Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 59 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Marknad eller reglering? Vägval för europeisk telekommunikation

Marknad eller reglering? Vägval för europeisk telekommunikation

Häftad bok Öhrlings, Pricewaterhousecoopers, Stockholm School of Economics. 2009. 115 sidor.

Nyskick. Marknaden för telekommunikation är liberaliserad sedan 1990-talet och har varit föremål för olika former av regleringar på vägen mot konkurrens. I denna skrift utreder docent Lars Henriksson för- och nackdelar med förhandsreglering med hjälp av sektorspecifik lagstiftning i relation till efterhandskontroll genom den generella konkurrensrätten. Han fokuserar särskilt på vertikal separation – att svenska teleoperatörer från och med 2008 kan åläggas att organisatoriskt avskilja delar i sin verksamhet för att öka konkurrensen. Vilka är riskerna? När är myndighetsingrepp rättfärdigade? Hur omsätts regelverket i praktiken? Området är komplext och teknikutvecklingen snabb. Analysen kräver en sammansmältning av flera perspektiv; det juridiska, det samhälls- ekonomiska, det företagsekonomiska och även det tekniska.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 59 SEK Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789172587847
Titel
Marknad eller reglering? : vägval för europeisk telekommunikation
Författare
Henriksson, Lars - Ekonomiska forskningsinstitutet vid Handelshögskolan i Stockholm - Öhrlings PricewaterhouseCoopers
Utgivningsår
2019
Språk
Svenska