Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att bli lärare i ett nytt skollandskap - Identitet och utbildning

Att bli lärare i ett nytt skollandskap - Identitet och utbildning

Häftad bok.

Mycket gott skick. Arkiv, 2012. 136 s. Limhäftad. Mycket bra skick. Recensionsstämpel.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789179242411
Titel
Att bli lärare i ett nytt skollandskap : identitet och utbildning
Författare
Nilsson Lindström, Margareta
Förlag
Arkiv förlag/A-Z förlag
Utgivningsår
2012
Omfång
135 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
140 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
Vikt
200 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Lärarnas utbildning och yrkeskunnande är starkt omdebatterade i svensk utbildningspolitik.
Avgörande förändringar har genomförts på skolans område under de senaste decennierna. Skolan har kommunaliserats, mål- och resultatstyrning har införts, skolan har marknadiserats. Därtill genomgår lärarutbildningen ständiga reformer.
Margareta Nilsson Lindström har studerat lärarutbildningen vid universitetet i Växjö och iakttagit hur studenterna formar sin läraridentitet. Hon har följt grundskollärarstudenter genom deras utbildning och också mött nyblivna lärare.
Hos de blivande lärarna framträdde tre olika idealbilder av skolan: byskolan, förortsskolan och skolan på marknaden. Dessa bilder, som är starkt präglade av studenternas olika bakgrunder, begränsar lärarstudenternas och de nyblivna lärarnas möjligheter att orientera sig i dagens skollandskap.
Margareta Nilsson Lindström är verksam vid sociologiska institutionen vid Lunds universitet. Hon var 2007--2009 knuten till Linnéuniversitet i Växjö som utbildningsvetenskaplig forskare.