Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv

Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2008. 257 sidor.

Gott skick. Hanteringsspår samt skavda hörn och kanter på omslaget. Läsveck på ryggen. Färgöverstrykningar på några enstaka ställen i boken. I övrigt fin inlaga. [rum 2]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144023595
Titel
Det gränslösa språkrummet - Om barns tal- och skriftspråk i didaktiskt perspektiv
Författare
Rigmor Lindö
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2002
Omfång
257 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
400 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Hur kan barn och unga utveckla ett rikt språk och en god kommunikativ kompetens? Det är utgångspunkten för denna bok där författaren argumenterar för att skolan ska närma sig hemmets och förskolans informella läromiljöer. När klassrummen öppnas mot världen kan eleverna ta steget ut i ett gränslöst språkrum. Barn utvecklar såväl talspråk som skriftspråk i en meningsskapande social samvaro. Pedagogens främsta uppgift är därför att stödja, bekräfta och vidareutveckla elevernas erfarenheter, tankar och strategier, vilket innebär att undervisningens innehåll styrs av barnens genuina frågor.
Utifrån didaktiska teorier som speglas via styrdokument och forskningbelyses olika perspektiv på språk och lärande. Bokens röda tråd bärs upp av synsättet ”whole language”, ett förhållningssätt som formar en didaktisk bas för alla lärare. I boken presenteras LTG, processorienterad skrivning, tematiskt och problembaserat lärande, litteraturen som livskunskap och informations- och kommunikationsteknologin som lärandets redskap. Författaren lyfter fram språkutvecklande arbetssätt som
är ålders- och ämnesintegrerade.
Boken vänder sig i första hand till såväl blivande som erfarna pedagoger som arbetar med barn i åldrarna 6–12 år.
Andra upplagan