Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 62 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Retorik eller konsten att övertyga

Retorik eller konsten att övertyga

Inbunden bok Norstedts. 2002.

Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Hur övertygar man människor? Genom språket, orden. Det finns inget effektivare sätt om man vill forma människors tankar, känslor och handlingar, och leda dem till en viss övertygelse. De gamla grekerna visste det, de gjorde talandet till en särskild konst - retorik. Retorik eller konsten att övertyga vill lära oss att förstå och kritiskt granska mekanismerna i språket. Med hjälp av många exempel, de flesta från vår egen tid, beskrivs retorikens begrepp, principer och historia. I flera fall görs fylliga analyser av tal, till exempel av av Cicero, Goebbels, Martin Luther King, Olof Palme och av earl Spencer vid prinsessan Dianas begravning.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9113003933
Titel
Retorik eller konsten att övertyga
Författare
Kurt Johannesson
Förlag
Norstedts
Utgivningsår
1998
Omfång
288 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
0 x 220 mm
Vikt
512 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Retorik eller konsten att övertyga vill lära oss att förstå och kritiskt granska mekanismerna i språket. Men hjälp av många exempel, de flesta från vår egen tid, beskrivs retorikens begrepp, principer och historia. I flera fall görs fylliga analyser av tal, t.ex. av Cicero, Goebbels, Martin Luther King, Olof Palme och av earl Spencer vid prinsessan Dianas begravning. I ett nytillkommet kapitel analyseras vår tids retorik - reklamen - utifrån ett retoriskt perspektiv. Detta är andra reviderade och omarbetade upplagan. Kurt Johannesson, som är Sveriges ende professor i retorik, har byggt upp en särskild avdelning för retorik vid Uppsala Universitet. Han håller även seminarier och kurser för bl.a. politiker, företagare, jurister och jurnalister.