Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Bildval i alfabetiseringsundervisning - en fråga om synsätt

Bildval i alfabetiseringsundervisning - en fråga om synsätt

Häftad bok. Göteborgs universitet, Institutet för svenska som andraspråk. 2007.

Nära nyskick. Format 20,5 x 15 cm Vikt 315 g.
Häftad bok med mjuka pärmar med TVÅ tillhörande häften, sv/v illustrerad med tabeller, figurer och foton. En akademisk licentiatavhandling av Qarin Franker vid Göteborgs universitet. Licentiatavhandlingen innehåller: 1) Bildval i alfabetiseringsundervisning - en fråga om synsätt. 137 sidor, tryckt 2007, ISSN 1403-1353. Rapport om svenska som andraspråk (rosa) nr 9. 2) Att utveckla litteracitet i vuxen ålder - om alfabetisering i en tvåspråkig kontext. K. Hyltenstam & I. Lindberg (red.) Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle, Studentlitteratur, 34 sidor 2004. 3) Sammanfattning, Alfabetiseringsundervisning med särskilt fokus på lärares bildval. Licentiatavhandling i svenska som andraspråk, 16 sidor, 2007.
Ur baksidestexten: Alfabetiseringslärare arbetar tillsammans med deltagare som ännu inte tillägnat sig grundläggande läs- och skrivfärdigheter och som ofta även har en begränsad muntlig färdighet på svenska. I den undervisningssituationen kan det kännas extra nödvändigt att använda bilder för att kunna kommunicera. Att välja lämpliga bilder blir en lika angelägen uppgift som att välja lämpliga texter och det är viktigt att bilderna stimulerar och utmanar deltagarna såväl kognitivt och språkligt som kulturellt och personligt. Rapporten redogör inledningsvis för forskning om bildtolkning, koder och konventioner och hur bilder behandlas i läromedel och undervisning. Huvuddelen av rapporten redovisar en studie som visar i vilken omfattning bilder förekommer i alfabetiseringsundervisningen och vilka olika typer bilder det är frågan om. Analysen av vilka bildrelaterade och inlärarrelaterade faktorer lärarna tar hänsyn till när de gör sina val visar att deltagarnas förmåga att uppfatta bilder många gånger undervärderas. Detta riskerar leda till en icke avsedd infantilisering och en andrafiering av deltagarna. Studien ingår i forskningsprojektet "Lågutbildade invandrare och analfabeters möte med text och bild - språkliga och kulturella aspekter på delaktighet och demokrati."
// Initialer finns på de två häftenas främre pärmar, inga andra anteckningar. Bilden avser den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN för beställning av flera av mina böcker samtidigt. [0131]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish