Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 62 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Orden och pengarna

Orden och pengarna

Inbunden bok Natur och Kultur. 1999. 460 s. Inbunden. kartonnage.

Mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9127076598
Titel
Orden och pengarna : Om kamp och kapitulation inom journalistiken
Författare
Lars J Hultén
Förlag
Natur & Kultur
Utgivningsår
1999
Omfång
456 sidor
Bandtyp
Kartonnage
Vikt
759 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Pengarnas makt och betydelse i den journalistiska produktionen har ökat medan ordens inflytande, ofta byggt på partiideologiska och publicistiska traditioner undan för undan minskat. Det är marknadens behov av underhållning snarare än samhällets och medborgarnas behov av relevant information som avgör tidningarnas innehåll och vilka investeringar tidningsägarna vill göra i produktion och organisation. I Orden och pengarna visar Lars J Hultén på det ömsesidiga beroendet mellan journalistikens innehåll och de ekonomiska kraven. Ägarnas krav på lönsamhet påverkar i högsta grad tidningens innehåll. Han redovisar de undersökningar han gjort på tidningar med olika typer av ägare och hur olika typer av konflikter uppstår på nyhetsredaktionerna när ägarna ifrågasätter den seriösa journalistiken. De tidningar som analyseras är Dagens Nyheter och Västmanlands Läns Tidning, där ägarna vid olika tillfällen ingripit i redaktionens arbete. Här talas om det aggressiva kapitalet. Som jämförelse beskriver han arbetet på Upsala Nya Tidning, som ägs av en stiftelse. Den maktförskjutning till pengarnas fördel som ägt rum inom tidningsföretagen har fått konsekvenser på alla nivåer inom hela den journalistiska produktionen. Det ideologiskt berättande nyhetsrummet har, skriver Lars J Hultén, förvandlats och anpassats till det professionellt berättande nyhetsrummet. Lars J Hultén är journalist, fil. dr i journalistik och universitetslektor vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK) vid Stockholms universitet. 1990 doktorerade han på den första svenska avhandlingen i journalistik, Reportaget som kom av sig.