Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Byt motor i båten

Byt motor i båten

Häftade böcker. Columbus Förlag. 2008. 142 sidor.

Byt motor i båten
Kommande bok i serien Båtägarens handböcker

Svenska fritidsbåtar blir allt äldre. Under tillverkningsboomen under 1970-1980-talen producerades tiotusentals båtar som nu börjar närma sig 25-30 år. En hel del av dem har en inombordsmotor som redan har eller snart närmar sig slutet av sin praktiska livslängd. Många kan ibland bete sig lynnigt med olika svårdiagnosticerade problem. I värsta fall kan en krånglande motor förstöra en semester eller sätta båt och besättning i sjönöd.

Byt motor i båten är en i högsta grad praktisk bok som inriktar sig på hur du sätter in en ny motor. I flera steg för steg-projekt med färgbilder och illustrationer visar författaren hur man byter motor och ersätter gammal utrustning som bränsletankar, axel, propeller och avgassystem.

Bokens författare Micke Westin, båtjournalist och tidigare chefredaktör på tidningen Praktiskt Båtägande, visar hur man på bästa sätt själv kan byta sin inombordsmotor. Micke är själv en vanlig båtägare utan särskilda tekniska förkunskaper och det är första gången han jobbar med motorer.
Motorbytet i boken är från en 27-fots segelbåt. Båten får en trecylindrig inombordsmotor som ersättning för den drygt trettio år gamla encylindaren som börjat uppvisa en del karakteristiska ålderssymptom.

Utdrag ur boken

Att lyfta ur den gamla motorn gör man bäst (upptäckte jag senare) medan den fortfarande ligger i vattnet med mastkranen eller något liknande. På vår båtklubb är det så trångt mellan båtarna att inga bilar eller någonting med en kran på kan komma i närheten när båten väl är på land. Alltså återstod att hitta en lösning där andra lyftmetoder användes.
Jag började med att köpa ett enkelt lyftblock för en femhundring som skulle klara lyfta ett ton. Att lyfta loss motorn från tassarna och in på durken mitt i båten var inte svårt på Rabalder. Jag kunde utnyttja det faktum att en kraftig fururegel kunde placeras i luckramen till ruffluckan och på så vis lyfta motorn bit för bit.
För att sedan få ut motorn ur båten testade jag flera lösningar, där stålbalkar och rullvagnar till teaterridåer utreddes och förkastades. Till slut blev det metallrören i takåsen till båthuset ¬ ordentligt stöttat med träreglar lösningen. Vi flyttade motorn bit för bit och riggade sedan om för att flytta motorn en halvmeter till. Här var det skönt med hjälp från min farbror Janne.
Det svåraste momentet blev att lyfta ner motorn till träpallen på marken. Takåsens höjd tillät oss inte att lyfta motorn över akterpulpit, så den var vi tvungna att skruva och såga loss först. Sedan räckte inte kedjespelet ända ner utan vi mellanlandade motorn på ett bord. Där kunde vi förlänga upphängningen.
En Yanmar YSE12 väger knappt 140 kg, men det är en oformlig klump att förflytta. Mitt tips är att det lönar sig att tänka till innan hur man ska lösa lyftet, så att det fungerar så smidigt som möjligt.

Upprensningen
När motorrummet var utplockat på själva motorn och annan gammal utrustning, kunde jag börja rengöra det inför ommålningen. Först med högtryckstvätt för att få loss alla större lösa bitar, sedan med avfettningsmedel och skursvamp. Vissa delar slipades med roterande stålborste på borrmaskinen.
Sedan var det dags att måla. Tvåkomponentsfärg är mest hållbar men kräver att gammal enkomponentsfärg tas bort först. Det gjorde jag nere i kölskarpen där det behövs extra skydd eftersom det ofta är lite slagvatten där nere. På plywoodskivorna under sittbrunnen blev det vanlig oljealkydfärg som jag hoppades skulle ge de självhäftande ljudisoleringsskivorna lite extra fäste. Slutresultatet efter rengöringen var en stor skillnad.

Ur innehållet:
Renovera eller köpa nytt
Plocka ut den gamla motorn
Konstruera ny motorbädd
Bränslesystem och tankar
Propeller, axel, länspumpar och filter
Ljuddämpning av motorrum, elsystem och brandskydd
Inriktning av motor, provstart och inkörning
Samlade erfarenheter från motorbytet, kostnader och tidsåtgång
Marknadsöversikt på motorer upp till 50 hk

Målgruppen är alla lagom händiga båtägare som vill förbättra sin båt. För de flesta projekten spelar det ingen roll om man har tummen mitt i handen. Boken tipsar om när man kan behöva hjälp från en verkstad och när man kan göra projekten själv.
Byt motor i båten behandlar ett motorbyte i en segelbåt men även en motorbåtsägare kan ha mycket nytta av råden i boken. Boken har 144 sidor med mängder av fotografier, alla i fyrfärg.

BOKFAKTA
Titel: Byt motor i båten
Författare: Micke Westin
Omfång 144 sidor. Mjukband, rikt illustrerad. Format 200 x 240 mm.
ISBN 978-91-856-1704-3
Förlag: Columbus Förlag i samarbete med tidningen Praktiskt båtägande.
Utkommer september 2008.

Förlagsfakta

ISBN
9789185617043
Titel
Byt motor i båten
Författare
Micke Westin
Förlag
Columbus Förlag
Utgivningsår
2008
Omfång
142 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
201 x 241 mm Ryggbredd 9 mm
Vikt
430 g
Språk
Svenska