-
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Nytt, oläst exemplar. Omslaget har lättare hanteringsslitage. Titta gärna på mina andra böcker i denna och andra genrer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor. Oläst. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
9789197812337 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Att skapa en värld
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 2013. 237 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186687199
- Titel
- Att skapa en värld
- Författare
- Taro Lennerfors, Thomas
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2013
- Bandtyp
- Board book
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att skapa en värld – Stena Bulk, Concordia Maritime och marknadsföringens betydelse i tanksjöfarten 1982–2012 Denna bok beskriver hur Stena Bulk och Concordia Maritime har gått från att ha ett brokigt urval båtar med skiftande kvalitet i början av 1980-talet, till att idag ha en verksamhet som omfattar nära hundra fartyg som marknadsförs som det senaste och bästa redarbranschen har att erbjuda de som vill frakta olja och andra produkter. Denna utveckling har skett samtidigt som andra svenska tankrederier såsom Argonaut, ICB, Frontline och Nordström & Thulin har lämnat Sverige. Processen från då till nu beskrivs historiskt men med speciellt fokus på vilken roll marknadsföringen har haft (genom till exempel annonser, events, design, lobbying) både för företagens verksamhet såsom marknadsföringens verkningar på resten av industrin. För att belysa denna händelseutveckling används teorier från marknadsföring, företagsekonomi och filosofi. Framför allt utreds huruvida införandet av en tydligare kvalitetsdimension i tankerindustrin med in-existerande oljetankers är att skapa en värld?
Breakwater Publishing 9789186687199 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Stockholmsrederierna. Ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 2009. 212 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Förlagsband med skyddsomslag. Lätt ytligt slitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBreakwater Publishing -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Illustrerad. 22x28 cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Forum Navale Nr 77
Häftad bok. Sjöhistoriska Samfundet. 1 uppl. 165 sidor.
Nära nyskick. Hel och fin.
Slitage av låg grad.
Läst ex.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSjöhistoriska Samfundet 1 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Under 1980-talet grundades fyra stortankrederier i Stockholm i spillrorna efter Salénskonkursen. Alla fyra rederierna expanderade kraftigt och snabbt. Tjugo år senare fanns inget av dem kvar. Boken beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom svensk läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Rikt illustrerad. Dedikation på försättsblad. 21x28 cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789186687199
- Titel
- Att skapa en värld
- Författare
- Taro Lennerfors, Thomas
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2013
- Bandtyp
- Board book
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att skapa en värld – Stena Bulk, Concordia Maritime och marknadsföringens betydelse i tanksjöfarten 1982–2012 Denna bok beskriver hur Stena Bulk och Concordia Maritime har gått från att ha ett brokigt urval båtar med skiftande kvalitet i början av 1980-talet, till att idag ha en verksamhet som omfattar nära hundra fartyg som marknadsförs som det senaste och bästa redarbranschen har att erbjuda de som vill frakta olja och andra produkter. Denna utveckling har skett samtidigt som andra svenska tankrederier såsom Argonaut, ICB, Frontline och Nordström & Thulin har lämnat Sverige. Processen från då till nu beskrivs historiskt men med speciellt fokus på vilken roll marknadsföringen har haft (genom till exempel annonser, events, design, lobbying) både för företagens verksamhet såsom marknadsföringens verkningar på resten av industrin. För att belysa denna händelseutveckling används teorier från marknadsföring, företagsekonomi och filosofi. Framför allt utreds huruvida införandet av en tydligare kvalitetsdimension i tankerindustrin med in-existerande oljetankers är att skapa en värld?
Breakwater Publishing 9789186687199 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 2009. 212 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Några små veck på skyddsomslaget.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 9789197812337 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147095636
- Titel
- Etik
- Författare
- Andersson, Dan-Erik
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 174 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Etik handlar om gott och ont, om rätt och fel. Men det är svårt att veta vad som är gott och rätt. Hela vår tillvaro är fylld av situationer som ställer oss inför etiska frågor och problem. Vilket ansvar har vi gemensamt för att människor tvingas bo på gatan eller att sjukvården inte kommer alla till del? Utifrån tre utgångspunkter – gränsöverskridande, mångfald och ambivalens – vill författarna visa vad som har gjorts och vad man kan göra med etikbegreppet.
Liber 1 9789147095636 -
Att skapa en värld
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 2013. 239 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Etiketten på bilden är inte fäst på boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186687199
- Titel
- Att skapa en värld
- Författare
- Taro Lennerfors, Thomas
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2013
- Bandtyp
- Board book
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att skapa en värld – Stena Bulk, Concordia Maritime och marknadsföringens betydelse i tanksjöfarten 1982–2012 Denna bok beskriver hur Stena Bulk och Concordia Maritime har gått från att ha ett brokigt urval båtar med skiftande kvalitet i början av 1980-talet, till att idag ha en verksamhet som omfattar nära hundra fartyg som marknadsförs som det senaste och bästa redarbranschen har att erbjuda de som vill frakta olja och andra produkter. Denna utveckling har skett samtidigt som andra svenska tankrederier såsom Argonaut, ICB, Frontline och Nordström & Thulin har lämnat Sverige. Processen från då till nu beskrivs historiskt men med speciellt fokus på vilken roll marknadsföringen har haft (genom till exempel annonser, events, design, lobbying) både för företagens verksamhet såsom marknadsföringens verkningar på resten av industrin. För att belysa denna händelseutveckling används teorier från marknadsföring, företagsekonomi och filosofi. Framför allt utreds huruvida införandet av en tydligare kvalitetsdimension i tankerindustrin med in-existerande oljetankers är att skapa en värld?
Breakwater Publishing 9789186687199 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Göteborg : Breakwater Publishing i samarbete med BAS, 2009 2009 Inb m skomsl Nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
9789197812337 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Stockholmsrederierna: Ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. Första uppl. 2009. 212 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Inbunden i förlagets pappband med skyddsomslag.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing Första 9789197812337 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Breakwater Publishing, 2009, 212 sid. Inbunden med skyddsomslag, 28x21,5 cm, 1150 gram. Mycket gott skick, nästan som ny. -- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fok läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
9789197812337 -
Att skapa en värld
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 2013. 239 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. FörlagsNy Bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186687199
- Titel
- Att skapa en värld
- Författare
- Taro Lennerfors, Thomas
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2013
- Bandtyp
- Board book
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att skapa en värld – Stena Bulk, Concordia Maritime och marknadsföringens betydelse i tanksjöfarten 1982–2012 Denna bok beskriver hur Stena Bulk och Concordia Maritime har gått från att ha ett brokigt urval båtar med skiftande kvalitet i början av 1980-talet, till att idag ha en verksamhet som omfattar nära hundra fartyg som marknadsförs som det senaste och bästa redarbranschen har att erbjuda de som vill frakta olja och andra produkter. Denna utveckling har skett samtidigt som andra svenska tankrederier såsom Argonaut, ICB, Frontline och Nordström & Thulin har lämnat Sverige. Processen från då till nu beskrivs historiskt men med speciellt fokus på vilken roll marknadsföringen har haft (genom till exempel annonser, events, design, lobbying) både för företagens verksamhet såsom marknadsföringens verkningar på resten av industrin. För att belysa denna händelseutveckling används teorier från marknadsföring, företagsekonomi och filosofi. Framför allt utreds huruvida införandet av en tydligare kvalitetsdimension i tankerindustrin med in-existerande oljetankers är att skapa en värld?
Breakwater Publishing 9789186687199 -
STOCKHOLMSREDERIERNA Ägandet och nätverkens b...
Breakwater Publishing 2009. Inbunden med skyddsomslag. 212 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
9789197812337 -
Att skapa en värld Stena Bulk, Concordia Mar...
Inbunden med skyddsomslag 2013. 28x21cm. 239 sidor. Fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
- Att skapa en värld. Stena Bulk, Concordia M...
Nyskick. Breakwater Publishing, 2013. 4:o. 240 s. Förlagets helklotband. Skyddsomslag. Fint ex. ISBN: 978-91-86687-19-9. [17C,24D]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Stockholmsrederierna
Nyskick. Ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-200. Foto och illustrationer i sv/v. Thomas Taro ennerfors 2009 212s Dek.ppb. ISBN 9789197812337 Onr ,Nyskick.,9789197812337, … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
9789197812337 -
Stockholmsrederierna. Ägandet och nätverkens...
Bra skick. Under 1980-talet grundades fyra stortankrederier i Stockholm i spillrorna efter Salénskonkursen. Alla fyra rederierna expanderade kraftigt och snabbt. Tjugo år senare fanns inget av dem kvar. Boken beskriver den dramatiska händelseutvecklingen läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
9789197812337 -
STOCKHOLMSREDERIERNA. Ägandet och nätverkens...
Breakwater Publishing 2009. 212 sid. Förlagsband. Skyddsomslag. Nyskick! 4:o! Illustrerad.
Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbase läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
9197812337 -
The Vicissitudes of Corruption : degeneration...
Häftad bok. Arvinius Förlag. 1 uppl. 2008. 446 sidor.
Nära nyskick. Rak i ryggen och absolut hel och ren.
Kungliga Tekniska Högskolan (Royal Institute of Technology), akademisk avhandling,Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171788399
- Titel
- The Vicissitudes of Corruption : degeneration, transgression, jouissance
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Arvinius Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 448 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 128 x 209 mm Ryggbredd 29 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- The Vicissitudes of Corruption
Degeneration, transgression, jouissance
In a time when corruption is receiving increasing media coverage and when many claim to wage a war on corruption, this book brings up the need for a problematisation and an increased understanding of the different manifestations - the vicissitudes - of corruption. Advancing the claim that corruption is tightly related to modernity and exploring possible ancient, postmodern and psychoanalytic critiques of the modern understanding of of corruption, the book throws light on different ways in which corruption can be thought.
These different understandings of corruption are used to analyse
primarily bribery in Swedish public sector procurement. In interviews, project managers responsible for public procurement give their account not only of bribes and gifts, but also about partiality and objectivity in supplier evaluations. Using these interviews and theoretical perspectives, the book problematises corruption and investigates how it is addressed and externalised with clear rules, virtues and rituals separating the public role from the private.Thomas Taro Lennerfors is a researcher at the department of Industrial Management at the Royal Institute of Technology, School of Industrial Engineering and Management. He teaches business ethics, philosophy of technology, industrial management and strategic operations management.
Facts
Title: The Vicissitudes of Corruption
Degeneration, transgression, jouissance
Language: English
Author: Thomas Taro Lennerfors
Graphic design: Gabor Palotai Design
No. of pages: 446
Format: 120x200 mm
Binding: Soft cover
Published in 2008
ISBN 9789171788399
Fields of Flow series
This series presents some of the results of the research project Fields of Flow (Art & Business), which is financed by the Bank of Sweden Tercentenary Foundation. The goal of the project is to promote meeting places and discussions between actors - scholars as well as professionals - in the aesthetic, economic and technical fields. The program rests on a research collaboration between the Royal Institute of Technology (Prof. Claes Gustafsson), the Stockholm School of Economics (Prof. Sven-Erik Sjöstrand) and Stockholm University (Prof. Pierre Guillet de Monthoux).
Arvinius Förlag 1 9789171788399
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn