Åldersblandade klasser - Lärares föreställningar och elevers erfarenheter
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 167 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår samt aningen skavda hörn och kanter. Universitetsstämpel på inlagans första blad samt på pärmens insida längst bak i boken. Fin inlaga. [rum 2]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144028571
- Titel
- Åldersblandade klasser
- Författare
- Monika Vinterek
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 247 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilken vetenskaplig kunskap ligger till grund för införandet av åldersblandade klasser i Sverige? Vad får lärarstuderande lära sig om åldersblandning? Detta är frågor som bör ställas mot bakgrund av att fler än vart fjärde barn går i en åldersblandad grupp de första fem skolåren.
I denna bok behandlas åldersblandning i ett historiskt perspektiv. Den tar upp tidigare svensk forskning inom området, lärares argument för och emot åldersblandning samt elevers egna erfarenheter av att gå i en åldersblandad klass. Boken vill öka förståelsen för hur det kan komma sig att åldersblandade klasser blivit ett så starkt formspråk inom dagens svenska skola.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se