-
Professionsetik; Andra upplagan
Häftad bok.
Gott skick. Gleerups , 2018, 183 s., uppl. 2;2; övers. från norskan av Viveka Tunek, Lukas Böök o. Hans Dalén
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140693280
- Titel
- Professionsetik
- Författare
- Christoffersen, Svein Aage
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Professionsetik sätter fokus på vad det etiskt sett innebär att arbeta med människor. Ett sådant arbete styrs inte bara av yrkesmässig ideologi, metoder, regler och riktlinjer, utan också av medmänskligheten hos den professionella. Vilka konsekvenser får det för etiken i yrkesarbetet?
Författarna diskuterar vad professionsetik är och visar på sammanhangen mellan etik och omdömesförmåga. Samtidigt undersöks förhållandet mellan profession och samhälle och om etiken är ett viktigt styrmedel i samhället. Detta kopplas både till yrkesutbildning och till de olika professionernas etiska riktlinjer.
I boken synliggörs olika etiska dilemman med hjälp av praktiska exempel. Boken är viktig för yrkesverksamma inom vårdyrken och socialt arbete, och för alla som vill öka sin medvetenhet om etiska frågor.
Denna andra upplaga är uppdaterad med referenser till nyare litteratur, och diskussionen av professionsetikens grundvalar och förankring är uppdaterad.
Svein Aage Christoffersen är professor i etik och religionsfilosofi vid Teologiska fakulteten, Universitetet i Oslo. Knut Ruyter leder sekretariatet för den norska nationella forskningsetiska kommittén inom medicin (NEM) och är professor i etik vid Teologiska fakulteten, Universitetet i Oslo. Trygve Wyller är professor och ansvarar för mastersutbildningen inom professionsetik och diakoni vid Teologiska fakulteten, Universitetet i Oslo.
Översättning: Viveka Tunek, Lukas Böök och Hans Dalén
Fackgranskning: Karin Nordström, Lunds universitet
9789140693280 -
LATIN FÖR MEDICINARE; Andra utökade och revid...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Gleerups, 1952, 498 s., inb. förlagets hqllinneband m. ngt nött skyddsomslag
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
UNIVERSITETSSTATUTER OCH ANDRA STADGANDEN RÖ...
Inbunden bok.
Gott skick. Uppsala, 1916, VI 311 + 614 s., inb. ljusblått orig. helklotband; det. från utgivaren ställd till kanslern för rikets universitet, Ernst Trygger (f.d. statsminister och utrikesminister) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
SETT MED BARNS ÖGON - Att förstå sig själv...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2010, 180 s., övers. fr. danskan av Inger Lindelöf; namnt. i övr. i nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144059341
- Titel
- Sett med barns ögon : att förstå sig själv och andra
- Författare
- Anne Vibeke Fleischer
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 180 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 274 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De flesta barn utvecklar självinsikt, empati och förståelse av andra människor genom umgänge med andra barn och vuxna: hemma, i förskolan, i skolan och på fritidshemmet.Barn utvecklar också föreställningar om sig själva: Vem är jag? Vad kan jag? Vad är jag på för humör? och Vad är det som påverkar mitt humör? På motsvarande sätt utvecklar barn föreställningar om andra människors känslotillstånd som de efter hand kan leva sig in i och förstå.Vissa barn utvecklar inte denna insikt och förståelse på grund av funktionshinder som ADHD, psykisk utvecklingsstörning, autism och andra besläktade tillstånd eller på grund av hjärnskador eller omsorgssvikt. Daglig träning i självinsikt och människokännedom kan hjälpa dessa barn att inte hamna i situationer där deras beteende är negativt, aggressivt eller destruktivt.Med utgångspunkt i utvecklingspsykologi presenterar författaren metoder och praktiska anvisningar för hur de vuxna i barns dagliga liv – lärare i förskola och skola samt föräldrar – kan träna barnen i självinsikt och människokännedom till vardags i syfte att utveckla deras insikt om känslomässiga sammanhang hos sig själva och andra.Till boken hör en webbplats: www.studentlitteratur.se/settmedbarnsogon där läsaren får tillgång till det bildbaserade träningsmaterialet som presenteras i bokens kapitel 7 och 8.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare, specialpedagoger och speciallärare i förskola och skola, barnpsykologer, andra professionella vuxna som möter barn med samspelssvårigheter och föräldrar till dessa barn.
9789144059341 -
SÅNGEN OM EN SON och andra tolkningar av främ...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Norstedts, 1945, 107 (1) s., handbundet mörkblått hfr. bd., med ryggtext och årtal i guld, övre guldsnitt, samtliga omslag inkl. rygg medbundna, rygglädret gröntonat efter blekning; välhållet … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Franskt uttal i teori och praktik; med CD-ROM...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2012, 128 s., uppl. 2:12; CD-skiva i bakre pärmficka
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022031
- Titel
- Franskt uttal i teori och praktik
- Författare
- Tegelberg, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken innehåller en teoretisk genomgång av franskans uttal. Förutom sedvanliga moment ägnas särskilda avsnitt åt vanliga uttalsfel hos svenskar, uttal av lånord och egennamn, rytmgrupper och talhastighet.
Författaren lär på ett lättillgängligt och överskådligt sätt ut den moderna riksfranskans uttal. Exempel och övningar är behovsinriktade och bygger på det centrala franska ordförrådet. Terminologin är enkel.
Med hjälp av omfattande övningar kan läsaren träna och förbättra sitt uttal.
Boken vänder sig till studenter i franska på universitet och högskolor. Den fungerar även utmärkt som handbok för lärare och för självstudier.
9789144022031 -
ATT BYGGA LÖSNINGAR - En lösningsfokuserad...
Häftad bok.
Nyskick. Mareld, 2004, 373 s., 2:a tryckn.; titeln ges numera ut av Studentlitteratur i oförändrat skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188872371
- Titel
- Att bygga lösningar
- Författare
- Berg, Insoo Kim
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 373 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 659 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att intervjua klienter på ett effektivt sätt är en konst som går att lära. I stället för att ta den vanliga vägen och fokusera på problem, hjälper Peter De Jong och Insoo Kim Berg dig att utveckla lösningsbyggande tekniker och metoder för att nå bästa resultat i samtalen med dina klienter. De tar dig, steg för steg, genom processen att bygga lösningar i samarbete med klienten. De uppmuntrar dig att tillvarata klientens egen kompetens, då du hjälper dem formulera vilka förändringar de vill se i sina liv och bygga på det som redan fungerar för dem. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9789188872371 -
HALLÅ, HUR GÖR MAN? - Systematiska analyser...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Liber, 2019, 312 s., uppl. 2:3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147122530
- Titel
- Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
- Författare
- Eidevald, Christian
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 312 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 408 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan beskriver Christian Eidevald hur systematiskt kvalitetsarbete kan bedrivas i förskolan.
I skollagen står att förskolans verksamhet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och att utvecklingen ska dokumenteras och analyseras systematiskt. Men vad innebär vetenskaplig grund? Och hur kan man systematisera dokumentationer och analyser på ett vetenskapligt sätt? Detta är frågor som författaren besvarar i boken.
Boken består av tre delar och är både teoretisk och forskningsanknuten, med fokus på förskolepedagogik. Den första delen beskriver förskolans förstärkta uppdrag, olika metoder för att arbeta med dokumentation och bedömning samt beskrivningar av två förskolors organisering av ett systematiskt kvalitetsarbete.
Den andra delen utgår från förskolans praktik och beskriver hur filminspelning kan användas i detta arbete. Den tredje och sista delen ställer frågan vad en analys är, eller kan vara, utifrån forskning och förskolans förstärkta uppdrag. Boken avslutas med förslag på hur man kan organisera analysarbetet.
I denna andra upplaga tar författaren även upp undervisning i förskolan, liksom hur styrningen av förskolans verksamhet alltmer kommit att ske genom kontroller och kvalitetsgranskningar. Författaren beskriver hur begrepp som utvärdering och utveckling delvis ges nya innebörder.
Boken riktar sig dels till studenter på förskollärarprogrammet dels till förskollärare och förskolechefer som vill utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete.
Om författaren
Christian Eidevald är leg. förskollärare, lärarutbildare, fil.dr. och docent i förskoledidaktik vid Stockholms universitet. Han har även skrivit andra böcker, till exempel "Anna bråkar! Att göra jämställdhet i förskola".
Sagt om boken
"Detta är en bok om förskolans dokumentation. I skollagen slås fast att förskolans systematiska kvalitetsarbete ska utvärderas, vilket alltså är obligatoriskt. Christian Eidevald menar att det är oerhört viktigt att förstå den dokumentation som görs och varför. --- Boken avslutas med ett avsnitt om vad en analys är. Den riktar sig främst till förskolechefer och studerande. En referenslista och ett register ingår." Om bokens första upplaga, i BTJ häfte 14101024. Lektör Tin Carleson.
9789147122530 -
Europas historia 1780-1920 - Ett genuspersp...
Häftad bok.
Gott skick. Natur & Kultur, 2009, 290 s., 5 s. tidigt i boken med sammanlagt 6 stycken (ett antal rader) förstrukna med transparent grön/blå märkpenna; i övrigt i mkt gott skick. Orig.titel: Gendering European History 1780-1920, övers. av Sissela Uisk … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127120846
- Titel
- Europas historia 1780-1920 : ett genusperspektiv
- Författare
- Caine, Barbara
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 290 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 136 x 211 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I traditionell akademisk historielitteratur förbinds oftast föreställningar om medborgarskap, rättvisa, nationalism och imperialism med centrala politiska händelser som Franska revolutionen, industrialiseringen eller första världskriget.
Europas historia 1780–1920 – Ett genusperspektiv sätter i stället fokus på maskulinitets- och feminitetskategorier och förnyar därmed tolkningen av den europeiska historien. Författarna visar att de politiska processerna rymmer könsvariabler och att både vardags- och familjelivet och den offentliga sfären är strukturerad efter föreställningar om könsskillnader.
Vad betyder det att de olika offentliga rummen könsladdades och blev uteslutande manliga? Att kvinnor som var politiskt engagerade sågs som naturvidriga? Vilka nya möjligheter för kvinnlig frigörelse skapade den postrevolutionära tiden?
Boken lämpar sig på alla akademiska utbildningar som rymmer ett historiskt perspektiv. Den är systematiskt strukturerad kring teman som identitet, arbete, politik och medborgarskap och behandlar både den privata och den offentliga sfären. Förutom inom historia, idéhistoria och genusvetenskap kan den även användas inom utbildningar i statsvetenskap, ekonomisk historia och sociologi. Det pedagogiska greppet gör att den med fördel också kan läsas av en intresserad allmänhet.
9789127120846 -
Vård och omsorg vid demenssjukdomar; Andra up...
Inbunden bok.
Nyskick. Sanoma Utbildning, 2014, 280 s., upplaga 2:3, inb. förlagets dek. mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789152319666
- Titel
- Vård och omsorg vid demenssjukdomar
- Författare
- Skog, Margareta
- Förlag
- Sanoma Utbildning
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 177 x 246 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 584 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vård och omsorg vid demenssjukdomar presenteras utifrån det palliativa arbetssättets fyra hörnstenar: symtomkontroll, kommunikation och relation, närståendestöd och teamarbete. En faktadel om demenssjukdomar inleder boken. Kapitlen avslutas med frågor och funderingar som manar till eftertanke och reflektion. Boken tar upp alla områden som finns i Socialstyrelsens riktlinjer om demensvård.
9789152319666 -
GEOLOGI OCH MINERALOGI - Betraktade med hän...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Zacharias Haeggström, Stockholm, 1845, vol. 1., XII +339 s. + 31 utvikb. planscher; vol. 2., (4) + 410 s. + rättelser och tillägg 1 s., 2 samtida har. band, vol. 1. med en liten lagning i yttre ryggfals; planscherna i vol 1. visarbilder av, i huvudsak fos läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
OM ETSNINGAR OCH ANDRA KONSTBLAD. - En hjälp...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Bokförlagsaktiebolaget Svea, Stockholm, 1917, 68 s. + 13 pl., privatinb. samtida halvpergamentband m. marmorerade pärmsidor, präntad ryggtext; främre och bakre omslagen medbundna … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
MATEMATIK SOM SPRÅK - Verksamhetsteoretiska p...
Häftad bok.
Nyskick. Liber, 2013, 210 s., upplaga 2:7; övers. från norska av Mikael Mörling och Harald Nordli
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147046706
- Titel
- Matematik som språk
- Författare
- Johnsen Høines, Marit
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Matematik som språk visar Marit Johnsen Høines hur barnens informella språk och matematiska insikt kan bilda grunden för att lära sig matematik.
9789147046706 -
Barn utvecklar sitt språk; Andra upplagan
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2014, 296 s., uppl. 2:6
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067438
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Bjar, Lousie
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? Och vad händer när samspelet med andra inte alls fungerar? I den här boken beskriver femton forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar såväl den normala första- och andraspråksutvecklingen som den som berörs av olika typer av hinder, t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. De olika kapitlen rör bland annat frågan om det finns en biologiskt betingad kritisk period för språkinlärning, vilka faktorer som påverkar barns och ungdomars skolframgång, hur de utvecklar sin förmåga att läsa och skriva på egen hand samt deras möten med skriften och olika skriftspråkliga världar. Mer teoretiska resonemang, där grundläggande begrepp presenteras och förklaras, varvas med fallstudier som visar hur språkutvecklingen hos ett antal barn kan gestalta sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola, men också till andra som i sin verksamhet möter barn som är i färd med att utveckla sitt språk, såsom specialpedagoger, talpedagoger, logopeder och barnskötare. Andra upplagan
9789144067438 -
Varför pedagogisk dokumentation? - Verktyg...
Häftad bok.
Nära nyskick. Gleerups Utbildning, 2015, 138 s., uppl. 2:3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140678607
- Titel
- Varför pedagogisk dokumentation?, 2 uppl : Verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
- Författare
- Lenz Taguchi, Hillevi
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken är en introduktion till att använda pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan. Författaren diskuterar pedagogisk dokumentation ur ett perspektiv där barnsyn och förhållningssätt och syn på kunskap och lärande är huvudfokus. Exemplen kommer i första hand från förskolans sammanhang, där pedagogisk dokumentation enligt Skolverket har använts på fler än hälften av alla svenska förskolor.
Vad är kunskap och lärande i ett arbete med pedagogisk dokumentation? Mycket har hänt sedan pedagogisk dokumentation introducerades med inspiration från den norditalienska staden Reggio Emilias kommunala förskoleverksamhet. Varför pedagogisk dokumentation? diskuterar de mångfacetterade relationer som finns till arbetsverktyget i dag. Bokens sista kapitel diskuterar barnet som subjekt, samt barnet och pedagogen som medkonstruktörer av kultur och kunskap utifrån olika exempel från förskolan och med en fenomenologiskt inspirerad konstruktionism med filosofen Merleau-Ponty som utgångspunkt.
Denna andra upplaga är kraftigt reviderad och uppdaterad och innehåller också en ny och omfattande inledning och ett helt nytt första kapitel.
Hillevi Lenz Taguchi är professor i pedagogik och barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet.
9789140678607 -
Kamratkulturer i förskolan; en lek på andras...
Häftad bok.
Gott skick. Liber, 2014, 120 s., 8 s. med enstaka rader förstrukna med transparent märkpenna (magenta), i övrigt. mkt gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114528
- Titel
- Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor
- Författare
- Löfdahl, Annica
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 169 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kamratkulturer i förskolan presenterar såväl teoretiska som empiriska aspekter på barns kamratkulturer. En central del handlar om det praktiska lärararbetet i relation till kamratkulturerna och hur ökad kunskap om kamratkulturer kan användas i arbetet med till exempel värdegrundsfrågor.
När barn vistas en längre tid tillsammans, som på förskolan, skapar de sina egna kamratkulturer. I dessa ryms sociala normer för hur man beter sig i gruppen – vem som kan vara med och leka, vem som bestämmer leken, hur man ska bete sig mot varandra, vem som har hög respektive låg social status, och så vidare. Kamratkulturer har stor påverkan på barnens samvaro och boken visar hur även små barn kan använda sig av leken som ett medel för uteslutning.
Denna nya upplaga av boken innehåller ytterligare empiriska exempel samt fördjupade resonemang. Kamratkulturer i förskolan vänder sig till studenter, verksamma lärare i förskolan och andra som är intresserade av att förstå förskolebarns samvaro, lek och utveckling.
Sagt om boken
”[…] Denna reviderade utgåva har utökats med ett kapitel om mångkultur och uppdaterats gällande referenser och riktlinjer. Eftersom Kamratkulturer i förskolan i första hand är utbildningslitteratur och vänder sig till studenter, motiverar detta att den äldre upplagan byts ut i bokhyllan. Boken är skriven i rapportform med ett akademiskt språk och innehåller en omfattande referenslista och register.” Therese Nordholm, lektör, BTJ-häfte 14111031.
Om författaren
Annica Löfdahl är professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hon har publicerat ett flertal studier om förskolan och om förskolebarn och deras villkor för sociala gemenskaper.
9789147114528 -
Motivation och lärande; Andra reviderade utgå...
Häftad bok.
Nyskick. Natur & Kultur, 2016, 116 s., hft. m. flikar; övers. av Anita Erlandsson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127817579
- Titel
- Motivation och lärande
- Författare
- Skaalvik, Einar M.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 116 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att eleverna är motiverade är en förutsättning för lärandet i skolan. Att motivera eleverna är därför en av skolans viktigaste uppgifter. Men hur tar man sig an den uppgiften?
I Motivation och lärande presenteras åtta forskningsanknutna motivationsteorier. Författarna förklarar varför dessa teorier är betydelsefulla, hur de kompletterar och förstärker varandra samt vilka praktiska konsekvenser de får i klassrummet. Boken innehåller också konkreta exempel på motivationshöjande aktiviteter som läraren kan tillämpa i sin undervisning.
Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter och andra som arbetar med lärande eller intresserar sig för motivationsteorier.
Författarna som båda har en gedigen bakgrund inom det pedagog-psykologiska fältet delar också med sig av konkreta råd till lärare och det finns även förslag till
diskussionsuppgifter efter varje kapitel. (...) Boken innehåller därför många exempel på hur lärare kan se och stödja varje enskild elev i hans/hennes utveckling och lärande.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 3 2016
9789127817579 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127133006
- Titel
- Sluta hetsäta : handbok för dig som vågar försöka själv
- Författare
- Glant, Heléne
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 5 mm
- Vikt
- 150 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tiotusentals unga svenska kvinnor – och inte så få män – lider av hetsätning eller bulimia nervosa. Många av dem har svårt att få effektiv hjälp för sina problem eller drar sig för att uppsöka sjukvården.
Sluta hetsäta är en självhjälpsbok som utgår från en etablerad psykiatrisk behandlingsmetod. Den innehåller ett pedagogiskt uppbyggt steg-för-steg-program med vars hjälp man själv kan få kontroll över hetsätningen och den typ av problem som ofta ligger bakom. Boken vänder sig direkt till den drabbade men kan även användas av vårdpersonal som vill lära sig behandlingsmetoden eller av andra som kommer i kontakt med problematiken.
9789127133006 -
FÖRSÄLJNING FÖR ICKE-SÄLJARE - Handbok för...
Häftad bok. 122 sidor.
Nära nyskick. Konsultförlaget, 2008, 122 s., ny reviderad upplaga (1:2)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170052903
- Titel
- Försäljning för icke-säljare : handbok för specialister - professionella, kunskapsarbetare, fd anslagsfinansierade och andra ...
- Författare
- Klockare, Leif
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 122 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 299 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handbok för specialister – professionella, kunskapsarbetare, f d anslagsfinansierade och andra – som ogillar försäljning men som ändå måste sälja sig själva, sina idéer sitt företag eller sin organisation
Jag vill vara efterfrågad, men jag vill inte sälja. Det är den motsägelsefulla formulering som många människor går och bär på. Inom den offentliga sektorn med sina nya krav och organisationsformer. Inom tjänste- och kunskapssektorn där inhemsk och utländsk konkurrens ständigt ökar.
Inom organisationer och folkrörelser för att det inte anses "fint" att framhålla sig själv. Ja, till och med inom industri och handel finns det personer som inte riktigt anser sig ha tid eller lust att syssla med försäljning.
Men går det att lära sig att sälja? Ja, det menar författarna till denna storsäljare. Förutsatt att man gör upp med sig själv och vågar skapa sin egen stil. Inre omprövningar av känslor och värderingar är första steget. Att träna metoder och tekniker är nästa. Bokens styrka och charm ligger i kombinationen av dessa mjuka och hårda faktorer.
Om författarna
Leif Klockare är verksam inom Svenska Konsulthuset. Han är konsult och utbildare, framför allt inom säljträning och ledarskap riktat mot kunskapssektorn.
Britt-Marie Ahrnell är verksam som konsult och utbildare framför allt inom säljträning och ledarskap riktat mot kunskapssektorn. Britt-Marie har också skrivit flera prisbelönta böcker inom området kunskapsföretagets marknadsföring och försäljning.
9789170052903 -
Ledarskap i klassrummet; Andra upplagan
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2010, 263 s., uppl. 2:3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048338
- Titel
- Ledarskap i klassrummet
- Författare
- Stensmo, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 378 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärares ledarskap i klassrummet har som främsta mål att förmå eleverna att ägna den schemalagda tiden till arbete med olika former av uppgifter. Uppgifter som genomförs i en kontext som utgörs av skolans yttre, samhälleliga ramar och den inre, lokala skolkulturen. Lärarens uppgift är att ansvara och hantera:Planering - att reflektera över och utveckla en trygg och uppgiftsfokuserad klassrumsatmosfär.Kontroll - att förankra positiva regler och rutiner hos eleverna.Motivation - att göra eleverna målmedvetna och villiga att anstränga sig för att nå målen.Gruppering - att hantera gruppdynamik, normbildning och konflikter i klassen samt formering av arbetsgrupper.Individualisering - att anpassa verksamheterna till varje enskild elevs behov och förutsättningar.Denna reviderade upplaga har kompletterats inom områdena: ledarskapets kontext, särskilt lokala skolkulturer; konflikter och konflikthantering; kooperativt lärande samt gruppering och individualisering.Boken är främst avsedd för studenter på lärarutbildning, lärare i grund- och gymnasieskola samt fristående kurser i pedagogik och beteendevetenskapliga ämnen. Den passar också för blivande barn- och ungdomsledare, personalutbildare och ledare för andra pedagogiska verksamheter.
9789144048338 -
SVÅR SVENSKA - Idiom och slang i urval; And...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2006, 122 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144013000
- Titel
- Svår svenska - Idiom och slang i urval
- Författare
- Östberg, Urban
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 122 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad innebär det att inte säga flaska eller att ha spenderbyxorna på?Vad betyder ord som kuta, skraj eller snut?"Svår svenska" är en lättsam och praktisk övningsbok för den som vill vidga sitt ordförråd när det gäller idiomatiska uttryck och slang, så att språket blir färgrikare, roligare och mer uttrycksfullt.
Boken vänder sig främst till studenter i svenska som främmande språk på en avancerad nivå, men den kan även användas av modersmålsstuderande.I den andra upplagan ingår ett alfabetiskt register över samtliga idiom och slangord, vilket gör att boken dessutom kan fungera som en användbar ordlista.
9144013000 -
Så mäts socialt hållbart värdeskapande; Andra...
Inbunden bok.
Gott skick. Studentlitteratur, 2022, 202 s., inb. dek. förlagsband; några förstrykningar/understrykningar s. 74-91 + s.107 och ett par "hundöron" dessa sidor, i övrigt nära nyskick … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144156491
- Titel
- Så mäts socialt hållbart värdeskapande
- Författare
- Jannesson, Erik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 202 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förväntningarna och kraven ökar på att organisationer ska säkerställa en verksamhet och affärsmodell som bidrar till ett hållbart värdeskapande. Detta gäller oavsett om det handlar om företag, kommuner eller ideella organisationer. Att göra detta med utgångspunkt i att realisera affärsnytta genom skapandet av samhällsnytta – så kallad shared value – har därmed kommit att bli allt viktigare, och gärna då med utgångspunkt i sektors-övergripande samverkan.
Med hjälp av konceptet Social return on investment och den så kallade värdeskapandekedjan går det att mäta, följa upp och utvärdera hur verksamheten skapar konkreta värden – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Värdeskapandekedjan bidrar till att skapa underlag som vägleder beslutsfattare mot en ökad resurseffektivitet och ett hållbart värdeskapande.
I boken lotsas läsaren genom beskrivningar av värdeskapandekedjans sex komponenter – resurser, aktiviteter, prestationer, effekter, påverkan och värdeskapande – och dess relaterade mätverktyg. Dessutom presenteras praktiska exempel från olika organisationer, och konkreta tips ges för vilken roll de olika delarna av värdeskapandekedjan kan ha i en organisation. Syftet är att bidra med insikter som underlättar skapandet av ett ökat gränsöverskridande och hållbart värdeskapande.
9789144156491 -
För full hals och andra dikter i översättning...
Pocketbok.
Mycket gott skick. W&W, 1970, 95 (1) s., W&Wserien 249; originalpocket m. förord av Gunnar Harding, 4 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789140678577
- Titel
- In på bara benet, 2 uppl : En introduktion till feministisk poststrukturalism och subjektivitetsteori
- Författare
- Lenz Taguchi, Hillevi
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om feministisk poststrukturalistisk teori, tänkt och praktiserad. Författaren gestaltar en hållning till liv, forskning, lärande och akademiska praktiker som kan inspirera och utmana såväl studenter på grundnivån som forskarstudenter och etablerade akademiker.
Vad är ett lärande subjekt? Vad betyder det att ”förstå” något medan man samtidigt ”skapar sig” som subjekt? I boken diskuteras olika sätt att betrakta lärande, identitet och subjektskapande kopplade till genus, och författaren visar på hur ett feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv också gör en skillnad i förhållande till andra teoretiska perspektiv i samhällsdebatt och forskning.
Detta är en ny upplaga av In på bara benet, snart tio år efter originalutgåvan. I detta tidsperspektiv framstår det tydligt att ett poststrukturalistiskt förhållningssätt i dag har fått en etablerad plats både i samhällsdebatt och inom ett stort antal vetenskapliga discipliner.
Hillevi Lenz Taguchi är professor i pedagogik och barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet.
9789140678577 -
Herr Collins alibi och andra noveller
Häftad bok.
Mycket gott skick. Bonniers, 1935, 215 (2) s., originalupplaga
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Gul iris och andra mysterier
Inbunden bok.
Nyskick. Bonniers, 1992, 206 (4) s., inb. m. skyddsomslag; noveller översatta av Britte-Marie Bergström och Sonja Bergvall (1)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100554219
- Titel
- Gul iris och andra mysterier
- Författare
- Christie, Agatha - Bergström, Britte-Marie - Bergvall, Sonja
- Förlag
- Stockholm : Bonnier
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Svenska
9100554219 -
DET PEDAGOGISKA KULTURARVET - Traditioner och...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. NoK, 2012, 397 s., upplaga 2:1, inb. dek. förlagsband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121102
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Hartman, Sven
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 397 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 31 mm
- Vikt
- 880 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet.
För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad
9789127121102 -
Matte Direkt BORGEN 6B, Andra upplagan
Häftad bok.
Nyskick. Sanoma Utbildning, 2013, 160 s., upplaga 2:2
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789152308974
- Titel
- Matte Direkt Borgen Grundbok 6B Ny upplaga
- Författare
- Carlsson, Synnöve
- Förlag
- Sanoma Utbildning
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 190 x 240 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 355 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel är anpassad till läroplanen Lgr11 och finns tillgänglig för kompletteringsköp under en begränsad tid. Det finns en ny läromedelsserie som följer Lgr22.
Matte Direkt Borgen upplaga 2 är reviderad och anpassad till Lgr11. Innehållet har flyttats om och förändrats utifrån Lgr11. Några av förändringarna är att det i varje kapitel introduceras matteord och att miniräknaruppgifterna ligger integrerade i kapitlen. Serien består av två elevböcker per läsår, en för höstterminen och en för vårterminen. Till varje bok finns en lärarhandledning med metodiska tips, arbetsblad och prov. Dessutom finns det läxböcker, träningshäften och fördjupningsböcker.
9789152308974 -
Psykoterapi och psykodynamisk vetenskap; Andr...
Inbunden bok.
Nyskick. NoK, 1993, 384 s., 2:a utg., 2:a tryckn., övers. av Lars-Gunnar Lundh
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127027414
- Titel
- Psykoterapi och psykodynamisk vetenskap
- Författare
- David H Malan
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1990
- Omfång
- 384 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 616 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Översättning Lars-Gunnar Lundh
9127027414 -
Det osynliga barnet och andra berättelser
Inbunden bok.
Nära nyskick. Gebers, 1969, 166 (2) s., ny upplaga (1:a 1962), inb. dek. förlagsband; ill. av förf.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn