Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter

Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 224 sidor.

Nära nyskick. Inga understrykningar eller dylikt. Några få sidor är ytterst lite vikta. Skickas snabbt.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144038834
Titel
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Författare
Lindö, Rigmor
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2005
Omfång
224 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
Vikt
336 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Hur planeras och genomförs en undervisning som stimulerar alla barn att utvecklas till reflekterande läsare och skribenter? Den här boken lyfter fram litteraturens och textsamtalets möjligheter att både spegla barnens erfarenheter och vara språngbräda för deras tal-, läs- och skrivutveckling. Den gemensamma läsningen är extra betydelsefull för de barn som ännu inte läser böcker på egen hand. För att skapa läslust och utveckla läsförståelse är det viktigt att låta barnen så tidigt som möjligt få möta nyansrika berättelser från olika tider och kulturer. Genom att få ta del av andra världar får barnen näring till sin identitetsutveckling. Bokens titel, Den meningsfulla språkväven, tar sin utgångspunkt i det latinska ordet textum som betyder vävnad, sammanfogning. Utifrån en gemensam textupplevelse väver barnen under lärarens ledning samman sina tankar kring de stora livsfrågorna. Författaren lägger särskild vikt vid berättande, gemensam läsning, litteratursamtal och reflekterande skrivning för barn i åldrarna 5–12 år. Boken riktar sig därför främst till blivande och verksamma pedagoger i förskolan och grundskolans tidigare år.