.
Ved vurderinger av teknologi som skal tas i bruk i læringsprosesser er det sentralt å ha en nyansert forståelse av digital teknologi, derfor får også egenskapene ved denne teknologien en bred plass i boka. Digital teknologi endrer samfunn, organisasjoner, fag og de fleste aktivitetene vi engasjerer oss i. Denne utviklingen danner en bakgrunn for hvordan læring og undervisning også endrer seg. Samtidig gir teknologibruk grobunn for en rekke nye temaer og endrede krav til kompetanser.
Målgruppa for boka er studenter i lærerutdanningene. Den er også aktuell for lærere, profesjonsutdannere og andre som er opptatt av læring og undervisning. I tillegg er den relevant for de som arbeider med HR og tilrettelegger for læring med digital teknologi.
Cappelen Damm 9788202454548 -
Förskolebarnet : lek, språk och identitet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2020. 277 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144128429
- Titel
- Förskolebarnet : lek, språk och identitet
- Författare
- Berg, Lars-Erik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 277 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 506 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken redovisar en systematisk grund för filosofen och sociologen G. H. Meads identitetspsykologi som komplement till utvecklingspsykologin. Fokus ligger på 1) en övergripande analys av hur den personliga identiteten skapas och formas, 2) lekens centrala roll i den processen, och 3) dess följeslagare språket, som i början av livet har just karaktären av lek. Förskolan är ett drivhus för dessa processer, som alla tre i dag är mer aktuella än någonsin.
Boken lämpar sig för alla som med intresse ägnar sig åt förskolebarns utveckling, i första hand förskollärarutbildning.
Studentlitteratur AB 1 9789144128429 -
The Illustrated Art of War
Inbunden bok. Shambhala. 1998. 223 sidor.
ISBN 9781570624223
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKShambhala 9781570624223 -
Elevhälsa och lärarhälsa : så arbetar vi med...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 147 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144140322
- Titel
- Elevhälsa och lärarhälsa : så arbetar vi med Känsla av sammanhang i skolan
- Författare
- Berger, Magdalena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 147 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dag står psykisk ohälsa för nära hälften av alla sjukskrivningar i Sverige och lärare är inget undantag. Det säger sig självt att ett hälsofrämjande arbete kan bli en utmaning om personalen inte mår bra eller upplever stress. Arbetsgivaren har alltid ett ansvar att förebygga arbetsrelaterad ohälsa, men lärare och annan skolpersonal har också ett medarbetaransvar att hålla sig friska. För detta behövs både kunskap och strategier.
I den här boken presenterar författaren hur man inom ramen för skolans verksamhet kan samverka och göra rätt prioriteringar i det hälsofrämjande arbetet. De verktyg som boken presenterar är också användbara i andra verksamheter än skolan där elever byts ut mot till exempel barn, brukare eller patienter.
Känsla av sammanhang (KASAM) är en organisationspsykologisk modell för hälsofrämjande arbete som bygger på de tre grundstenarna begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Många verksamheter arbetar flitigt med KASAM, med förbättrad psykisk hälsa som resultat. För att personalen i skolan ska förstå hur de bäst ska kunna stärka elevers begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet kan det vara av stor betydelse att de först stärker sin egen känsla av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Hur ett sådant arbete kan gå till presenteras i denna bok.
Elevhälsa och lärarhälsa riktar sig främst till blivande och verksamma lärare samt annan personal i grundskolan och gymnasieskolan. Skolledare och elevhälsoteam, liksom andra som vill arbeta hälsofrämjande, kan ha god nytta av boken.
Studentlitteratur AB 1 9789144140322 -
Leda professionellt lärande : utifrån adaptiv...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2020. 314 sidor.
Nyskick. mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144139685
- Titel
- Leda professionellt lärande : utifrån adaptiv kompetens
- Författare
- Le Fevre, Deidre
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 314 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 591 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns många användbara teorier, modeller och verktyg till hands för den som leder professionellt lärande i skolan. Att leda professionellt lärande är emellertid inte enbart en fråga om att tillämpa ett beprövat eller vetenskapligt grundat tillvägagångssätt. Det krävs något mer, nämligen en adaptiv förmåga eller kompetens som verkar via relationer och som grundar lärprocessen i dess specifika sammanhang.
Leda professionellt lärande är en handbok som hjälper läsaren att förstå och utveckla adaptiv kompetens – både för egen del och hos andra. Kompetensen åskådliggörs med hjälp av ett träd där rötterna representerar grundläggande egenskaper och förhållningssätt, där aktörskap, undersökande hållning, metakognitivt och systemiskt tänkande utgör några av nyckelbegreppen. Trädets krona eller lövverk representerar i sin tur handlingsnivån och beskriver hur lärledare går tillväga för att ringa in lärprocessens syfte och fokus, bedriva ett undersökande arbete samt åstadkomma effektiva lärprocesser.
Boken vänder sig till lärare och skolledare med ansvar för att leda professionellt lärande.
Studentlitteratur AB 1 9789144139685
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn