Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Manlighet i fokus - en bok om manliga pedagoger, pojkar och maskulinitetsskapande i förskola och skola

Manlighet i fokus - en bok om manliga pedagoger, pojkar och maskulinitetsskapande i förskola och skola

Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 208 sidor.

Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Ett hundöra. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789147052141
Titel
Manlighet i fokus - en bok om manliga pedagoger, pojkar och maskulinitetsskapande i förskola och skola
Förlag
Liber
Utgivningsår
2005
Omfång
208 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
302 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Det behövs fler män i förskolan och skolan, är en vanlig uppfattning. I den här antologin diskuteras bl.a. vad som ligger bakom ett sådant uttalande: Varför behövs det fler män? Vad är det männen förväntas tillföra?

Läs mer
Hur är det med pojkarna då? Medierna rapporterar om att pojkar presterar sämre än flickor i skolan. Pojkar upplevs som oroligare och mer krävande än flickor. Samtidigt finns en viss oro i debatten för att pojkar och det manliga ska marginaliseras genom övervikten av kvinnlig personal. Trots den livliga diskussionen har det hittills saknats svensk litteratur som mer specifikt behandlar maskulinitetsskapandet i förskola och skola.

Om författarna
Marie Nordberg är fil.dr i etnologi, Göteborgs universitet. Robert W Connell är professor vid University of Sydney. Steen Baagøe Nielsen är adjunkt i pedagogik och historia vid Roskilde Universitetscenter. Anette Hellman är doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Håkan Larsson är docent i pedagogik och verksam vid lärarutbildningen och Idrottshögskolan i Stockholm. Kajsa Svaleryd är förskollärare och projektledare för Jämrum. Margareta Havung är universitetslektor och chef vid Lärarutbildningscentrum på Högskolan i Kalmar.