Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Barns livsvärld

Barns livsvärld

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 192 sidor.

Mycket gott skick. Vissa svaga markeringar och understrykningar i blyerts. [rum 1]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144029290
Titel
Barns livsvärld
Författare
Tullie Torstenson Ed
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2003
Omfång
192 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
282 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Att vara flicka eller pojke, att ha rötter i mer än en kultur, att vara barn och elev i möte med vuxna, att klara sig själv eller få särskilt stöd är erfarenheter som ingår i barns livsvärld i förskola och skola, i hem och på fritid. Hur upplevs de och vilka värderingar ger de upphov till?

I Barns livsvärld får genus, etnicitet, generation, särskilt stöd och värderingar var sitt kapitel som också anknyts till teorier inom varje område. Det är samma ungdomar i år nio i grundskolan som berättar om sin barndom och uppväxt och på så vis blir en sammanhållande länk mellan kapitlen. Boken vill också visa att i den komplexa verkligheten kan det vara så att olika kategorier som genus och etnicitet antingen inte uppmärksammas alls, eller flätas samman, förstärker varandra och ger upphov till nya värderingar om t.ex. rättvisa eller rasism. Sådana sammanflätningar sker både i enskilda barns livsberättelser och i en skolmiljö, och boken ger många exempel på detta. Teorierna på de olika områdena innehåller gemensamma komponenter och kan vävas samman. Detta görs med hjälp av livstolkningsbegreppet och Merleau-Pontys fenomenologiska livsvärldsfilosofi.

Boken riktar sig till studenter och forskare vid lärarutbildningen samt verksamma lärare.