Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 62 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Retorik eller konsten att övertyga

Retorik eller konsten att övertyga

Häftad bok Norstedts. 1 uppl. 2013. 288 sidor.

Nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789113056746
Titel
Retorik eller konsten att övertyga
Författare
Kurt Johannesson
Förlag
Norstedts
Utgivningsår
2013
Omfång
288 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
135 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
423 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Hur övertygar man människor?
Genom språket, orden. Det finns inget effektivare sätt om man vill forma människors tankar, känslor och handlingar, och leda dem till en viss övertygelse. De gamla grekerna visste det, de gjorde talandet till en särskild konst - retorik.

Retorik eller konsten att övertyga vill lära oss att förstå och kritiskt granska mekanismerna i språket. Med hjälp av många exempel, de flesta från vår egen tid, beskrivs retorikens begrepp, principer och historia. I flera fall görs fylliga analyser av tal, till exempel av av Cicero, Goebbels, Martin Luther King, Olof Palme och av earl Spencer vid prinsessan Dianas begravning.

I ett nytillkommet kapitel analyseras vår tids retorik - reklamen - utifrån ett retoriskt perspektiv. Detta är andra reviderade och omarbetade upplagan.

Kurt Johannesson grundade avdelningen för retorik vid Uppsala Universitet och blev Sveriges förste professor i retorik. Han håller även seminarier och kurser för bland annat politiker, företagare, jurister och journalister.