Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Konstföretaget : mellan spektakelkultur och kulturspektakel

Konstföretaget : mellan spektakelkultur och kulturspektakel

Häftade böcker. Bokförlaget Korpen. 1 uppl. 1998. 269 sidor.

Inom företagsekonomi och management talar man alltmer om att estetik, konst och kultur kan vara en bas för företagandet, i lika hög grad som teknologi och naturvetenskap. Till exempel när det gäller att skapa nya produkter och verksamheter. Konsten kan visa vägen både internt (organisation, företagsledning och produktutveckling) och externt (design, reklam och marknadsföring). Men hur tillverkar man egentligen konst? Vad skiljer konst från annan produktion? Vad kännetecknar ett konstföretag?

Det är sådana frågor Pierre Guillet de Monthoux vill ge oss svar på i denna bok. Med hjälp av reflektion och konkreta studier av praktiskt konstverkande, hämtade från teaterföretagande under två sekler i tre europeiska länder, från Richard Wagners Bayreuthprojekt, över Volksbühne i Berlin och Stockholms stadsteater, till det moderna konstföretagandets Messias Robert Wilson.

Pierre Guillet de Monthoux är professor em i allmän företagsekonomi vid Stockholms universitet och har varit verksam vid bl a Copenhagen Business School och gästprofessor vid en lång rad universitet.

Konstföretaget är den sjätte fristående delen kring företagets handlingsfilosofi. De övriga volymerna är:

Handling och existens (1978),

Doktor Kant och den oekonomiska rationaliseringen (1981),

Läran om företaget, (1983),

Läran om penningen (1987)

Det sublimas konstnärliga ledning (1993).

Förlagsfakta

ISBN
9789173744409
Titel
Konstföretaget : mellan spektakelkultur och kulturspektakel
Författare
Guillet de Monthoux, Pierre
Förlag
Bokförlaget Korpen
Utgivningsår
1998
Omfång
269 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
142 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
Vikt
425 g
Språk
Svenska