Marknad eller reglering? Vägval för europeisk telekommunikation
Häftad bok. Öhrlings, Pricewaterhousecoopers, Stockholm School of Economics. 2009. 115 sidor.
Nyskick.
Marknaden för telekommunikation är liberaliserad sedan 1990-talet och har varit föremål för olika former av regleringar
på vägen mot konkurrens. I denna skrift utreder docent Lars Henriksson för- och nackdelar med förhandsreglering med hjälp av sektorspecifik lagstiftning i relation till efterhandskontroll genom den generella konkurrensrätten. Han fokuserar särskilt på vertikal separation – att svenska teleoperatörer från och med 2008 kan åläggas att organisatoriskt avskilja delar i sin verksamhet för att öka konkurrensen. Vilka är riskerna? När är myndighetsingrepp rättfärdigade? Hur omsätts regelverket i praktiken? Området
är komplext och teknikutvecklingen snabb. Analysen kräver en sammansmältning av flera perspektiv; det juridiska, det samhälls- ekonomiska, det företagsekonomiska och även det tekniska.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789172587847
- Titel
- Marknad eller reglering? : vägval för europeisk telekommunikation
- Författare
- Henriksson, Lars - Ekonomiska forskningsinstitutet vid Handelshögskolan i Stockholm - Öhrlings PricewaterhouseCoopers
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska