Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
GANT : när tre svenska entreprenörer gjorde ett amerikanskt varumärke globalt

GANT : när tre svenska entreprenörer gjorde ett amerikanskt varumärke globalt

Häftad bok.

Nyskick. Ekerlids Förlag 2008 (sv.originaluppl.), 299s. B/H=17,5x24. Vikt = 884g. Limhäftad med flikar. Rikligt illustrerad i färg o svartvitt. Nyskick.
ISBN: 9789170920868

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789170920868
Titel
GANT : när tre svenska entreprenörer gjorde ett amerikanskt varumärke globalt
Författare
Björk, Mathias
Förlag
Ekerlids
Utgivningsår
2008
Omfång
300 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
177 x 240 mm Ryggbredd 27 mm
Vikt
880 g
Språk
Svenska
Baksidestext
År 1914 landstiger den ukrainske emigranten Bernard Gantmacher i New York. Han börjar tillverka skjortor under 1920-talet och startar 1949 Gant Shirtmakers, som blir det första designermärket för män i USA.

Lennart Björk, Klas Käll och Staffan Wittmark får 1980 licensrättigheterna för Gant i Sverige och det är de svenska entreprenörerna som ligger bakom varumärkets internationella framgångar. Det har inte varit någon enkel resa. I boken skildras deras envisa kamp mot multinationella företag, korta licensavtal och ständiga ägarbyten hos det amerikanska moderbolaget. Till slut köper det svenska bolaget 1999 upp varumärket och 2006 noteras Gant på Stockholmsbörsen.

I dag omsätter verksamheten, som numera har det schweiziska företaget Maus Frères som ägare, närmare 8 miljarder kronor i fler än 70 länder. Boken belyser den entreprenörsbaserade affärsmodell som ligger till grund för expansionen. Författaren ger också en insyn i klädindustrin och skildrar modebranschen i dag¬ från skissblock till plagg i butik.

Efter att ha tagit magisterexamen i företagsekonomi på Stockholms universitet bodde Mathias Björk under flera år i New York, där han bland annat var trainee på klädföretaget Phillips-Van Heusen. Han gav 2007 ut romanen En del av mitt hjärta.