Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Psykologi för klassrummet

Psykologi för klassrummet

Häftade böcker. Lärarförlaget. 1 uppl. 2016. 296 sidor.

Som lärare möter man ibland stora utmaningar när det gäller att få samspelet med en elev eller undervisningen i en klass att fungera. För att skolan ska klara sitt lärandeuppdrag behöver såväl lärare, skolledare som elevhälsa ha relationskompetens och psykologisk kunskap.

I boken Psykologi för klassrummet visar de två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin på vilka perspektiv och kunskaper psykologin har att erbjuda. Med utgångspunkt i fallbeskrivningar av klassrumssituationer presenterar författarna forskning och teorier om exempelvis anknytning, elever i konflikt, strategier för att bemöta föräldrar samt om motivation och gruppsykologi. De ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik.

Boken vänder sig till lärare, men även till annan personal på skolan och inte minst till skolledare och personal inom elevhälsan.

RECENSIONER
Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin är erfarna skolpsykologer och i denna pärla till handbok delar de med sig av psykologiska perspektiv som alla vi i skolans verksamhet har stor nytta av ... Denna bok borde finnas i varje skolas personalrum på hyllan för pedagogisk litteratur.
Eva-Stina Sundén, SkolledarenEn inspirerande bok som behandlar konkreta situationer i arbetet med elever. Både lärare och annan personal i skolan har nytta av de handfasta tips och råd som ges kring såväl elever som föräldrar.
Jonas Lindgren, förstelärare

Innehåll
Förord
Inledning

1. Känslornas psykologi

2. Anknytning och nya relationsmodeller

3. Lärande och motivation

4. Lärande och en känsla av sammanhang

5. Att lära är läskigt

6. Elever i konflikt

7. Föräldrar i konflikt

8. Att forma en elevgrupp

9. En känslokompetent skola

10. En elevhälsa som stödjer målen

Litteratur

Förlagsfakta

ISBN
9789188149091
Titel
Psykologi för klassrummet
Författare
Lehtinen, Tuija
Förlag
Lärarförlaget
Utgivningsår
2016
Omfång
296 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
145 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
Vikt
470 g
Språk
Svenska