Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Opinionsmakarna : en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9144036884
Titel
Opinionsmakarna : en studie om PR-konsulter, journalistik och demokrati
Författare
Larsson, Larsåke
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2005
Omfång
226 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
336 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Opinionsbildning via medierna har stor betydelse för företag, institutioneroch organisationer. Med hjälp av en växande kår konsulter bygger och formar man opinioner i samhället för att få till stånd politiskt gynnsamma beslut. Opionskonsulterna är numera en betydande aktör i den demokratiska processen. I Opinionsmakarna granskas och analyseras konsulternas opinionsbyggande aktiviteter ur ett demokratiperspektiv. Här beskrivs hur konsulterna arbetar, vilka strategier de använder och hur de får medierna att fungera som kanaler för att få inflytande. Författaren diskuterar frågor som: Vilken roll och makt har PR- och opinionskonsulterna i samhället och i samhällsutvecklingen? Hur fungerar relationen mellan PR-aktörerna och journalisterna? I vilken grad påverkar konsulterna opinionsbildningen och den politiska beslutsprocessen? Boken är resultatet av ett forskningsprojekt om opinionskonsulter och journalistik. Författaren bygger sin bok främst på intervjuer med PR-konsulter, informatörer och journalister samt ett antal fallstudier. Opinionsmakarna är lämplig i utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap och statsvetenskap på alla nivåer vid universitet och högskolor. Den är även värdefull läsning för dig som arbetar med journalistik och opinionsbildande verksamheter eller som är intresserad av opinions- och demokratifrågor. Du kan läsa vidare om kontexten till PR-fenomenet samt om den svenska PR- och informationsbranschens utveckling och verksamhet i Larsåke Larssons bok Upplysning och propaganda. Utvecklingen av svensk PR och information.