Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn

Förlagsfakta

ISBN
9789197659895
Titel
Läraren i blickpunkten : olika perspektiv på lärares liv och arbete
Författare
Lars-Erik Nilsson - Ulla Karin Nordänger - Karolina Parding - Karin Permer - Lars-Göran Permer - Sofia Persson - Ulla-Britt Persson - Johanna Ringarp - Staffan Selander - Ulrika Tornberg - Charlotte Tullgren - AnnSofie Wedin - Eva Wennås Brante
Förlag
Lärarförbundets förlag
Utgivningsår
2008
Omfång
284 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
142 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
Vikt
448 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Lärares arbete är komplext och kan beskrivas på olika sätt beroende på vilken utgångspunkt man väljer. I takt med att det ställs allt högre krav på lärare att utgå från en vetenskaplig bas i arbetet, behövs också fler redskap och begrepp för att förstå och förklara läraryrket. Hur ser arbetsprocesserna ut? Vad formar yrket? Vilka insatser kan göras för att förbättra verksamheten? Den här antologin presenterar femton sätt att se på lärares liv och arbete med hjälp av olika teoretiska perspektiv.

Boken vänder sig till lärare och blivande lärare samt till alla som är intresserade av kunskapsutvecklingen kring lärares arbete.

I antologin medverkar:

Elisabeth Ahlstrand, lektor i pedagogik

Carola Aili, lektor i pedagogik

Ingrid Andersson, docent i pedagogiskt arbete

Ulf Blossing, lektor i pedagogik

Göran Brante, adjunkt och doktorand i pedagogik

Anna-Lena Eriksson Gustavsson, lektor i pedagogik

Anneli Frelin, doktorand i didaktik

Katrin Hjort, docent i pedagogik

Glenn Hultman, professor i pedagogiskt arbete

John Krejsler, docent i pedagogisk antropologi

Feiwel Kupferberg, professor i pedagogik

Per Lindqvist, lektor i pedagogik

Lars-Erik Nilsson, lektor i pedagogik

Ulla Karin Nordänger, lektor i pedagogik

Karolina Parding, forskarassistent

Karin Permer, lektor i pedagogik

Lars-Göran Permer, lektor i pedagogik

Sofia Persson, adjunkt i sociologi

Ulla-Britt Persson, lektor i pedagogik

Johanna Ringarp, doktorand i historia

Staffan Selander, professor i didaktik

Ulrika Tornberg, docent i pedagogik

Charlotte Tullgren, lektor i pedagogik

Ann-Sofi Wedin, fil dr i pedagogiskt arbete

Eva Wennås Brante, adjunkt i pedagogik

Innehåll:

I. SKOLAN

Blir skolor bättre på att klara av sitt uppdrag? - ett socialpsykologiskt och organisatoriskt perspektiv på lärares lärande och skolors utveckling / Ulf Blossing

Klassrummets tillfälliga sanningar - att undersöka lärares arbete med foucaultianska analysverktyg / Karin Permer, Lars-Göran Permer & Charlotte Tullgren

Lärares arbete och lärande - ett kontextuellt perspektiv / Glenn Hultman & Ann-Sofi Wedin

Socialt samspel och lärande - tolkning och meningsskapande i ett designteoretiskt perspektiv / Staffan Selander

Att studera lärararbetets insida - grundad teori som vetenskapligt redskap / Per Lindqvist & Ulla Karin Nordänger

Måste jag säga ja? - ett positionsteoretiskt perspektiv på arbete i skolan / Lars-Erik Nilsson & Eva Wennås Brante

Kan jag få jobba klart nån gång? tidsgeografiska perspektiv på lärararbetet / Carola Aili

Läraryrkets kreativa uppdrag - pedagogiskt iscensättande av kreativt lärande / Feiwel Kupferberg

II. INDIVIDEN

Personliga drivkrafter i lärarskapet - ett livshistorieperspektiv / Ulrika Tornberg

Professionell närhet och distans en dimension av lärares arbete ur ett genusperspektiv / Anneli Frelin

Erfarna lärares engagemang - livsberättelser som retrospektiv reflektion / Elisabeth Ahlstrand, Ingrid Andersson, Anna-Lena Eriksson Gustavsson & Ulla-Britt Persson

III. SAMHÄLLET

Kommunaliseringen av lärartjänsterna - förändrad styrning ur ett professionsteoretiskt perspektiv / Karolina Parding & Johanna Ringarp

Den danska gymnasiereformen mening i galenskapen? - ett diskursanalytiskt perspektiv på lärares arbete / Katrin Hjort, översättning Annika Claesdotter

Från professionell lärare till kompetensnomad? - ett epistemologiskt perspektiv på förändringar i lärares och skolans arbete / John Krejsler, översättning Annika Claesdotter

Bortom förklara eller förstå - att analysera läraryrket genom en kritisk realistisk ansats / Göran Brante & Sofia Persson

Ytterligare författare: Elisabeth Ahlstrand, Carola Aili, Ingrid Andersson, Ulf Blossing, Göran Brante, Anna-Lena Eriksson Gustavsson, Anneli Frelin, Katrin Hjort, Glenn Hultman, John Krejsler, Feiwel Kupferberg, Per Lindqvist