-
Tal och tanke – matematikundervisning från fö...
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 392 sidor.
Nära nyskick. PRESENTSKICK
Vad ska elever lära sig i matematik? Hur kan lärare stötta och öka elevernas matematiska förståelse och kompetens? Hur kan matematikundervisningen bidra till att skapa goda läroprocesser? I Tal och tanke skriver författarna om matematiken, e läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068466
- Titel
- Tal och tanke
- Författare
- Heiberg Solem, Ida
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 392 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 226 x 230 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 1206 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad ska elever lära sig i matematik? Hur kan lärare stötta och öka elevernas matematiska förståelse och kompetens? Hur kan matematikundervisningen bidra till att skapa goda läroprocesser? I Tal och tanke skriver författarna om matematiken, eleverna och undervisningen. De beskriver hur lärare i matematik i de tidiga skolåren kan inspirera, motivera, utmana och stötta eleverna. Framställningen är först och främst praktiskt baserad men forskning och teorier om matematik, barns matematiklärande och matematikundervisning ligger till grund för bokens innehåll. Beskrivningar, analyser och diskussioner baseras på praxis i klassrummet, konkreta elevexempel och praktiska undervisningssituationer. Författarna ger också förslag på undervisningsaktiviteter och frågor att diskutera med eleverna. Med grundlig teoretisk förankring och praktiska exempel är boken ett bra stöd för lärarstudenter och verksamma lärare som vill bidra till utvecklingen av elevers matematikkunskaper och ge barn ett positivt möte med matematikämnet.
Studentlitteratur 1 9789144068466 -
Matematikundervisning i förskolan : Att se vä...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2018. 273 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127822580
- Titel
- Matematikundervisning i förskolan : Att se världen i juset av matematik
- Författare
- Björklund, Camilla
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 273 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 172 x 238 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan du som förskollärare möta, utmana och planera för barnens matematiklärande?
Den här matematikdidaktiska grundboken för förskolan har fokus på matematik, barns lärande och förskollärarens undervisning. Författarna täcker in hela forskningsfältet och gör grundliga genomgångar av barns lärande av olika matematikinnehåll kopplade till verksamhetsnära exempel av hur matematikundervisning kan genomföras i förskolan.
För att alla barn ska ges likvärdiga förutsättningar att upptäcka och uppskatta matematik har förskolan en avgörande roll att spela. Boken ger dig som verksam eller blivande förskollärare, förskolechef eller annan pedagog inom förskolan en beredskap att förstå:
matematik som ett kunskapsområde relevant för förskolebarn,
hur barn tänker och resonerar matematiskt,
hur matematikundervisning kan genomföras i förskolan.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127822580 -
Att skapa en språkrik matematikundervisning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2019. 136 sidor.
Nyskick. Ny oläst!
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144124971
- Titel
- Att skapa en språkrik matematikundervisning
- Författare
- Atkins, Sandra L.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm
- Vikt
- 248 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur definierar eleverna viktiga matematiska begrepp? Och hur skulle du vilja definiera dem? Att skapa en språkrik matematikundervisning berättar om praktiska metoder för att utveckla den begreppsliga förståelsen, genom att man använder sig av fysiska, bildliga, verbala och symboliska representationsformer. Matematiken ska vara minnesvärd snarare än något man ska memorera. Här får du lära dig hur man introducerar det matematiska språket för eleverna, på ett sätt som ger mening åt de termer och symboler de använder varje dag. Metoderna gör elevernas användning av det matematiska språket mer flexibelt och precist, och gör aktiviteterna mer språkrika.
Boken innehåller:
Detaljerade instruktioner för spel och aktiviteter i klassrummet
Under punkterna ”Prova detta” och ”Reflektera” finns information som hjälper dig att tillämpa dessa tankar i din yrkesvardag
Ett verktyg för grafisk organisering som hjälper eleverna att förstå, lösa och argumentera för sina lösningar på textuppgifter
Övningsmaterial med spelkort och matematikuppgifter
Studentlitteratur AB 1 9789144124971 -
Matematikundervisning som fungerar : i verkli...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2008. 144 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127414228
- Titel
- Matematikundervisning som fungerar : i verkligheten
- Författare
- Helen Rundgren
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 162 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken ingår i Lärare Lär-serien som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127414228 -
Problemlösning som utgångspunkt : matematikun...
Häftad bok. Liber. 1:2 uppl. 2017. 112 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147117154
- Titel
- Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
- Författare
- Palmér, Hanna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Problemlösning som utgångspunkt visar författarna att det är möjligt, önskvärt och roligt, för både elever och lärare, att låta matematikundervisningen utgå ifrån problemlösning. Det problemlösande arbetssättet är tydligt framskrivet i förskoleklassens syfte och centrala innehåll. I denna andra upplaga av boken visas den röda tråden och progressionen mellan förskola, förskoleklass och grundskola.
Läs mer
Förutom en introduktion till ett problemlösande arbetssätt presenteras genomförda problemuppgifter med tydliga kopplingar till styrdokumenten. Varje problemuppgift har testats och bearbetats med flertalet förskoleklasselever, och i boken finns förslag till fördjupning eller förenkling av problemuppgifterna. Boken inkluderar reflektioner från lärare som implementerat det problemlösande arbetssättet i sina förskoleklasser. Författarna ger också exempel på hur eleverna kan utvärdera både problemuppgifterna och det problemlösande arbetssättet.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola, förskoleklass och de tidiga skolåren.
Om författarna
Hanna Palmér och Jorryt van Bommel är båda två universitetslektorer i matematikdidaktik. På Linnéuniversitetet respektive Karlstads universitet arbetar de med forskning, lärarutbildning och uppdragsutbildning.
Liber 1:2 9789147117154 -
Tal och tanke – matematikundervisning från fö...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 392 sidor.
Mycket gott skick. Flexband. Illustrerad i färg. Läst men fint exemplar, utan markeringar såvitt jag ser vid genombläddring. Vissa yttre hanteringsspår syns dock på pärmarna. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068466
- Titel
- Tal och tanke
- Författare
- Heiberg Solem, Ida
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 392 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 226 x 230 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 1206 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad ska elever lära sig i matematik? Hur kan lärare stötta och öka elevernas matematiska förståelse och kompetens? Hur kan matematikundervisningen bidra till att skapa goda läroprocesser? I Tal och tanke skriver författarna om matematiken, eleverna och undervisningen. De beskriver hur lärare i matematik i de tidiga skolåren kan inspirera, motivera, utmana och stötta eleverna. Framställningen är först och främst praktiskt baserad men forskning och teorier om matematik, barns matematiklärande och matematikundervisning ligger till grund för bokens innehåll. Beskrivningar, analyser och diskussioner baseras på praxis i klassrummet, konkreta elevexempel och praktiska undervisningssituationer. Författarna ger också förslag på undervisningsaktiviteter och frågor att diskutera med eleverna. Med grundlig teoretisk förankring och praktiska exempel är boken ett bra stöd för lärarstudenter och verksamma lärare som vill bidra till utvecklingen av elevers matematikkunskaper och ge barn ett positivt möte med matematikämnet.
Studentlitteratur 1 9789144068466 -
Nämnaren - Tidskrift för matematikundervisnin...
Tidning, tidskrift. Institutionen för ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet. 1995. 52 sidor.
ISBN 9188450198
Mycket gott skick. Nummer 1, 1995
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKInstitutionen för ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet 9188450198 -
4 nummer av NÄMNAREN 1-4 2010 Tidskrift för M...
Tidning, tidskrift. NCM Nationellt Centrum för Matematik. 2010. 64 + 68 + 68 + 68 sidor.
Nära nyskick. Ledande tidskrift för utveckling av matematikundervisningen. Artiklar om forskning, idéer för lektioner, problemlösning m.m.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNCM Nationellt Centrum för Matematik -
Språk, kultur och matematikundervisning
Häftad bok. Studentlitteratur. 2008. 143 sidor.
Nära nyskick. rak och ren utan namn eller skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144029955
- Titel
- Språk, kultur och matematikundervisning
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 143 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 217 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svensk skola har under senare år blivit allt mer mångkulturell. Detta gäller inte minst inom skolans område där ca 15 % av eleverna idag har invandrarbakgrund. Variationen mellan olika skolor och kommuner är emellertid stor. Enligt såväl svenska som internationella undersökningar vet vi också att elever med invandrarbakgrund inte lyckas lika bra i matematik som sina svenska kamrater. En orsak till de invandrade elevernas tillkortakommande i svensk skola är att de lärargrupper de möter saknar kunskaper om vad det innebär för en elev att möta en ny kultur och att lära sig matematik på ett andraspråk. Vad händer med matematikinlärningen under tiden och vilken roll spelar modersmålet vid inlärning av nya begrepp? Avsikten med boken är att den ska användas som underlag för konstruktiva diskussioner mellan olika lärarkategorier. Läraren i förberedelseklassen, modersmålsläraren, läraren i svenska som andraspråk och den lärare som undervisar (kommer att undervisa) eleven i matematik kan med stöd av bokens framställning utveckla undervisningen. Boken riktar sig i första hand till studenter på lärarutbildning och verksamma lärare men bör även läsas och diskuteras av skolpolitiker och skolledare.
Studentlitteratur 9789144029955 -
Elevgrupperingar [Elektronisk resurs] en kuns...
Häftad bok. 2019. 178 sidor.
Nära nyskick. Skolstämplar, annars utan anmärkning. Verkar oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 918931445x
- Titel
- Elevgrupperingar [Elektronisk resurs] en kunskapsöversikt med fokus på matematikundervisning
- Författare
- Wallby, Karin - Carlsson, Synnöve - Nyström, Peter - Sverige. Skolverket
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
918931445x -
Matematikundervisning som fungerar : i verkli...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2008. 144 sidor.
Nyskick. (16) Förlagsny Oläst. .............BRINNER FÖR SITT ÄMNE..........INSPIRERA..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127414228
- Titel
- Matematikundervisning som fungerar : i verkligheten
- Författare
- Helen Rundgren
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 162 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken ingår i Lärare Lär-serien som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127414228 -
Matematikundervisning Planering Genomförande...
Nyskick. Bengt Anderberg Läromedel. 1988. 133 s. Mjuka pärmar. Nyskick. Ur innehållet: Undervisningens mål, Att undervisa i matematik (Räkneregler, Frågeundervisning eller föreläsning, De små stegens princip, Tavelteknik), Undervisningens planering, Miniräknaren, läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Nämnaren - Tidskrift för matematikundervisnin...
Nr 4 1994 uppl. 52 s. Mjuka pärmar.
Nyskick. Matematikdidaktik. Stämplad. Ur innehållet: Måltavlan (Göran Emanuelsson och Bengt Johansson), Hundra procent svensk (Lars-Göran Johansson), Kvadrater i kvadrat (Lillemor och Göran Emanuelsson), Statistik i praktiken (Katarina Gustafsson och Jakob Törefo läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Nämnaren - Tidskrift för matematikundervisnin...
72 s. Mjuka pärmar.
Mycket gott skick. Matematikdidaktik. Stämplad. Ur i nnehållet: Färdigheter med förståelse (Dagmar Neuman), treor och ettor pratar matematik (Mona Brekke och Ann-Margret Joihansson), Ett centralt matematiskt begrepp (Kerstin Nilsson och Adolf af Ekenstam), Därför bör vi va läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Nämnaren - Tidskrift för matematikundervisnin...
100 s. Mjuka pärmar.
Nyskick. Matematikdidaktik. Ur innehållet: Det första nationella kursprovet (Katarina Kjellström), Kvalitet i matematikundervisningen (Brekke), Tankar kring nybörjarmatematik (G Bengtsson), Vitalisera huvudräkningen (A McIntosh), Test på tal i decimalform. Menin läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Nämnaren - Tidskrift för matematikundervisnin...
NCM. 2005. 128 s. Mjuka pärmar.
Nyskick. Två nummer av totalt fyra som utkom under 2005. Matematikdidaktik. Ur innehållet kan nämnas: Utveckla undervisning tillsammans, Slumpen och evolutionen, Matematik invikt i papperslådor, Skogstrollen i uterummet, En förändrad syn på matematikbegåvningar, läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Nämnaren - Tidskrift för matematikundervisnin...
NCM. 2002. 256 s. Mjuka pärmar.
Nyskick. Sammanlagt fyra nummer från 2002 - komplett årgång. Matematikdidaktik. Ur innehållet kan nämnas: 200 år sedan Abel föddes, Begreppsutveckling från förskola till gymnasium, Triangeln i förskolan, Algebraisk förmåga och förståelse, Hur högt är huset, Samta läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Nämnaren - Tidskrift för matematikundervisnin...
NCM. 2001. 188 s. Mjuka pärmar.
Nyskick. Tre nummer av totalt fyra som utkom under år 2001. De är stämplade. Innehåller bl a artiklar om: Hundringar om undringar, Skapande matematik, Uppslaget Svarta lådan, Muntlig kommunikation, Att utvärdera tänkande, Hög tid för matematik, Vad gör vi med dem läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Ämnesdidaktisk teori för matematikundervisnin...
Göteborgs universitet. Ou uppl. 2002. 123 s. Mjuka pärmar.
Nyskick. Matematikdidaktik. .
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn