-
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : traditioner och...
Inbunden bok. Natur och kultur. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127109151
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur och kultur 9127109151 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick. Aningen stötta hörn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick. Viktig bok om svensk pedgogikhistoria
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127109151
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9127109151 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet: traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick. Något tilltryckt ryggnederkant. 728 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Gott skick. Delvis illustrerad. Kaffefläck på övre snittet som gått ned lite på de första bladen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick. Enstaka, försiktiga understrykningar finns, gjorda med blyerts. I övrigt är bocken i det närmaste ny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet. Traditioner och...
Inbunden bok. Natur och Kultur. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick. Förlagsband.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur och Kultur 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick. En aning stötta hörn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick. Kartonnage, Diverse understrykningar i boken
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2012. 329 sidor.
Nyskick. Förlagsband. 8:o. Illustrerad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 2 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2007. 329 sidor.
Mycket gott skick. Har tillhört skola/ bibliotek. Etiketter från skola på båda pärmarna, utvändigt och invändigt, signum. För övrigt ingen biblioteksutrustning. Inga stämplar, inga anteckningar i inlagan. Känns oläst. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Namnad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Nära nyskick. illustrerad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet - Traditioner och...
Inbunden bok.
Gott skick. Natur & Kultur. uppl.1:3. 2005. 329 s. Bruksslitage, förekommer enstaka blyertmarkeringar i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet -Traditioner och...
Inbunden bok.
Gott skick. Natur & Kultur. uppl.1. 2010. 329 s. mindre bruksslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet. Traditioner och...
Dekorerat förlagsband. Förstrykningar i texten. 3:e tryckningen. 2007
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Nyskick. Förlagets dekorerade pappband. 23,6 x 15,4 cm. 725 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Nyskick. (Rum:Oskars skrivbord)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet: Traditioner och...
Inbunden bok.
Nära nyskick. Natur och Kultur. 1 uppl. 2007. 329 s. Inbunden. Kartonnage. 23,5x15,5cm. 710 gram. T1.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet - traditioner och...
Natur och Kultur, 2007. Inbunden, dek pappband. 330 sid. I fint skick. Portovikt 730 g.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
9789127109155 -
Det pedagogiska kulturarvet Traditioner och i...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2007. 330 s. Inbunden. 23,5x15,5cm. 710 gram.
Nyskick. [Hylla:13].
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
9789127109155
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn