Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 59 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.

Förlagsfakta

ISBN
9789139111764
Titel
Skolledarskap : om att leda förskolans och skolans utvecklingsarbete
Författare
Stephan Rapp - Kenny Andersson - Peter Skoglund - Ann-Kathrin Hedberg - Monika Andersson - Bengt-Åke Gustafsson - Katarina Ståhlkrantz - Erik Wargren
Förlag
Norstedts Juridik AB
Utgivningsår
2011
Omfång
257 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
160 x 240 mm
Vikt
453 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Utbildningen inom skolväsendet ska vara likvärdig inom varje skolform och inom fritidshemmet oavsett var i landet den anordnas. Det slår skollagen fast! Trots detta och trots att alla som arbetar i förskolan och skolan ser strävan mot likvärdighet som självklart, finns skillnader mellan såväl förskolor som skolor. En av dem som har störst möjlighet att påverka utbildningens innehåll och därmed likvärdigheten är förskolans chef och skolans rektor. I Skolledarskap diskuteras uppdraget för förskolechefen och rektorn utifrån ett antal perspektiv. I syfte att öka förståelsen för dagens ledaruppdrag ges inledningsvis en kort historisk tillbakablick. Därefter diskuteras bl.a. ledaren som myndighetsutövare, vad skolans kultur kan medföra och hur mål och resultatstyrning och administrativa rutiner kan inverka på verksamheten. I boken visas också konkreta exempel på hur ett systematiskt kvalitetsarbete kan utformas. Avslutningsvis ges några utblickar som kan komma att få betydelse för framtidens förskola och skola. I boken medverkar åtta författare, samtliga med särskild sakkunskap inom sina områden. Boken vänder sig till alla som arbetar i skolan och till dem som är förtroendevalda till att styra skolan. Den är lämplig att använda i olika utvecklingsarbeten och är också tänkt att utgöra ett värdefullt inslag i skolledarutbildningar, inte minst då i det statliga rektorsprogrammet tredje del, ”Skolledarskap”. Arbetet har utförts under redaktion av Stephan Rapp, docent i pedagogik och utbildningsdirektör i Jönköpings kommun. Övriga författare är verksamma inom förskola och skola och/eller är lärare inom högskola och universitet.