-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9781847882646
- Titel
- Beautiful thing - an introduction to design
- Författare
- Clay, Robert
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 214 sidor
- Bandtyp
- Hbk
- Språk
- English
9781847882646 -
Electronic music and sound design - theory an...
Häftad bok. ConTempoNet. 1 uppl. 2014. 710 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9788890548444
- Titel
- Electronic music and sound design - theory and practice with Max and MSP
- Författare
- Cipriani, Alessandro
- Förlag
- ConTempoNet
- Utgivningsår
- 2014
- Språk
- English
ConTempoNet 1 9788890548444 -
Skydda dina idéer - patent, varumärken, desig...
Inbunden bok. Liber. 1 uppl. 2009. 184 sidor.
Nyskick. Oläst exemplar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170053375
- Titel
- Skydda dina idéer - patent, varumärken, design, upphovsrätt och piratkopiering
- Författare
- Lindgren (red.), Anders
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Immaterialrätten behandlar lagar kring patent, varumärken, design, upphovsrätt och piratkopiering. I denna lättillgängliga handbok förklaras lagarna så att du som företagare, artist, uppfinnare eller marknadsförare kan skydda dina idéer på bästa sätt.
Vilka är ett företags tillgångar? Från att tidigare ha varit maskiner, inventarier och andra materiella tillgångar är det idag idéer och det så kallade intellektuella kapitalet som utgör ett företags värde. En medarbetare på Google värderades av börsen år 2007 till 22 miljoner dollar medan en montör på Fords fabrik i Detroit var värd 73 tusen dollar.
Läs mer
Denna snabba förändring av vad som är de verkliga tillgångarna i ett företag har samtidigt blottat bristen på kunskap om hur man skyddar sina idéer. Kassaskåp, gallergrindar och övervaknings-kameror hjälper till att skydda de materiella tillgångarna. Men hur skyddar man bäst de tillgångar som uppenbarligen är de mest värdefulla?
Kunskaper i dessa frågor är viktiga inte enbart för uppfinnare, konstruktörer och utvecklingsavdelningar. De kommer också att bli alltmer angelägna för bland annat chefer på alla nivåer, ekonomer, jurister, marknadsförare, projektledare. Framför allt blir exploateringen och kommersialiseringen av det intellektuella kapitalet allt viktigare i strategier och affärsplaner.
Boken, som är skriven av medarbetare inom BRANN AB, behandlar bland annat patent, varumärken, design, upphovsrätt, piratkopiering och kommersiella avtal. Den tar upp frågor som: Varför och när ska man söka patent? Vilken information kan man få av patent och patentansökningar? Hur skriver man ett kommersiellt avtal? Hur skyddar man sin egen och när kränker man en annans upphovsrätt? Vad är produktplagiering och piratkopiering?
Om författarna
Anders Lindgren (red.) är patentkonsult och har arbetat med patent sedan 1984.
Liber 1 9789170053375 -
IKEA : design och identitet
Häftad bok. Bokförlaget Arena. 1 uppl. 2009. 255 sidor.
Nyskick. Oläst exemplar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178433131
- Titel
- IKEA : design och identitet
- Författare
- Eva Atle Bjarnestam
- Förlag
- Bokförlaget Arena
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 255 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 210 x 260 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 951 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- IKEA:s kataloger är som fotoalbum av det svenska hemmet. Här speglas samtiden i allt från 70-talets bruna manchestersoffor och lackade furuköksbord till dagens moderna design i PS-kollektionen av högsta internationella klass. Det är retro, nostalgi, nutid och framtidsvision. Men vad ligger bakom ett så starkt koncept att man fått möblera snart sagt varenda svenskt hem sedan årtionden tillbaka? Hur skapades dessa osannolikt framgångsrika basmöbler och hur har utvecklingen sett ut fram till dagens målmedvetna stilbildning?
Ikea design och identitet är en personlig skildring av ansiktena och idéerna bakom Sveriges mest kända produkter. Författaren belyser IKEA:s roll i uppbyggnaden av det svenska folkhemmet och utvecklingen från småskaligt postorderföretag till dagens multinationella verksamhet med 260 varuhus världen över. Läsaren får också en initierad historiebeskrivning över IKEA:s utveckling till föregångare inom möbeldesign kompletterad med ett omfattande register över formgivarna som arbetat för IKEA genom åren med namn som Sigvard Bernadotte, Dan Ihreborn och Verner Panton jämsides med relativt anonyma formgivare. Boken innehåller också intervjuer med ett antal av dagens mest framträdande designer samt ett urval av de berömda reklamkampanjerna som för alltid gav IKEA en plats i reklamhistorien. Allt generöst illustrerat med bilder från IKEA:s välfyllda arkiv. En djupdykning in i designhistorien hos ett företag som för alltid präglat vår svenska folksjäl!
Bokförlaget Arena 1 9789178433131 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789163396489
- Titel
- Kort avhandling om design
- Författare
- Vial, Stéphane - Svensson, Pär
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
9789163396489 -
Design i fokus för produktutveckling - Varför...
Inbunden bok. Liber. 1 uppl. 2003. 168 sidor.
Nyskick. Lätt kantstötta hörn- i övrigt nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147065356
- Titel
- Design i fokus för produktutveckling - Varför ser saker ut som de gör?
- Författare
- Österlin, Kenneth
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 527 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det som avgör en produkts utformning? Vilka faktorer påverkar designarbetet? Ambitionen i den här boken är att täcka in hela bredden av faktorer och metoder inom design.
Läs mer
Bokens huvudavsnitt är produktsemantik, ergonomi, produktutveckling, marknadsföring och tillverkningsteknik. Den tar också upp designern och arbetsplaneringen, designhistoria, administration av designarbetet och immaterialrätt. Frågor och praktiska övningar. Boken är rikt illustrerad.
Hedersomnämnande - Årets Marknadsföringsbok 2004 av Sveriges Marknadsförbund.
Om författarna
Kenneth Österlin har mer än 30 års yrkeserfarenhet som konsulterande industridesigner inom ett brett fält av branscher och som föreläsare på högskolor.
Liber 1 9789147065356 -
1900-2002 : svensk form - internationell desi...
Inbunden bok. Bokförlaget DN. 2002. 240 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Oläst exenplar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9175884208
- Titel
- 1900-2002 : svensk form - internationell design
- Författare
- Hedqvist, Hedvig
- Förlag
- Bokförlaget DN
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 207 x 251 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 1118 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hedvig Hedqvist, en av våra främsta designskribenter, skriver svensk designhistoria i ett internationellt perspektiv. På ett personligt och åskådligt sätt belyser hon varje årtionde under 1900-talet. Man mår bättre, blir vänligare och gladare, i fall man i sitt hem möter vackra former och färger på de ting, med vilka man omgiver sig. Så skriver Ellen Key 1904 i boken Skönhet för alla. Ellen Keys tankar om skönhet i hemmen leder i början av förra seklet fram till en strävan efter vackrare vardagsvara och i slutet av seklet blir det IKEA:s affärsidé. Via förmedlingsbyråer knyts konstnärer till industrin och svensk glaskonst inleder sin storhetstid. Till Liljevalchs Hemutställning 1917 engageras unga arkitekter och formgivare och drar stor publik. Swedish grace blir ett begrepp efter att svensk arkitektur och formgivning slagit igenom i Paris och New York på 1920-talet. Funktionalismens rationella bostadsideal får sitt genombrott i Tyskland och influerar även programmet för Stockholmsutställningen 1930. Bauhausskolans förkärlek för glas, stål och betong åtföljs sedan av mjukare linjer och ljust trä. Under 1940-talet, i skuggan av kriget, lanseras Stringhyllan, och i Småland startar det lilla handelsföretaget IKEA. Hälsingborgsutställningen, H55, blir en solig designfest 1950-talets stora händelse. Organiska, skulpturala former och interiörer med långa raka linjer är tidstypiskt. Byggboom på 1960-talet. Moderniseringen sveper fram; gamla hus rivs för att ge plats åt varuhus och parkeringsplatser. Familjeekonomin tillåter tv, tvättmaskin och bil. 1970-talet är gröna vågens decennium; furumöbler, rutiga och randiga bomullstyger och drömmen om det lyckliga familjelivet på landet. Nu myntas även begreppet high tech som avser en rationell och saklig design för effektiva arbetsmiljöer, utan anspråk på att vara insmickrande. Postmodernism och betongestetik under 1980-talet den gränsöverskridande kreativitetens årtionde. Design av känd designer blir köpargument för allt fler konsumenter. Design har blivit en maktfaktor att räkna med, säger den italienske Memphisarkitekten Ettore Sottsass. 1990-talet präglas av mer återhållsamma uttryck. Minimalism ersätter de yviga gesterna från 1980-talet. I Sverige lyfter vi fram arvet från 1700-talet.
Bokförlaget DN 9175884208 -
Moderna möbler : design under 150 år = Moder...
Inbunden bok. H. F. Ullman Publishing. 2013. 719 sidor.
Nyskick. Oläst exemplar. Vikt 2,2 kg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9783848000548
- Titel
- Moderna möbler : design under 150 år
- Förlag
- H. F. Ullman Publishing
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 719 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 200 x 248 mm Ryggbredd 48 mm
- Vikt
- 2302 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Moderna möbler börjar med de senaste trenderna från 2011 och presenterar på över 700 sidor de viktigaste tendeserna och höjdpunkterna inom möbeldesignen under de senaste 150 åren. Enskilda glansnummer ställs i fokus, från högaktuella möbler av unga designer, ända tillbaka till den berömda stolen "Freischwinger", men även spånskivan, tärdgårdsstolen "Monoblock" och hyllan "Billy" behandlas, föremål som visserligen inte uppfattas som design, men som ändå påtagligt påverkat vår boendemiljö.
Pregnanta, förklarande texter om de avbildade designobjekten samt av experter författade exkurser rörande utvalda teman och stilriktningar avrundar innehållet i denna rikt illustrerade, mönstergilla bok.
Ytterligare översättare: Björklund, Olle
Ytterligare översättare: Ramsing, Jens
Ytterligare översättare: Isselbächer, Stephan
Ytterligare översättare: Kilpeläinen, Tapani
Ytterligare översättare: Virta, Tuulikki
H. F. Ullman Publishing 9783848000548 -
Basic exercises in graphic design : Grundövni...
Häftad bok. 2010. 144 sidor.
Nära nyskick. Mjukhäftad med invikta flikpärmar. Mindre fläck på omslag - i övrigt mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197870504
- Titel
- Basic exercises in graphic design : Grundövningar i grafisk formgivning
- Författare
- Altmann, Christian
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
9789197870504 -
Digital typography : an introduction to type...
Inbunden bok. : Addison-Wesley Pub. 1988. 340 sidor.
Nära nyskick. Understrykningar förekommer - i övrigt ett mycket fint exemplar. Bok kan även hämtas på Södermalm, Stockholm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0201176335
- Titel
- Digital typography : an introduction to type and composition for computer system design
- Författare
- Rubinstein, Richard
- Förlag
- Reading, Mass. : Addison-Wesley Pub. Co
- Språk
- English
: Addison-Wesley Pub 0201176335 -
Libraries : a briefing and design guide
Inbunden bok. Architectural Press,. 1985. 182 sidor.
Nära nyskick. Mycket fint exemplar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0851397654
- Titel
- Libraries : a briefing and design guide
- Författare
- Konya, Allan
- Utgivningsår
- 2020
- Språk
- English
Architectural Press, 0851397654 -
Möten kring design : om relationer mellan des...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2008. 261 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144034898
- Titel
- Möten kring design : om relationer mellan design, teknik och marknadsföring
- Författare
- Ulla Johansson - Lisbeth Svengren Holm
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 261 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design har stor betydelse för den svenska industrins konkurrenskraft. Designprocessens kreativa aspekter kan bidra till innovativa produkter. Designens estetiska dimensioner bidrar till företagens kommunikationsprocesser (varumärke och identitet). För att möjligheterna ska realiseras krävs emellertid att företagen förmår organisera designfunktionen effektivt, vare sig den är intern eller extern. Detta är - minst sagt - varken självklart eller enkelt.
I Möten kring design redovisas fem fallstudier från framgångsrika svenska företag (Pergo, SKF, Swepac, BabyBjörn och Berifors/Stoneridge). Boken visar tydligt hur svårt det är att få till stånd ett utvecklande och bra samarbete mellan designer, tekniker och marknadsförare. Inte ens när ledningen deklarerat att design är strategiskt viktigt är det självklart att designen får en framträdande roll. Boken visar också fall när företagsledningen är övertygad om designens roll och mötet mellan design, marknadsföring och teknik integreras så att dessa möten bidrar till företagets framgång. Det finns många olika erfarenheter att hämta från de studier som boken bygger på.
Boken är lämplig som kurslitteratur inom ekonomiska, tekniska och design management-orienterade ämnen. Den vänder sig också till personer som arbetar praktiskt med design och produktutveckling liksom till forskare inom ämnet.
"Diskussionen om design har länge varit i behov av intressanta och väldokumenterade exempel som visar att design inte bara är en fråga för designers utan griper in i företagens hela strategiska tänkande."
Peter Ullmark, professor på Chalmers Arkitektur och på Högskolan för Design och Konsthantverk, Göteborgs universitet, samt föreståndare för den nationella designforskarskolan som är förlagd till KTH.
Studentlitteratur 1 9789144034898 -
Bauhaus Archive Berlin : museum of design : t...
Häftad bok. Bauhaus Archive Berlin . 2004. 2000 sidor.
Nyskick. Mjukhäftad med invikta flikpärmar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 3930929104
- Titel
- Bauhaus Archive Berlin : museum of design : the collection
- Författare
- Droste, Magdalena - Moortgat, Elisabeth - Scrima, Andrea - Carpenter, Richard - Adkins, Helen
- Förlag
- Berlin : Bauhaus Archive Berlin : Museumspädagogischer Dienst
- Utgivningsår
- 2004
- Språk
- English
Bauhaus Archive Berlin 3930929104 -
Formernas liv i designföretaget : om design o...
Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet, 2009, 311 sid. Nyskick, oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171558459
- Titel
- Formernas liv i designföretaget : om design och design management som konst
- Författare
- Digerfeldt-Månsson, Theresa - Stockholms universitet. Företagsekonomiska institutionen
- Förlag
- Stockholm : Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet
- Utgivningsår
- 2009
- Språk
- Svenska
9789171558459 -
Formens frigörelse. Konsthantverk och design...
Häftad bok.
Arvinius förlag, 2010. 373 sid. Häftad. illustr. I nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Design att leva med
Carlsson | Utg. 2007. | Häftad. | 136 s. | förlagsny, oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173310178
- Titel
- Design att leva med
- Författare
- Per Mollerup
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 123 x 205 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 252 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design handlar inte bara om att utforma bruksföremål på ett praktiskt och användbart sätt, det handlar också om psykiska och sociala behov. Vi nöjer oss inte med det nyttiga, vi vill även ha det behagliga. Per Mollerup låter här text och bild samspela på ett effektivt sätt. Med slagkraftiga texter och instruktiva bilder roar, provocerar och tvingar han läsaren att reagera och fundera.
Och föremål är inte oskyldiga, de gör något med oss. Med design skapar vi en värld som i sin tur formar oss.
Per Mollerup, född 1942, är dansk designer, en av de främsta i Norden. 1995 disputerade han med en avhandling om firmamärken, Marks of Excellence, som också finns utgiven i bearbetad form på brittiskt förlag.
9789173310178 -
Design att leva med
| Carlsson | Utg. 2007. Ej o.u. | Häftad. | 136 s. | fläckar på omslag, inlagan nyskick, oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173310178
- Titel
- Design att leva med
- Författare
- Per Mollerup
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 123 x 205 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 252 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design handlar inte bara om att utforma bruksföremål på ett praktiskt och användbart sätt, det handlar också om psykiska och sociala behov. Vi nöjer oss inte med det nyttiga, vi vill även ha det behagliga. Per Mollerup låter här text och bild samspela på ett effektivt sätt. Med slagkraftiga texter och instruktiva bilder roar, provocerar och tvingar han läsaren att reagera och fundera.
Och föremål är inte oskyldiga, de gör något med oss. Med design skapar vi en värld som i sin tur formar oss.
Per Mollerup, född 1942, är dansk designer, en av de främsta i Norden. 1995 disputerade han med en avhandling om firmamärken, Marks of Excellence, som också finns utgiven i bearbetad form på brittiskt förlag.
9789173310178 -
50 years of american automobile design 1930-1...
Nesbitt, Dick
Inbunden bok med skyddsomslag, 1985, 64 sidor, rikligt illustrerad, exlibris, mkt gott skick.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn