Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Pedagog i en förändrad tid - - om grupphandledning och relationer i skolan

Pedagog i en förändrad tid - - om grupphandledning och relationer i skolan

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 138 sidor.

Gott skick. Ytterst få anteckningar/understrykningar i blyerts. Kantstött.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9144041292
Titel
Pedagog i en förändrad tid - - om grupphandledning och relationer i skolan
Författare
Normell, Margareta
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2002
Omfång
138 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
200 g
Språk
Svenska
Baksidestext
När skolan diskuteras handlar det nästan alltid om eleverna. Den här boken sätter pedagogerna i fokus och beskriver arbetet med att upprätthålla ett professionellt förhållningssätt i en krävande yrkesroll. De förändringsprocesser som nu äger rum i samhället har genomgripande konsekvenser för alla som arbetar i skolan. När skolan inte längre är ensam om att förvalta och föra vidare kunskap och när det inte längre finns något samförstånd kring vad som bör föras vidare, t.ex. ett gemensamt kulturarv, går den traditionella lärarrollens auktoritet inte längre att upprätthålla. I dag är det i större utsträckning läraren som person som är viktig och hans/hennes förmåga att skapa meningsfulla relationer till eleverna. Pedagogernas önskemål om att på arbetstid kunna reflektera över det som händer i mötet med eleverna och deras föräldrar har på senare år hörsammats och allt fler erbjuds nu grupphandledning.

I boken beskriver författaren hur grupphandledning går till och läsaren får ”sitta med” och höra vad som sägs och se hur olika ärenden behandlas. Handledarens roll beskrivs också, samt vad som krävs för den som vill gå vidare i sitt yrkesliv och utbilda sig till handledare. Framställningen är konkret och lättläst utan att förenkla komplexa och ibland svåråtkomliga sammanhang. Boken vänder sig till alla som har pedagogiska uppgifter i skolan samt till dem som utbildar sig till handledare.