-
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9137127136
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9137127136 -
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9137127136
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9137127136 -
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Fin bok
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9137127136
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9137127136 -
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789137127132
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9789137127132 -
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Fint och välbevarat exemplar. Boken är hanterad med största varsamhet.
Fint vinrött linneband. Stort format. Rikligt illustrerad med foton i både svartvitt och färg.
Ett litet tryckmärke av något vasstpå baksidan pärmen och skyddsomslaget. För är boken läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9137127136
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9137127136 -
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 + [1] sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Boken har bruks och lagerspår, främst på omslaget. Inlagan i nära nyskick. Rikt illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9137127136
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9137127136 -
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 1:a uppl. 2005. 191 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Fin bok om bilar och dess kända märken och utveckling
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9137127136
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 1:a 9137127136 -
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Från "århundradets uppfinning" 1886 till stadsjeepar, via löpande bandet, folkbilen och oljekris.
Fint skick, mkt liten skada på skyddsomslagets överkant. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9137127136
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9137127136 -
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. En mindre reva i skyddsomslagets övre del (se bild).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9137127136
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9137127136 -
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9137127136
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9137127136 -
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9137127136
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9137127136 -
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789137127132
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9789137127132 -
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Design, historik& nostalgi
Forum förl Inb. Helklotbnd. 4:o med omsl nyskick 2005 192s
Isbn 9789137127132
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789137127132
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9789137127132 -
Bilens århundrade : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Så fint och välbevarat exemplar. Boken är hanterad med största aktsamhet.
Fint vinrött linneband.
En helt perfekt present till den bilintresserade!
Hylla Stor15 (gamla 777) … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9137127136
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9137127136 -
Bilens århundrade design, historik & nostalgi
Inbunden bok.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Forum. 2005. 191 s. 24 x 29,5cm. Rikt illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789137127132
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
9789137127132 -
BILENS ÅRHUNDRADE : Design, historik & nostal...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2005. 191 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9137127136
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
Bokförlaget Forum 9137127136 -
Bilens århundrade - Design,historik & nostalg...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. Första uppl. andra tryckningen 2007. 192 s. Inbunden. 30x24,5cm. 1250 gram.
Nära nyskick. Skyddsomslag finns i nära nyskick. Porto tikommer med Kr 39:- [Hylla:Motor].
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9137127136
- Titel
- Bilens århundrade : Design, historik & nostalgi
- Författare
- Elg, Per-Börje
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 191 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 245 x 298 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1241 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den moderna bilen som idag är en självklar del av vår värld har en växlingsrik och intressant historia. Den första bilen kom till Sverige på sommaren 1891 då den visades upp på en lantbruksutställning i Göteborg. Strax efter förra sekelskiftet, år 1905, fanns det cirka 200 bilar i Sverige varav 150 rullade i Stockholm. Redan då hade bilen börjat finna sin form med motorn fram, växellådan i mitten och drivning på bakhjulen. De första bilarna hade hantverksmässigt tillverkade karosser men med massfabrikationen och det löpande bandet kom en ny tid. I mitten av trettiotalet, då funktionalism och strömlinjeform präglade tidsandan, kom formgivaren in i bilden. Efter andra världskriget, då det fanns 50 000 bilar i Sverige, har bilismens utveckling accelererat så att bilen blivit var mans transportmedel och ägodel. Här får vi en bildspäckad kavalkad av hela denna växlingsrika utveckling från pionjärtidens automobiler till fyrtiotalets dollargrin, femtiotalets folkbilar, rekordåren på sextiotalet, sjuttiotalets oljekris och fram till vår tids motsättning mellan miljömedvetenhet och stadsjeepslyx. Här presenteras alla de kända modellerna och bilmärkena som T-Ford och Volkswagen, men också exklusiva och ovanliga modeller som Bugatti och Cord och klassiker som femtiotalets Cadillac eller Ford Fairlane Crown Victoria Skyliner... Även bussar och lastbilar från förr skymtar fram i denna bilhistoria. I boken skildras förutom de många olika modellerna från stora och små bilproducenter runt om i världen också de bilar som tillverkats här i Sverige. Boken är illustrerad med hundratals gamla och nytagna foton, reklambilder och teckningar. Här finns också faktarutor med bilpriser och försäljningssiffror.Per-Börje Elg samlade redan som barn bilbroschyrer och som tonåring drömde han om att få jobba med bilar och bilreklam. Efter att ha utbildat sig och arbetat som teckningslärare började han på Saabs reklamavdelning och var i många år bl.a. ansvarig för produktionen av Saabs försäljningsbroschyrer som gjordes på upp till 32 olika språk. Sedan 1975 är han redaktör för Motorhistoriskt Magasin som utges av Motorhistoriska Sällskapet, och är nu även redaktör för M.G. Bulletinen. Förutom att skriva bilhistoriska artiklar åt olika tidningar fotograferar han också bilar och svarar för layout.
9137127136 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn